Alla inlägg under januari 2010

Av Eve - 5 januari 2010 20:35

  Precis läst ut årets tredje bok. Underbar bok, även om tempot inte är det högsta och mycket som skildras är vardagliga realiteter är den jättebra skriven. En del som ska hända går att gissa sig till ganska tidigt, men det är samtidigt okej eftersom det inte innebär att man vet hur det ska sluta. Det finns en värme i boken, som viskar om att allt kommer bli okej tillslut och en tro på att alla människor innerst inne är goda, även om de ibland gör misstag som sårar andra. Och den får mig att vilja skriva själv, bättre betyg kan väl knappast finnas?

Av Eve - 5 januari 2010 15:37

Januari: Efter ett härligt slappt jullov var det åter till skolan. Jag funderade över Israel-Palestinakonflikten, försökte få tag i en person som inte svarade i telefon och böcker som inte fanns. Började läsa en extrakurs för skojs skull, som inte hade koppling till min utbildning.

Februari: Lyssnade på Damien Rice och besökte tandläkaren, tyvärr med hål så det blev återbesök för lagning. Drabbades av åldersnoja och var allmänt stressad över skolarbete och extrakurser.

Mars: Gjorde tv-debut i Jönköpings lokaltv, köpte dyr kurslitteratur och kände mig allmänt trött och motivationslös. Upplevde en första vända av dödsångest och var nära att krocka med änder när jag cyklade från skolan.  

April: Våren kom och med den påsklov. Jag saknade Luleå och drabbades av april-blues, blev sjuk och lekte med grus och sten i betonglabbet. Gick på dop av kusinbarn och lyssnade på Hammerfall.

Maj: Upplevde små ögonblick av frid och fyllde 22. Lekte krig med myrorna som   invaderade min lägenhet, tappade rösten och lät som jag var i målbrottet och klippte håret kort(are). Skaffade ny mobil och ytterdörren gick i baklås.  

Juni: Det blev sommar, skolan tog slut och sommarjobbet startade. Jag läste böcker och gick med stegräknare och besökte IKEA för att sedan spendera en helg i Jönköping med att montera stolar.

Juli: Fortsatte jobba, fikade med L i Hjo och fick reda på att hon var gravid, besökte V i M-stad och åkte till Rättvik på Classic Car Week. Där solen sken en del, det regnade lite och vi drack för mycket, och rörde på oss för lite. Samt åkte lite bil och såg ännu fler vackra skapelser.

Augusti: Besökte J i F-köping, mindes musik och drömde om att fly långt hemifrån bort från allt och alla. Skolan började igen, jag genomled ålders/barnnoja och försökte genomföra grupparbeten.

September: Hade ångest, drömde knepiga drömmar och var sjuk i omgångar. Såg på film en del och var nära att krocka med bilar och småkillar när jag cyklade. Stod och frös på Elmia och mätte koordinater.  

Oktober: Pluggade inför tentor, såg ut på snöflingor och läste böcker. Kände mig stressad över allt och inget, såg på Idol och benämnde min tid som mellanår.

November: Mera åldersnoja,    gick ut med V och konstaterade att jag blivit gammal och tråkig, tog vaccin mot grissjukan, julpyntade lägenheten och besökte GBG med morsan.

December: Såg på julkalendern och Criminal Minds, opponerade och klippte håret ännu kortare (kortast hitils). Skrattade åt Betnér och läste böcker, upplevde min första vita jul på många år och slappade under jullovet. Firade nyår i Ryd med god mat och trevlig sällskap.

Av Eve - 5 januari 2010 14:48


- Lära mig spela piano

- Äga klänningar massor av olika färger (tänk turkos, röd, gul, lila, grön etc...)

- Ha läst "The Wheel of Time" -serien av Robert Jordan. Hela, som det är nu har jag bara läst nästan hela.

- Ha firat ett nyår i Paris och ett i en stuga i Dalarna/Värmland/Norrland

- Ha traglar mig igenom en roman på spanska och en på franska

- Haft lila hår

- Ha tågluffat genom Europa

- Ha lärt mig stå på händer (okej om det är mot vägg) och på huvud utan hjälp av vägg

- Deltagit i ett lopp, av typen tjejmilen, vårruset, blodloppet (?) eller dylikt

- Kunna memorera ordningen i en kortlek

- Ha besökt Italien, England, Frankrike och Rumänien

- Skrivit en bok (inget krav på att den ska ha blivit utgiven eller ens läst av någon annan)

- Ha virkat eller stickat ett klädesplagg (halsduk räknas inte) av valfri art


Återkommer nästa decennium för att se vad som faktiskt har uppfyllts...

Av Eve - 5 januari 2010 02:34


För övrigt var det länge sedan jag mådde så bra som jag gör nu, trots att allt är långt ifrån perfekt. Fan vad skönt, 2010 blir ett bra år. Efter att ha läst gamla inlägg från 2009 kan konstateras att våren inte var en bra period alls. Den här hösten har alltså varit bra, trots att det var höst. Är bara att hoppas på att det fortsätter som hitills.

Av Eve - 5 januari 2010 00:56


Hittade en bra sida förrut när jag letade spanska glosor, där man kunde ladde ner ett program för att utöka sitt ordförråd. Förutom spanska fanns det även franska, engelska och tyska. Satt först med den spanska, men kom sedan på att det var roligare med engelska eftersom mitt ordförråd där är något större. Även om övergången från spanska till engelska inte är helt lätt att göra i en helvändning, undrar hur det kommer funka att bo därnere sedan? Senare problem dock, återstår ju faktiskt en himla massa innan jag ens kommer ner...

Av Eve - 3 januari 2010 20:05


Dagarna glider förbi som i ett töcken, de drömmer jag drömmer inbegriper inte mig själv utan endast påhittade personer, såväl andras fantasifoster som mina egna. Gårdagen inbegrep hittandet av en ny bra serie, "Mental" och en fika på stan med S. Dagen försvann fort den, med ett par timmars läsning åtföljda av en tur till biblioteket för inhämtande av mer att läsa. Hittade en illustrerad Terry Pratchettbok. Varför är inte fler böcker illustrerade undrar jag, som de var när man var liten (barnböcker)? Det är faktiskt roligt att läsa det med.


Jag har fortfarande jullov så det är okej att slösa bort dagarna på att göra ingenting. Tids nog är jag stressad över skolarbetet igen, men för nu så är jag lugn om än med en ökande rastlöshet.

Av Eve - 2 januari 2010 10:56


Gårdagen försvann snabbt. Började med att sova till ett, vilket var lite väl länge även om jag inte kom i säng förrän vid tre natten innan. Sen blev det en sväng hem till Anniz som bjöd på god mat och en bra film. På något konstigt sätt råkade klockan bli tio innan jag var hemma, och tiden fortsatte att flyga iväg. Tolv var jag trött och gick och la mig. Nu sitter jag här och undrar vart gårdagen tog vägen egentligen?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards