Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Eve - 12 juli 2016 09:43

Söndag 26 juni

Kom upp på eftermiddagen och efter att vi packat upp gick vi en kortare tur i närområdet till Silverfallet. Väldigt skönt väder (gick att gå t-shirt stora delar av tiden) och fin natur, även om själva fallet inte var så imponerande. Totalt ca 7 km vandring.

Måndag 27 juni

Vi tog båten över sjön till norska sidan (Sylen) vilket tog ca en halvtimme, och gick led upp på fjället. Väl däruppe svängde vi av från leden för att gå längs fjällkanten (östra sidan av sjön) tillbaka till Grövelsjön, och gick på leden igen när vi skulle ner från fjället. Vädret var ganska blåsigt (inte jäteskönt att sitta still) men i övrigt ganska lagom att gå i, dock väldigt stor skillnad i tempratur beroende på om solen var framme eller inte. Myggigt nere vid Sylen innan vi kom upp ovanför trädgränsen, men väl uppe på fjället var det inga problem. Totalt blev det cirka 15 km.

Tisdag 28 juni

På tisdagen tog vi bilen bort till Fulufjället nationalpark för att gå en tur vid runt Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall med en fallhöjd på 93 m. Ganska regnig dag, och halkigt när man skulle ta sig ner från höjden, men det höll upp när vi var framme och fotade fjället, var påväg upp och stannade och satt och fikade, och kikade på utsikten från höjden när vi precis kommit upp. Efter turen käkade vi lunch vid restaurangen bredvid Naturum och var sedan inne där och kikade på utställningarna. Totalt ca 6 km så en ganska kort tur och kan väl betraktas lite som en vilodag.

Onsdag 29 juni

Guidad tur vid Båthusberget. Vi åkte i samlad grupp i minibuss från fjällstationen in i Norge och till båthusberget. Ganska myggigt nere vid parkering och låglandet men det gav sig när vi kom upp på kalfjället. Väldigt trevligt med guide och att få information om växt- och djurliv, lite historik och annat längs med turen. Började och avslutade turen i sol, klarade av lunchen utan regn men hade en vända precis efter lunch och påväg ner från fjället när det regnade och blåste. Totalt ca 9 km i behagligt tempo.

Torsdag 30 juni

Första dagen på vår stugtur. Gick bort till Hävlingen, där länsstyrelsen har en stuga med ett antal sovplatser som man inte behöver förboka. Ganska blåsig dag och ingen vidare värme, men lyckades komma fram till en raststuga där vi kunde äta lunch lagom till den värsta regnskuren kom. En stund efter oss kom det in en engelsk tjej som inte haft lika stor tur och var något blötare. Väl framme vid Hävlingen och stugan lämnade vi av oss den mesta av packning och gick sedan en sväng bort till utkanten av Töfsingsdalens nationalpark. Tillbaka i stugan hade vi lite problem att få igång spisen, men fick hjälp av stugvärden som även var snäll och gav oss en ask tändstickor, vilket vi inte tagit med. Fick även sällskap av en svensk tjej som gick turen åt andra hållet jämfört med oss och spenderat föregående natt i tält uppe på fjället, omgiven av en flock renar. Totalt ca 16 km.

Fredag 1 juli

Efter frukost i stugan begav vi oss iväg igen, påväg mot Sylen och sedan vidare mot Grövelsjön (västra sidan av Grövelsjön). Myggigt på vägen upp men väl uppe på kalfjället var det bättre. Bra väder på första delen av vandringen, men efter att vi passerat Sylen blev det sämre och regn stora delar av resten av vandringen. Åt lunch innan vi begav oss ner till Sylen och lyckades undvika regnet. Nere i dalen mötte vi upp en folk renar som gick och betade vid en av gårdarna. Ganska jobbig vandring, två stigningar och tröttsamt att bära packning. Totalt ca 21 km.

Lördag 2 juli

Ingen rolig väderprognos, men begav oss ändå ut på dagens vandring mot toppen på Storvätteshågna. Ganska dimmigt och påväg upp mötte vi några vandrare som givit upp på grund av detta. Det gick dock att ta sig fram även uppe på fjället i och med att leden var gemensam sommar- och vinterled och det gick att se de röda kryssen en eller två markeringar framåt. Uppehåll när vi åt lunch vid toppen men ingen vidare värme. Det klarande upp tillfälligt när vi åt men blev sedan dimmigt igen, så vi gick samma väg tillbaka igen. Betydligt mindre regn på vägen hem. En av de mest vältrafikerade lederna, tror vi mötte lika mycket folk längs denna som sammantaget alla tidigare vandringar under veckan. Totalt ca 18 km.

Söndag 3 juli

Avresedag och hemfärd men vi tog en omväg via Nipfjället och gick upp på Lillnipen. Fin utsikt och mycket folk, totalt ca 1,5 km vandring.

Av Eve - 19 augusti 2014 17:20

Åkte upp mot Västervik på fredagen, där vi gick på visfestivalen på kvällen. Bodde över i en stuga på campingen och åkte vidare mot Oskarshamn för att ta färjan över till Gotland. Gick runt lite i Slite där vi hyrt stuga på kvällen, men blev ingen längre tur.

Söndagen var vi ute och gick vid S:t Olofsholm (ca 8 km), såg en gammal väderkvarn, besökten ett kapel och såg raukar. Blåste en del, men klarade oss undan regn i alla fall.

Måndagen började regnigt, vi hade tänkt gå en tur i Visby, men gav upp det och åkte istället till Lummelundagrottan. Gick en tur i grottan och följde sedan naturstigen utanför på ett par kilometer med informationsskyltar om landskapet som formats efter inlandsisen.

Tisdagen åkte vi till Visby och gick en vandring i och strax utanför staden som blev något längre än vi tänkt oss då vi gick fel och fick gå tillbaka en bit. Besökte domkyrkan och en gammal kyrkoruin.

Onsdagen hade vi egentligen tänkt åka till Fårö, men gav upp då kön till färjan kändes för lång och åkte istället till det vattenfyllda före detta kalkbrottet Blå Lagunen, där vi gick en sväng och resten av sällskapet sedan badade. Besökte även fågelön Falholmen som precis öppnat för besöker igen.

Torsdag blev det Fårö, det gamla fiskeläget i Marpes och en kort vandringstur, en biltur till Langhammar och raukarna där, en kort cykeltur, vandring längs Norsta Auren (ca 9 km) och ett besök på Kutens bensin.

Fredagen blev det vandring längs klintbranten vid Sigsvarvestrand (7 km) samt besök vid Bläse kalkbruksmuseum, en bit på den gamla järnvägen till kalkbrottet samt bad i det vattenfyllda kalkbrottet.

Lördagen blev det guidad historievandring i Visby och sedan hemfärd.

Av Eve - 3 juli 2013 19:30

Onsdag 19 juni

Kom fram till Abisko och checkad in på vandrarhemmet. Gick lite i närområdet, Abiskokanjonen, fågeltornet och ner mot Torneträsk.

Torsdag 20 juni

Gick början på Kungsleden, vände sedan och gick en naturstig tillbaka. Ganska regnigt. Guidad tur (samevistet) på kvällen.

Fredag 21 juni

Tog liften upp på Njulla och gick sedan upp till Njullas topp. Gick naturstig ner. Skönt när solen var framme men annars ganska kyligt. A sprang upp och ner för backarna och letade efter sin bortappade hatt (hittades till sist).

Lördag 22 juni

Gick bort till Abiska östra och handlade, naturstig på vägen dit samt längs Torneträsk tillbaka. Midnattsolsvandring upp på Njullas topp på kvällen (lift upp och ner). Väldigt dimmigt på vägen från liftstationen och upp och ner från Njullas topp.

Söndag 23 juni

Åkte buss bort till Björkliden, kikade på Silverfallet och gick rallarvägen tillbaka. Regnigt och mycket mygg så inte så skönt att stanna och pausa. Lånade stavar och gick med.

Måndag 24 juni

Åkte buss till Björkliden, gick sedan över passet vid Njulla och Slåttatjocka. Fortsatte med stavar, vilket kändes som det var till riktigt hjälp när det gick uppför, framför allt. Åt trerättersmiddag på kvällen.

Tisdag 25 juni

Guidad tur i Kärkevagge och till Trollsjön. Riktigt varierande väder, mulet på vägen till Trollsjön, spöregn när vi kom fram som sedan klarnade upp och blev soligt (från grått till klarblått vatten på några minuter), dimmigt och ett ordentligt åskoväder på vägen tillbaka (mörkaste tiden vi upplevde där uppe).

Onsdag 26 juni

Åkte buss till Narvik och sedan tåg tillbaka hem. Narvik var helt okej, men hann inte så se mycket. Häftigt att se ner i dalarna och fjordarna från tåget. Fascinerande att man lyckats bygga det en gång i tiden. Gick guidad tur, hemliga rum på kvällen.

Torsdag 27 juni

Gick längs Kårsajocka, utanför led/stig på vägen upp och stig hem. Var uppe mitt i natten och kikade på midnattssolen.

Fredag 28 juni

Åkte till Riksgränsen och checkad in på vandrarhemmet där. Gick norrut, men fick vända tidigare än vi tänkt på grund av dåligt utmärkta leder och dimma.

Lördag 29 juni

Gick söderut över skidbackarna. Längs Gattertjocka upp till sjön (Gátterjávri) och sedan ner över berget och ner i Vassivaggidalen och rallarvägen hem från Katterjokk.

Söndag 30 juni

Tågresa mot Kiruna och vandring längs midnattssolstigen på kvällen. Väldigt mycket mygg, värst på hela resan. Svårt att få tag på mat, det mesta var stängt på eftermiddagen/kvällen.

Måndag 1 juli

Var runt i Kiruna och kikade. Lite info om LKAB, inne i stadshuset och kyrkan samt Hjalmar Lundbohmsgården. Hemresa.

(Skrivet och sammanställt 2014-03-24)

Av Eve - 14 november 2012 19:35

Onsdag: Lämnade ett grått och trist Sverige, anlände på eftermiddagen till ett soligt och varmt Italien. Resan från flygplatsen in till Rom började intressant, med en buss intill som lät pang (trodde det var ett skott först), och såklart en buss som vi skulle åka med som var något försenad. Väl inne i Rom lyckads vi hitta till vandrarhemmet, vilket inte var helt lätt då det inte var utmärkt alls, ingen skylt eller så, utan huset såg ut som ett vanligt hyreshus. Lämnade av väskorna på rummet och gick ut för att leta upp något att äta. Blev pizza och en halv liter vin på en mysig och ganska fullsatt restaurang, med en servitör som inte pratade särskilt mycket engelska, men det gick bra ändå.

Torsdag: Frukost på rummet, sött som socker. Letade sedan upp kartor och köpte biljetter till hop on/hop off bussarna och åkte runt en sväng, hoppade av en sväng när vi tröttnade och besökte en park, köpte panini av en försäljare som inte kunde engelska och gick runt och sträckte på benen. Besökte även Fontana di Trevi, väldigt mycket folk där. Letade oss sedan ner mot bussarna och åka sista biten av rundresan. Åt en trerättersmiddag ute sedan på kvällen, till ett hyfsat pris (ett erbjudande de hade). God grönsakssoppa till förrätt, en helt okej varmrätt (osäker på vad det var för kött) och äppelkaka till efterrät, till det hela en flaska vin att dela på. Mysigt ställe och trevlig personal.

1. Utsikt över Piazza del Popolo vid trädgärden, 2. Fontana di Trevi, 3. Folksamlingen vid fontänen

Fredag: Promenerade förbi Circus Maximus och tog sedan en båttur på Tibern (ingick i biljetterna vi löst för hop on/hop off bussarna). Trevligt men en aning kyligt, och mer vattnet kändes mer avskärmat från bebyggelsen runtomkring än det är i London. Trycket i oss en massa pizza till lunch, med fin utsikt över S:t Angelos kastellet. Besökte sedan sagda kastell, och Pantheon på vägen tillbaka till vandrarhemmet. Inte helt lyckad middag på kvällen, hade inte jättebra koll på det här med att man kan beställa fisk & skaldjur, och då bara få fisk, utan någonting mer till. Blir inte jättemätt på det heller, inte ens med efterrätt. Blev dock billigt då de missade att ta betalt för såväl vinet som desserten, vilket vi inte kom på förrän vi gått därifrån (även om vi tycket det blev billigt, och de först jagade efter oss för att de inte trodde vi hade betalt).

1. På Tibern, 2 & 3. S:t Angelos kastellet, 4. Pantheon

Lördag: Besökte Colosseum, och efter det Peterskyrkan. Blev nästan avskräckta först då kön var lång och en kvinna som sålde guidade turer utanför sa att det kunde ta ett par timmar i kön. Men ställde oss till sist i kön, och var inne på knappt en halvtimme, så det var inte så illa. Gratis inträde till själva kyrkan och mycket spännande att se. Gick även upp i kupolen, vilket man dock fick betala en avgift för (och stå i kö en dryg halvtimme), men det var det värt. Häftigt att komma upp först inuit kuppolen och kunna se ner på kyrkgolvet och sedan utanför och se utsikten över Rom och över platsen framför kyrkan. Åt en sen lunch på ett riktigt trevligt ställe, flera smårätter eller vad man ska kalla det. Rörde oss tillbaka mot vandrarhemmet sedan för lite vilan, och blev sedan middag på kvartersstället, bokstavligt talat runt hörnet när vi kom ut från dörren på vandrarhemmet (där en av de anställda från vandrarhemmet även verkade jobba extra). Körde på deras riskrätters erbjudande, en stor tallrik med pasta och "havsdjur" samt svärdsfisk som andra rätt. Väldigt gott men mycket mat så gick inte att äta upp allt (fick lämna en del pasta).

Bild 1-2. Colosseum, Bild 3-6. Peterskyrkan utifrån, inuti, uppifrån kupolen och påväg upp i kupolen, Bild 7. Petersplatsen

Söndag: Besökte Foro Romano och Palatino intill Colosseum som ingick i entrépriset för Colosseum. Tog tyvärr inte ljudguidening till hela turen, men det hade nog blivit för mycket, en hel del att lyssna på ändå och mycket att se. Åt risotto till lunch, kanske inte en jättehöjdare, och fick möjligen betala för mycket (för att överväga den gången vi betalade för lite kanske). Besökte spanska trappan och Fontana di Trevi igen på kvällen och åt sedan middag på stället vi tidigare ätit trerättersmiddag. Servitören kände igen oss och bjöd på välkomst samt avslutningsdrink. Grönsakssoppa igen och sen flera sorters grillat kött.

Bild 1-3 Forum Romanum och Palatino, Bild 4. Spanska trappan

Måndag: Uppe tidigt för att sticka till flygplatsen. Ute i god tid, vilket var bra när första bussen inte funkade utan vi fick invänta nästa. Inte jättekul att komma hem till ett grått, trist och kallt Göteborg. Saknar fortfarande solen och värmen.

Av Eve - 21 maj 2012 10:23

Av Eve - 20 maj 2012 17:16

Söndag

Blev nedkörda till flygplatsen i Göteborg då det inte gick några tåg. Flygresan gick bra och efter en snabb lunch på flygplatsen tog vi bussen in till London. Letade oss fram till hostelet, Astor Victoria, (helt okej, men duscharna funkade sådär) och vilade lite. Begav oss sedan ut på stan med sikte på en av de bokhandlar jag sett ut innan, Waterstones, blev några böcker inköpta och sedan en sväng förbi Picadilly Circus och lite glassätanden på ett mysigt café. Påväg mot tunnelbanan blev det en kort avstickare ut på en bro och lite fotande. Fixade oystercard och åkte tunnelbana tillbaka till Victoria Station. Köpte med oss soppa hem som vi sedan värmde och åt på hostelet.

Utsikt från bron mot London Eye & Big Ben

Måndag

Köpte biljetter till en hop on/hop off buss och satte oss på taket för att åka runt. Vädret var inte det bästa, regnigt, kallt och blåsigt, så gav upp efter en stund och satte oss nere istället. Gick av en stund för att få en paus och passade på att besöka den andra bokhandeln jag märkt ut, Forbidden Planet (typ som Sciencefiction-bokhandeln i Sverige) och köpte ett antal böcker, samt köpte skor till A. Käkade pizza till lunch på en italiensk restaurang, väldigt gott. Hoppade på bussen igen efter att ha fått stå och vänta i regnet ett tag. Hoppade av igen för att åka båt på Themsen fram och tillbaka en bit istället och få se lite från vattenvägen istället. Åter på bussen för att åka sista biten av turen och sedan tog vi oss tillbaka till hostelet för lite vilan, innan vi begav oss ut för att äta middag. Blev fish and chips på den lokala kvarterskrogen och sedan hem igen för att sova.

Tisdag:

Iväg tidigt för att leta oss fram till Soanemuseet. Bra att vara ute i god tid och väldigt roligt och intressant att gå runt där och kika på allt han hade samlat på sig, verkligen en prylmänniska det. Också intressant att se de arkitektoniska lösningarna, med ljusschakt för att få ner dagsljus (i och med att det inte fanns elektriskt ljus då). Efter det tog vi oss bort mot British Museum, vilket verkligen var stort. Gick inte igenom så mycket av det, lade fokus på en utställningar om Japan, Kina och Asien och med lunch (sallad) emellan, men redan det blev nästan för mycket. Gick snabbt igenom flera andra rum, bara för att gå runt lite. Roligt att ha sett det i alla fall. Efter det blev det en tur för att leta reda på en second hand butik för böcker, men orkade inte leta igenom utbudet när vi väl kom dit utan gav upp och åkte hem och vilade lite istället.

Bilder från British Museum

Tog oss bort mot teatern efter det och hittade en mysig liten restaurang ned för en trappa i närområdet. För 25 pund så fick vi två varmrätter och två efterrätter (pannkakor), samt ett glas vin och en öl, så det kändes klart prisvärt. Maten var väl okej (gammon (nån sorts fläskkött) & pineapple), inte riktigt vad jag var ute efter och lite snålt med ananas, men som sagt helt okej och trevligt ställe. Efter maten drog vi oss bort mot teatern, Her majesty's theater, där vi skulle se Fantomen på operan. Satt högt upp, med hyfsad bra sikt, men det blev ibland lite väl högt upp tyvärr då taket kom ivägen för att man skulle se vissa saker. En aning kallt var det också då vi satt vi ventilationsutblås. Bra skådespelare (bl.a. Peter Jöback som Fantomen!) och intressant historia i alla fall, speciellt roligt för mig som inte hade så bra koll alls på historien sedan innan. Efteråt tog vi tunnelbanan tillbaka mot Victora station och promenerade därifrån till hostelet.

Inifrån Her Majesty's Theater

Onsdag:

Inledde dagen med att bege oss bort mot Science Museum. Efter lite väntan ute i solen, då vi var tidiga, så fick vi komma in. Besökte några uställningar, dels om hemmet förr, veterinärhistorien, energi i framtiden och människokroppen samt tog en fika. I och med att det var mycket interaktivt så var det väldigt roligt, och ett perfekt ställe att ta med barn till, vilket märktes på de många skolklasserna. Allra roligast var energi i framtiden och människokroppen, som hade en mängd olika spel och liknande man kunde göra, bl.a ett då man i ett fiktivt land skulle försöka tillgodose energibehovet i samhället genom att bygga olika anläggningar för det.

Efter det blev det en snabb lunch (nudlar) innan vi gick till hotellet för att vila, p.g.a halsont och huvudvärk (för min del). Lite piggare sen gav vi oss ut för att leta reda på något ställe som serverade afternoon tea, hittade till sist ett riktigt mysigt och prisvärt, 8 pund för två personer, ordentligt mätta blev vi, men kanske inte direkt det nyttigaste man kan äta. Sedan tog vi tunnelbanan bort till Tower of London, för att promenera över Tower Bridge och gå utefter South Bank bort mot Millenium Bridge. Hade turen att få se delar av broöppningen (av Tower Bridge). Blev en kopp te på vägen för att lindra halsen. Gick över Millenium Bridge och förbid S:t Pauls Cathedral för att sedan ta tunnelbanan tillbaka till hostelet.

1) Tower Bridge, 2) Utsikt från South Bank mot andra sidan, 3) Millennium Bridge & S:t Pauls Cathedral

Torsdag

Checkade ut på morgonen och låste in bagaget i förvaringsrummet på hostelet innan vi tog tunnelbanan bort mot Hyde Park. Gick förbi Royal Albert Hall en sväng innan vi kom in i Hyde Park, kul att ha sett. Promenerade igenom parken, tittade på prinsessan Dianas minnesmonument och åt på ett café där, delade på en väldigt god vegetarisk frukost samt en bit chokladkaka. Svängde förbi Buckingham Palace på vägen tillbaka, men det var stängt för allmänheten så gick inte att komma in, utan vi gav upp och gick och åt istället. Blev en riktigt god Hunters Chicken för mig och vegetarisk fish and chips för A (hallomiost istället för fisk, spännande val det). Tillbaka till hostelet för att hämta väskorna och sedan till bussen för att åka till flygplatsen. Bussresan tog en halvtimme längre än beräknat så tur att vi var ute i god tid. Flygresan hem var en aning dramatisk, försenat flyg (de hade tydligen haft problem innan avresa i Sverige med dörrarna så folk kunde bara boarda i fram), fullt med bagage så det fick trängas in på alla möjliga och omöjliga ställen, två flygvärdinnor som var osams och arga på varandra, en full passagerare som var bak och rotade och en läskig landning, då det tydligen blåste ordentligt så blev den väldigt vinglig och dan. Men hem kom vi i alla fall.

1) Royal Albert Hall, 2 & 3) Hyde park 4) Del av prinsessan Dianas minnesmonument

Mycket nöjd med resan och ser fram emot att åka tillbaka någon gång och se mer av stan och allt det vi inte hann med, samt kanske lägga lite mer tid och pengar på shopping.

Av Eve - 14 februari 2012 10:48

Bostadshus strax utanför Köpenhamn, byggt som en liggande åtta. När vi var där så var det fortfarande under uppbyggnad, så vi kunde gå runt och kika rätt fritt. Riktigt häftigt hus och ett av favoriterna av dem vi såg. Skulle nog inte vilja bor där dock, kändes som lägenheterna var alltför öppna (inte insynsskyddade) för min smak. Anki på köpstoppsbloggen har skrivit ett inlägg om det nyligen, om man vill ha lite mer information.