Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Fascinerad

Av Eve - 28 januari 2010 22:54


Spenderat kvällen med att läsa kurslitteratur om arkitekturhistoria. Började i det gamla grekland och gick via rom, för att sluta i barocken. Kändes dock inte som om det var speciellt mycket plugg av det, det är fascinerande att läsa om. Speciellt renässansen har en speciellt lockelse för mig, och då inte bara arkitekturen utan hela andan som verkar ha genomsyrat den tiden, statsskicket, kulturen och konsten (tänker då främst på Italien, med sina statsstater).


Tror det kommer mycket ifrån de böcker (romaner) jag läst som utspelar sig under den tidsperioden (helt eller delvis). De första som dyker upp i huvudet är Anne Rice böcker, Marius som berättar sitt livs historia och om "Italiens" återfödelse efter att ha fallit ner i barbariet (roms plundring och avfolkning), det liv han bygger upp för sig och Armand (Amadeus), den teater han spelar som bara kan vara närvarande efter att solen gått ner (vampyr). Men kanske lite även Vitorio, om jag inte tar helt fel, även om den mer utspelar sig på landsbyggden (är inte riktigt säker på tiden här heller).


Men även andra böcker, som jag dock inte kan påminna mig exakt vilka de är och således inte titel eller författare. Vet att det var någon berättad utifrån en kvinnas (eller flera?) perspektiv och berättar om hennes familjs spel för att uppnå eller behålla sin maktposition och även om det politiska spelet mellan statsstaterna, de förbund de slöt med andra länder och mot varandra.


Nåväl, Italien är helt klart ett drömresemål.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards