Alla inlägg under oktober 2008

Av Eve - 17 oktober 2008 18:19


Så, då var sista tentan för den här omgången avklarad. Gick bra, kunde lösa alla uppgifter utom sista. Sen är det ju inte säkert att jag gjort rätt på alla, men känns bra iaf. Kan kanske t.o.m bli en fyra på det här :) Nu blir det till att ta det lugnt i helgen, sova ut ordentligt i morgon, sen kommer mamma och pappa ner en sväng på söndag med lite grejer till lägenheten. På måndag kör vi igång i igen med nya kurser. Ska faktiskt bli kul det...

Av Eve - 17 oktober 2008 10:32


Jag är inte smart när jag är trött, det är mitt försvar. Haha, annars så har jag insett att jag måste vara den mest korkade människan som läser vid JTH. Tekniker får ju ändå förväntas ha ett visst mått av intelligens. Hur som helst, skulle tvätta i morse tänkte jag. Halv sju står jag således i tvätt stugan och försöker få upp luckan på tvättmaskinen. Det går inte! (Till saken hör att luckan på tvättmaskinen har krånglat ett tag, hyresvärden har beställt nya delar. En del som satt på luckan har tagits bort, var det som förvillade mig. Skyller jag på). Jag för verkligen inte upp luckan. Försöker hitta nån spärr nånstans på luckan, men det går verkligen inte få upp dem. Funderar över om jag ska ringa på och be nån av mina grannar om hjälp (är inget alternativ att ringa hyresvärden sju på morgonen för en sån sak känns det som). Men jag går och lägger mig igen istället.


Halv tio när jag står och handtvättar får jag en idé, det kanske finns en knapp på tvättmaskinen som öppnar luckan (nej vaddå blond). Så jag går och kollar, och mycket riktigt finns det det, och jag kan slänga in en omgång tvätt. Korkad täcker inte riktigt in det hela känns det som, det är så otroligt dumt så man nästan skulle göra en film av det :)


Jaja, skrattat åt mig själv har jag iaf gjort.


Har även hunnit med att ringa två telefonsamtal som jag fasat inför. Både gick bra och jag kan inte förstå varför jag var nervös. Misstänker att det är en kvarleva av telefonskräcken. Som botades en sommar när jag ringde dagligen till IT-avdelningen för att datasystemet krånglade dagligen...

Av Eve - 16 oktober 2008 18:47


Jag vill ha snö. När tror ni snön kommer? I helgen? I november? Inte det? Men december då, lagom till jul? Nyår? Inte det? Menar ni att det kanske inte kommer nån snö alls? Eller kanske bara en vecka med snö?


Jag borde ha stannat i Norrland...

Av Eve - 16 oktober 2008 18:26


Dagen har innehållit för många koppar te, och alldeles för lite pluggande. Fick min DVD idag, så jag har tillbringat halva dan (eller tja iaf drygt fyra timmar) med att titta på "Jane Eyre". Nu är ju problemet att jag inte har något att se i kväll eller de följande kvällarna som jag inte redan har sett. Illa.


Annars känns det bara som att jag vill gå ide, och vakna upp om ett halvår. Eller i alla fall långt efter att den här veckan är över, när allt har lagt sig. Känner mig som en extremt misslyckad individ, som inte kan göra någonting rätt, som bara göra allting fel och rör till det för alla andra. Hänger mest ihop med att jag pratade med M idag, lät som det var rätt lugnt med henne, även om det innebär en massa extra arbete för dem. Men ändå så himla onödigt, varför frågade jag inte bara om hjälp när jag var osäker, så hade det blivit rätt? Idiot.


Men det är inte bara det. Det beror mest på hur jag definerar att lyckas. Att lyckas är att vara någon, att finnas till, synas. Inte att vara känd, men känna många, alltid ha någon att umgås med. Givet det är jag faktiskt mer lyckad nu, än jag var för tre år sedan, men det är inte tillräckligt. Jag skäms över mig själv, den jag var då, den jag är nu. Som aldrig vet vad hon ska säga, som aldrig är rolig, bara sitter tråkigt tyst i ett hörn. Som inte har något att prata om, berätta om som inte är relaterat till skolan. Som sitter hemma på helgerna, som inte ens tycker det är kul att gå ut längre. Jag är inte en av "dem" och alltså är jag misslyckad, i mina egna ögon... Somsagt, gå i ide till allt blåst över och jag känner mig bättre.

Av Eve - 16 oktober 2008 11:17


Önskar vi hade sista tentan idag istället för i morgon. Har ingen ro och ingen motivation att plugga. Trött på att bara sitta hemma hela dagarna, vill hellre vara i skolan och ha föreläsningar. Låter antagligen rätt illa det, men tycker faktiskt om att lära mig saker. Sen det faktum att jag sitter och halvsover på föreläsningarna är väl en annan sak... Ser dock fram emot "Skiss och gestaltningskursen" vi ska läsa nu, kan bli riktigt roligt. Och utmanande också för den delen...

Av Eve - 16 oktober 2008 10:54


Bara för att klaragöra, jag har ingenting emot det amerikanska folket, och jag tycker som de flesta att 11-september händelserna var hemska och fel. Eller tja, jag är ju inte helt glad över att de valde Bush till president, men hur som helst, vad jag inte tycker om är den utrikespolitik (framförallt i mellanöstern) som de fört under andra halvan av 1900-talet. Det faktum att amerikanska presidenter verkar ha väldigt lite respekt för människoliv (såvida det inte är amerikanska), en väldigt förenklad syn på världen, allting är antingen svart eller vitt, antingen är ni med oss eller så är ni emot oss. Samt det faktum att de inte verkar ha fått en enda historielektion. Varför inte sätta sig in i ett lands historia innan man anfaller det? Hur svårt kan det vara på en skala, och hur lång tid kan det ta? Då kanske det inte gått så illa som det gått i Irak och Afghanistan. Men nejdå, varför ska man lära sig av historien när man kan upprepa samma misstag igen? Så till sist, även om jag inte håller med om att ockupationen av Irak var rätt, så är jag glad att Saddam är död. Han var en ond, ond människa.

Av Eve - 16 oktober 2008 10:17


Så till slut då, även en svensk terrorist.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547227.ab


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547111.ab


Även om det är under diskussion hur högt uppsatt han faktiskt var i al-Quida, eller om han kanske till och med är oskyldig, att han varit kidnappad av anghängare till Saddam. Vara hur det vill med den saken, det jag funderar över är att enligt Säpo så har han varit föremål för flera utredningar men inte dömts. Detta kan möjligen inte bero på att han är oskyldig? Jag säger inte att det är så, men det kan vara så. Sen beskrivningen av artikeln: Så gick han från lugn kille i Stockholm till misstänkt al-Qaidaterrorist. Jag vet inte, jag kanske är överdrivet kritisk, med tanke på vad jag läser just nu, och jag för tillfället känner inför USA (stark avsky), men vad jag läser mellan raderna är : så gör vi för att förvandla fredliga muslimer till militanta, genom att misstänkligöra dem bara för att de är muslimer, låter Säpo förhöra dem bara för att de tillbringar mycket tid i moskén. Det är ju allmängiltig kunskap, alla djupt troende muslimer är terrorister.   


Jag vet inte, jag är färgad av min avsky för USA. Efter att ha läst om Irak-Irankriget under 80-talet, så är jag bestört och förbannad. Kort resume, Iraq anfaller Iran (provocerade eller inte, det var de som anföll först). USA hejar på, eftersom Iraq med Saddam Hussein i spetsen tillhör "de goda" (det faktum att han har låtit hänga tiotusentals av sitt eget folk, eller att han använder sig av biologisk krigföring (nervgas, senapsgas och dyl.) i sin krigföring, då inte enbart på militärer utan också på civila, bl.a kurder, har ingen betydelse). Iran tillhör "de onda" och ska därför bestraffas, för att de försvarar sig i ett krig de inte startade (det var inte de som invaderade Irak). Okej, det är inte bara USA som hejar på, utan resten av västvärlden och en stor del av arabvärlden hjälper Irak såväl ekonomiskt som med vapen. Så okej, Iran kan väl kanske inte heller sägas vara ett "bra" land att leva i, men det är ju knappast Iran heller.


Som sagt, jag är färgad i mina åskiter just nu, av en stark avsky för USA. Gör det mig till terrorist? Inte som det är nu, jag är svensk sen ett par generationer (eller tja, nåt däråt, finländskt blod finns också), kristen (i den mån att jag inte är muslim, troende är jag inte). Men om jag hade varit man, muslim och invadrare och tyckt illa om USA av ovanstående anledningar, samt troende och besökt en moské regelbundet, hade Säpo då tagit in mig till förhör? Eller kanske rentav fryst mina tillgångar eller lämnat ut mig till CIA? Jag undrar jag...

Av Eve - 15 oktober 2008 21:24


Haha, jag vet att jag är illa däran när jag är så uttråkad att jag börjar städa. Hunnit med badrummet, spisen, ett skåp, dammsuga rummet samt plocka upp alla papper och grejer från golvet. Ser så naket och bart ut nu bara, är inte riktigt säker på att jag gillar det. Måste skaffa en soffa snarast också, har inget bra ställe och sitta och läsa på som det är nu, köksstolarna är inte världens bekvämaste. Förhoppningsvis får jag hit en skrivbordsstol i helgen iaf, sen åker vi väl och kollar på soffa om vi hinner är det tänkt. Så länge det inte krockar med brorsans bowling. Hur som helst, måste se till att fixa sladd till tv:n snarast, det här funkar inte längre. Hello tv-beroende!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards