Alla inlägg under januari 2010

Av Eve - 31 januari 2010 19:12


(del ett och två)


The Feast of All Saints - Anne Rice. Nej jag har fortfarande inte läst ut den, trots att det är mer än ett år sedan jag började. Har inte kommit längre än till sidan 35. Tror jag ska ha det som mål att läsa ut den under sommaren. Eller kanske under tågresorna mellan JKP och Skövde.


Historien om Sverige Från Islossning till kungarike - Herman Lindqvist. Intressant att läsa om vår historia, och annorlunda från att läsa rena historia/faktaböcker.


Moment 22 - Joseph Heller. En av de där böckerna man bara ska ha läst eftersom uttrycket är känt. Dock lite rörig, massa namn och livshistorier att komma ihåg.


Isebel - Anders Rayner. Omslaget såg intressant ut. Dock inte riktigt kommit in i den, ingen historia jag vill läsa känns det som. Får se om jag orkar läsa ut den. Just nu känns det inte så.


Tusen strålande solar - Khaled Hossein. Älskade ju "Flyga drake" så då kändes det ju som ett måste att ge sig i kast med hans andra bok också. Återigen Afghanistan, men nu en berättelse om två kvinnor och deras liv under talibanstyre. Dock fastnat en aning, får se om det släpper om ett tag och jag läser ut den. Måste bara komma igenom följande kapitel.


Edelcrantz förbindelser - Malte Persson. Precis börjat läsa, men verkar vara en härlig bok, med ett speciellt uppstyltat språk och en sirlig humor.


Fanny eller den sanna berättelsen om Fanny Hackabout-Jones öden och äventyr - Erica Jong. Började läsa denna i sommras, men fastnade. En underlig bok med en underlig humor, trots att den är rätt hemskt så ler man ändå åt den. Enligt devisen "allt som kan gå åt helvete går åt helvete och mer därtill".


Den enda segern - Jan Guillou. Ytterligare en bok i Hamiltonserien, det börjar dra ihop sig nu. Har egentligen inte så mycket kvar men fastnat i partiet där uppdraget är i stort sett slutfört och bara hemkomsten är kvar. Dock känns det som om något hemskt kommer hända. Vilket det kommer, men det är kanske i nästa bok det.


Sagan om klanen Otori Över näktergalens golv - Lian Hearn. Också en bok som jag fastnat i, känns som om det kommit till ett avgörande parti och jag kan inte komma förbi det.


Målet för februari är att läsa ut tre av böckerna, för att minska ner högen lite. Nån måtta får det ju vara, nio är lite för många. Dock endast Edelcrantz förbindelser som känns lockande just nu. Kanske lika bra, med tanke på att jag eg. har annat att göra än att läsa.

Av Eve - 31 januari 2010 17:37

Spenderade förmiddagen med att läsa och har spenderat eftermiddagen med att se på tv och baka muffins. Tre olika sorter, lite nyttigare blåbärsmuffins (med grahamsmjöl och reducerad mängd socker), en annan sort med vit choklad i och en tredje med vaniljkräm och blåbär. 

  Istället borde jag ha åkt till skolan, gjort om CAD-uppgiften för att jag ska bli godkänd på den, skrivit ut ett 100-sidigt dokument vi har som kurslitteratur, tagit reda på om sketch-up är svårt och provat om det gått att skriva ut en bild i dubbel storlek. Sedan borde jag även besökt tomten igen, samt skrivit om min ansökan om utlandsstudier eftersom den låter riktigt, riktigt dålig just nu.

Inget av det har jag gjort. Uppenbarligen lider jag av en släng av prokastinering. Det går inte att bota med Ipren. Undar om det finns någon medicin mot det? Skulle gissa på att det är att ta bort alla distraktioner, slänga ut tv:n, böckerna och datorn så att jag inte har något annat val än att göra det jag ska.     

Av Eve - 31 januari 2010 12:30


Spenderat morgonen med att läsa ut Alice Borcchardts "The Siler Wolf" Började läsa den någon gång under förra året, men fastande eftersom jag inte riktigt tyckte om den. Kan inte förstå det nu, men men.


Baksidetexten ger en något missvisande bild av boken, och jag tror att det var därifrån min första besvikelse kom. Jag hade väntat mig en stark hjältinna, inte en som lät sig kontrolleras av sin grymma morbror. Men efter läsuppehållet i den kunde jag uppskatta det och se henne som en genomarbetade personlighet med sin egen inre styrka.


Samtidigt som Regeane har sina egna problem, dras hon in i kretsen runt påven Hadrianus och de försök som förekommer att dra ner hans namn i smutsen och avsätta honom. Hennes mentor blir Lucille, påvens älskarinna, en stark kvinna som inte drar sig för något som hon anser nödvändigt, inte ens mord.


I slutändan tycket jag alltså om den, gillade de kast som kom i handlingen och kände att de flesta av dem var oväntade och tillförde något, även om vissa delar kändes en aning förutsägbara.


Jag visste inte när jag köpte boken att Alice är syster till Anne Rice. Det finns vissa likheter mellan deras sätt att skriva skulle jag säga, framförallt poesin i naturskildringar, även om Borchardt känns något mer direkt i sitt språk än Rice. Hennes kvinnoporträtt är betydligt djupgående, och hennes kvinnor är varma och medkännande, moderliga i stor mån, till skillnad från Rices ofta kalla och distanserade kvinnor. Dock saknar hon något av Rices poetiskhet och förmåga att beskriva huvudpersonernas rika inre själsliv. 


I slutändan anser jag ändå att Rices vampyrböcker är snäppet bättre. Dock innebär inte det att The Silver Wolf på något sätt var dåligt och jag ser fram emot att läsa mer av Borchardt.

Av Eve - 30 januari 2010 22:07


 


Utmanad av Anniz:


När man får den så ska man skriva sju saker om sig själv samt ge den vidare till sju andra och länka till dem. Sen ska man lämna ett meddelande till dessa sju och tala om att de fått awarden. Då kör vi.


1) Jag tycker inte om att gå i skogen hemma när det är mörkt eftersom jag är övertygad om att det bor varulvar och lejon där. Vilket det knappast gör, inte ens varg, bara en massa rådjur.


2) Jag äter inte ärter annat än till potatismos. Inte riktigt säker på varför egentligen, det bara är så. Ett stående skämt hemma vid köksbordet, med pappa som skickar ärtorna till mig "Och så tar du lite ärtor också då"


3) Jag är bättre på att virka än att sticka. Tycker mer om det också, det är lättare att ta upp om man gör fel och man kan stanna mitt i varven utan att vara rädd för att tappa maskor.


4) En av de bästa komplimanger jag fått är att jag är allmänbildad. Även om jag inte riktigt håller med om det, det finns fortfarande så mycket jag inte vet. Jag beundrar folk som är allmänbildade och har koll på allt från datorer till mellanösternas och USA:s historia.


5) Trots den utbildning jag läse (Byggnadsutformning med arkitektur) har jag aldrig velat bli arkitekt och vill inte jobba som det heller. Anser att jag inte är tillräckligt kreativ och nytänkande för att passa som det. Tror jag skulle fungera bättre som någon form av konstruktör.


6) Jag har inte rest speciellt mycket och inte varit utanför Europas gränser. Dock har spenderat rätt många sommrar i olika delar av Skåne.


7) Jag kan inte vissla och inte heller jonglera.


Tänker dock inte skicka den vidare till nån, känns som de flesta redan har fått den.

Av Eve - 29 januari 2010 19:15


Monterrey (Mexico):




Jo, jag vet att det är långt dit (både tidsmässigt och avståndsmässigt), men drömma kan man ju alltid göra...


Jönköping (Nordpolen...)


 

Av Eve - 29 januari 2010 17:09


- Den här terminen ska klaras av, med tre tentor i mars och ett projekt med kontinuerliga redovsningar för slutinlämning den 29 (?) mars. Sedan läsperiod två med kontinuerliga redovisningar/inlämningar/skisser, ett annat projekt och en trolig tenta i slutet av maj.


- Sedan sommaren, förhoppningsvis med sommarjobb inom något byggaktigt.


- Hösten, med de sista kurserna, mera tekniska saker och mer arkitektur tror jag det är.


- Sedan våren (2011), då jag förhoppningsvis åker till Mexico som utbytesstudent, lär mig prata flytande spanska och dansa salsa.


- Sommaren, då jag förhoppningsvis har sommarjobb återigen, eftersom det troligen gått en del i Mexico, resor etc.


- Hösten, med troligt ex-jobb och jobbsökande parallellt. Och pendlanda JKP-Skövde om jag bor hemma.


- Våren (2012) då jag förhoppningsvis påbörjar min första anställning, förhoppningsvis följt av en sommar med åtminstone nån vecka semester. Tågluffning om det skulle råka bli en längre period, eller ett besök i Italien/England/Spanien om det blir en kortare period.


Kan inte riktigt säga att jag ser ljuset i tunneln än, alltså livet utanför skolan. Men det kommer nog. Som det ser ut nu är det lite drygt två år, och det kommer nog gå fort. Möjligen för fort, tiden verkar ha en förmåga att springa iväg, gå fortare och fortare ju äldre man blir.

Av Eve - 29 januari 2010 14:43


Gått igenom Renässansen och börjat med barocken idag på arkitekturhistorian. Pratat om viktiga arkitekter och de byggnader de var med och ritade och hur stilarna tog sig olika uttryck i olika länder. Nämnde jag att jag vill åka till Italien?


Fascinerande ändå, har kört igenom ett par tusen års historia (började nånstans i Egypten, fortsatte vidare till Mesopotamien, Grekland, Rommarriket, efterföljande stilar såsom byzantinsk, romans och gotisk) på bara ett par lektioner.


Tänk alla de generationer av människor som levt och verkat under den här perioden, alla de tusentals, miljontals, miljarder? människor som levt, andats, tänkt, älskat och hatat. De är borta för alltid. Men en del av deras byggnader finns kvar. Det är underligt egentligen, byggnader som är så ofattbart gamla att de sett flera decennium. Bara ett femhundraår gammalt hus är ju äldre än fem generationer av människor. Kanske är det därför jag i regel finner nybyggda hus tråkiga, de har ingen historia, deras väggar viskar inte om personer som har bott där, där finns inga spöken.


Undrar vad de kommer att säga om vår tidsepok om hundra år? Vilka byggnader kommer att finnas kvar, vad kommer perioden döpas till och vad kommer man att minnas ifrån den? Och om trehundrar år? Förutsatt att det finns människor kvar förstås och att sådant lärs ut. Vilka byggnader kommer att få känneteckan vår tid och vilka arkitekter kommer att ses som de största och viktigaste?


Av Eve - 28 januari 2010 22:54


Spenderat kvällen med att läsa kurslitteratur om arkitekturhistoria. Började i det gamla grekland och gick via rom, för att sluta i barocken. Kändes dock inte som om det var speciellt mycket plugg av det, det är fascinerande att läsa om. Speciellt renässansen har en speciellt lockelse för mig, och då inte bara arkitekturen utan hela andan som verkar ha genomsyrat den tiden, statsskicket, kulturen och konsten (tänker då främst på Italien, med sina statsstater).


Tror det kommer mycket ifrån de böcker (romaner) jag läst som utspelar sig under den tidsperioden (helt eller delvis). De första som dyker upp i huvudet är Anne Rice böcker, Marius som berättar sitt livs historia och om "Italiens" återfödelse efter att ha fallit ner i barbariet (roms plundring och avfolkning), det liv han bygger upp för sig och Armand (Amadeus), den teater han spelar som bara kan vara närvarande efter att solen gått ner (vampyr). Men kanske lite även Vitorio, om jag inte tar helt fel, även om den mer utspelar sig på landsbyggden (är inte riktigt säker på tiden här heller).


Men även andra böcker, som jag dock inte kan påminna mig exakt vilka de är och således inte titel eller författare. Vet att det var någon berättad utifrån en kvinnas (eller flera?) perspektiv och berättar om hennes familjs spel för att uppnå eller behålla sin maktposition och även om det politiska spelet mellan statsstaterna, de förbund de slöt med andra länder och mot varandra.


Nåväl, Italien är helt klart ett drömresemål.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards