Alla inlägg under december 2010

Av Eve - 31 december 2010 12:30


Istället för nyårslöften, då löften känns mer som ett måste medan planer blir något att sträva emot.


Böcker: Inte köpa böcker på fyra månader (med vissa undantag) samt inte låna för många åt gången på biblioteket (max fyra olästa i taget hemma), då jag insett att för stora bokhögar gör mig stressad. 


Träning: En timme i veckan, vilket kanske inte känns alltför ambitiöst, men med tanke på hur det sett ut den här hösten så får de ses som en bra början. En timme sammanlagt alltså, det kan vara en timmes promenad, 3 tjugominuters DVD-pass, två halvtimmespass med yoga eller någon blandning. Borde inte vara alltför svårt, gäller bara att se till att avsätta tiden för det.


Ekonomi och miljö: Nära sammanhängande, någon idé om minskad konsumtion som gynnar både och. Försök att leva mer miljövänligt, undvika gifter och kemikalier. Ska bryta ner det mer i detalj senare...


Allmänt: Sluta skjuta upp saker. Se till att göra obehagliga saker direkt istället för att gå att ha ångest över dem och stressa upp mig. Minskad ångest och stress på så vis. Inkl. sluta skjuta upp pluggande. 


Pluggande: Inse mina begränsningar, sluta jämföra mig med alla andra och istället fokusera på mig själv och vad för nytta jag får ut av det och vill ha ut av det. Se över hur jag pluggar och ev. ändringar som behöver göras där.


Mat: Fokusera på att få ordning på mina matvanor igen. Laga mer ny recept för att variera mig lite, äta mer vegetariskt, försöka hålla blodsockret på en jämn nivå, och låta maten kosta pengar. Ska jag lägga pengar på något så varför inte lägga den på mat, som ju ändå är livsnödvändigt.

Av Eve - 31 december 2010 10:56


Januari: Gjorde upp tioårsplaner, drömde om att bli en barnlös galen gammal faster, träffade vänner jag inte sett på år och dag, funderade över packning som förökat sig, började ny termin med nya intressanta kurser, funderade över vad jag vill göra i framtiden efter skolan, insåg att jag var nästan blind och skaffade nya glasögon, drabbades av januariblues, misslyckades (återigen) med att tona håret, bloggen firade två år, funderade över utlandsstudier och drömde om att resa till Italien.   

Februari: Skissade på mitt bostadsområde, drömde om kolonner, gick på bio och    såg Wolfman samt Prinsessan och grodan, drabbades av insomnia light, längtade till våren, var på en intressant studieresa i Göteborg, gick på bokrean, gjorde upp läsplaner och lyssnade på HIM:s nya album.

Mars: Skar handen på olika saker (inklusive linjaler), kände mig skoltrött och sönderstressad av allt skolarbete, sökte sommarjobb (utan resultat), hade panik över alla tentor (3 st), satt och pluggade med M & S, längtade till våren, satt en hel natt och ritade i CAD

 för att hinna klart med mitt projekt, började cyklar igen efter vinterns uppehåll och stressade över de nya kurserna som började.   

   April: Tog ledigt över påsk, drömde om att flytta till någon ny plats, reflekterade över benmusklerna som försvann, fick en 5:a på en tenta jag trodde jag skulle bli underkänd på och reflekterade om framtidsplaner.

Maj: Var på en student (kusin, naturbruk), kände mig trött på att plugga, var förbannad på idiotiska lärare, åkte baklänges på en pakethållare, fyllde 23, var på Salsafest med A, K & E, bodde mer eller mindre i skolan (A helt), satt ytterligare en hel natt med skolarbete men kunde till sist lämna in skiten.

Juni: Packade och stängde ner lägenheten för sommaren, fick ett tråkigt besked men som löste sig via en lyckad operation, var på S&V:s inflyttningsfest och hade trevligt, fick sommarjobb via lite kontakter (och tur), njöt av att vara ledig, svor över en idiotlärare och träffade L samt lilla A för första gången.

Juli: Kollade till lägenheten samt besökte rosenträdgården i Rosenlund, var på Billingenhus med S & V, gömde mig från sommarvärmen (30 grader) i vår svala källare, bokade kryssning med S i november och träffade L & A igen.

Augusti: Bakade kladdkaka med Anniz, drömde om att flytta och kände mig ensam, svor ytterligare lite över idiotlärare och såg allt pluggmotivation som ledigheten inneburit gå upp i rök, flyttade ner till Jönköping igen, påbörjade sista året i skolan, bakade äppelpaj, stressade över utlandsstudier och cyklade i spöregn.

September: Var hos frisören men blev inte nöjd utan klippte mig själv senare, krånglade med skrivaren, pluggade med Anniz, övergav planer på studier i Mexiko, seglade med K&E och besökte segelbåtensdag med E där vi kom trea i ett race med trissjollar, röstade i valet och blev besviken över valresultatet, kände mig stressad och lyssnade på Sonata Arctica.

Oktober: Köpte ny mickro då den gamla gick sönder, gav upp tanken på utlandsstudier, tentapluggade (återigen 3 tentor), drömde om att bli klar i skolan, såg på Brothers&Sisters, svor över snön och namnen på verbformer, besökte en frisör igen men blev nöjd denna gång, såg fram emot nya kurser i skolan men svor över phonetics i engelskan.

November: Hade ångest över redovisningar, oroad mig över tidsbrist och resor som kom vid fel tidpunkter, blev underkänd på en tenta, svor över mörker och tidiga mornar, åkte till Köpenhamn på studieresa och på Ålandskryssning, svor över ett grupparbete som inte funkade, hittade en kamrat att göra ex-jobbet ihop med, hade ångest över skolarbete och kände mig orkeslös, drömde om jullov och ledighet från skolan.         

      

December: Ännu mer ångest över skolan, stress deluxe, hade besök av en mus under diskbänken och spenderade hela dagarna i datasalen i skolan, drömde om att få sova, kämpade vidare i motvind i skolan, oroade mig över att bli underkänd, skrev en ilsken kursutvärdering, såg på en avslagen Idol-final, försökte plugga inför tentor, svor över idiotlärare, fick jullov till sist, firade jul hemma i Skövde med familjen och försökte återhämta mig efter det här årets stress och ångest över skolarbetet.   

Av Eve - 31 december 2010 10:00


Hittade en lista hos Anniz:


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?: Åkte på (Ålands)kryssning
2. Höll du några av dina nyårslöften?: Tror inte jag gav några...
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?: Japp, L blev mamma till lilla A i januari. 
4. Dog någon som stod dig nära?: Nej
5. Vilka länder besökte du?: Danmark (Köpenhamn), Finland om Åland räknas (var ju aldrig iland men båten la ju till där iaf och det tillhör ju Finland så...)
6. Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011?: Ett jobb (som har med min utbildning att göra).
7. Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?: Någon av resorna kanske, antingen 8-9 nov i Köpenhamn eller kryssning 13-15 nov. 
8. Vad var din största framgång 2010?: Att jag överlevde studierna och faktiskt lyckades klara det mesta. Även om jag känner mig en aning misslyckad med en underkänd kurs, en underkänd tenta samt en ännu inte godkänd inlämningsuppgift. 
9. Största misstaget?: Att inte lägga ner mer tid på skolan. Eller kanske snarare att jämföra mig med alla andra som lägger ner mer tid på skolan och därför gör bättre ifrån sig än vad jag gör.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?: Tror jag var förkyld en del i våras men har lyckats hålla mig hyfsat frisk i övrigt...
11. Bästa köpet?: Minns inte att jag köpt så mycket speciellt, förutom böcker då...
12. Vad spenderade du mest pengar på?: Hyra & mat
13. Gjorde någonting dig riktigt glad?: Det gjorde det säkert, svårt att komma ihåg allt bara... 
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?: Allt från HIM:s album Screamworks, en del Sonata Arcticalåter och kanske den här.
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?: Vet inte riktigt. Har varit mer stressad, lackat ut fler gånger på idiotiska lärare men samtidigt har jag nog mått bäst på många år.
16. Vad önskar du att du gjort mer?: Tränat. Hört av mig till vännerna.
17. Vad önskar du att du gjort mindre?: Skjutit upp saker. Bättre att ta itu med obehagliga saker direkt än att skjuta upp dem och gå att ha ångest över dem.
18. Hur tillbringade du julen?: Med familjen i Skövde
19. Blev du kär i år?: Nja, det kan väl diskuteras. 
20. Favoritprogram på TV?: Lyxfällan, Location, Location, Location, En plats på landet, Grand Designs, Top Gear
21. Bästa boken du läste i år?: Vi måste prata om Kevin - Lionel Shriver samt The Scar - China Miéville
22. Största musikaliska upptäckten?: Sonata Arctica
24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?: Minns inte vad jag önskade mig eller vad jag fick
25. Något du önskade dig men inte fick?: Som sagt minns inte
26. Vad gjorde du på din födelsedag 2010?: Minns inte men tror jag var hemma i Skövde hos mina föräldrar...
27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?: Mindre stress i skolan = en mer human arbetsbörda. Att ha fått konstruktionsuppgiften godkänd.
28. Hur skulle du beskriva din stil år 2010?: Bekväm
29. Vad fick dig att må bra?: Vänner, familjen & hundarna. Musik
30. Vilken kändis var du mest sugen på?: Skulle tro att jag dreglat mest över VV och Jay men eg. vill jag inte "ha" någon av dem. 
31. Vem saknar du?: Saknat vännerna som varit utomlands under hösten. 
32. De bästa nya människorna du träffade?: Vet inte om K & E + K(F) räknas som nya med tanke på att vi gått i samma klass i tre år, men det är först i år som jag börjat prata med dem så (vi är väl drygt 100 st i klassen så jag vet inte ens vad alla heter)...

Av Eve - 30 december 2010 21:43


Skummat igenom alla årets inlägg i syfte att sammanfatta året, och kan konstatera att ledorden verkar har varit ångest, stress, sömnbrist och en känsla av hopplöshet. Till största del beroende på en inhuman arbetsbörda. Sug på den JTH!

Av Eve - 29 december 2010 22:06


Spenderat eftermiddagen med att se klipp på youtube (Money as debt 1 & 2 samt Arithmetic, Population, and Energy) och skrämma slag på mig själv. Skrämmande som sagt, framför allt för att det inte känns som om jag kan göra något åt det. Världen är förutbestämd att gå åt h-vete. Eller snarare samhället som vi känner det idag, det är helt enkelt inte hållbart med ett samhälle som bygger på en hela tiden ökande tillväxttakgt (oändlig) på en planet med ändliga resurser. Ekvationen går helt enkelt inte ihop. 


Är inte hundra säker på vad det här innebär än, planerar lite inför 2011 med minskad konsumtion, men har inte mycket utöver att äta nyttigare, inte köpa böcker (med vissa undantag) och se över garderoben. Klurar vidare på det. Samtidigt som resten av världen går åt skogen...

Av Eve - 27 december 2010 11:37


Saker som bara händer klockan åtta på julaftsonkväll: kranen (blandaren) i köket går sönder. Vilket leder till att vattnet i köket måste stängas av. Och diskmaskinen således inte funkar. 


Och kusinen (en av dem som inte var med igår) är gravid med sitt andra barn. Där ser man. Fast denna gång känner jag mig inte gammal eller barnasjuk alls. 


Vidare, grävde fram mosters bil igår när hon skulle hem ur två decimeters snö. Tror vi slår förra årets snömängd nu. Sjukt mycket. Skulle ta bilder och visa eg. men har ingen kamerasladd med mig hem så det blir inget med det. Kanske senare i januari...

Av Eve - 26 december 2010 18:53


Varit en lugn jul hemma med familjen. Massor av julmat & godis, nästan väl mycket så det står en upp i halsen. Och då äter jag knappt hälften på julbordet... Några trevliga klappar, lite pengar och ett presentkort. Idag var det ett par mostrar här och en kusin (resten av kusinerna hade annat för sig, blir mindre och mindre för varje år), trevligt det. Inga speciella planer framöver alls, hoppas på att träffa lite vänner framöver och ska väl in och kika på rean en sväng. Annars mer läsning och lite sims spelande. 

Av Eve - 23 december 2010 20:52


Förstår inte riktigt att det är jul i morgon. Den där riktiga julkänslan har inte infunnit sig, men det kanske kommer. Annars så fortsätter tiden att gå fort, jag läser mest och kelar med hundarna. Har en redig hög med böcker att plöja igenom, men hoppas även på att träffa lite vänner framöver. Men det blir nog bra det med. Skönt att vara ledig är det iaf. Även om jag inte kan låta bli att oroa mig över framtiden, CSN, vårens kurser och examensarbetet. För att inte tala om konstruktionstekniken, omtentan och kontorshusprojektet...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards