Alla inlägg under januari 2010

Av Eve - 22 januari 2010 23:15


Grannen är på g igen, spelar musik härintill så tallrikarna i diskstället skakar, och då är inte ens köksdelen i min lägenhet vägg i vägg med hans. Förhoppningsvis tystnar han till jag går och lägger mig vid tolv-ett någon gång. Annars går jag uppenbarligen inte och lägger mig då. För feg för att gå och ringa på hans dörr mitt i natten är jag också. Förhoppningsvis har människan tillräckligt mycket folkvett för att skruva ner volymen efter tolv, ibland verkar det så. Och ibland inte. Andra grannen, åt vänster, har börjat låta liter mer också, härrom natten började han spela musik vid tolv när jag precis hade gått och lagt mig. Inte jättehögt, men så det hördes tillräckligt för att det skulle störa. Det är ett h-vete att ha grannar ibland.


Appropå någonting helt annat kom jag på att jag kan säga "lite" på fyra språk:

lite

a little

un peu

un poco

Andvändbart värre vill jag hävda.

Av Eve - 21 januari 2010 20:53


Bokat in tid för synundersökning i morgon. Satt på föreläsningen i tisdags och insåg att det inte går längre. Jag är praktiskt taget blind, kan inte sitta i mitten av föreläsningssalen och se vad som står på tavlan, utan fick skriva av M:s anteckningar. Och det funkar inte i längden. Men jag vill inte, jag vill inte ha det svart på vitt att jag ser sämre och sämre, att jag sedan jag fick glasögon för 3,5 år sedan bara har fått sämre syn. Hade det inte varit för skolan hade jag dock inte gått och testat synen alls, det är bara där som jag upplever en försämring. Resten av mitt liv påverkas uppenbarligen inte av synförsämringen. Men jag vill inte behöva köpa nya glasögon igen, vill inte slänga bort ytterligare ett par tusenlappar efter bara 1,5 år med mina nuvarande. Blä.

Av Eve - 20 januari 2010 22:31


Efter att ha sett ett avsnitt av Grand Design Indoors har jag nu kommit fram till vad jag vill jobba med, jag vill renovera/restaurera gamla hus. Hjälpa till att byta ut gamla ruttna balkar och dylikt utan att förstöra husets karaktär, bevara det gamla och införliva det på ett bra sätt med det nya, mer moderna. Vet dock inte om jag verkligen går rätt utbildning för det, borde väl egentligen ha mer arkitektur/inredningsperspektiv för det och mycket mer historiska kunskaper. Å andra sidan är det inte en ouppnålig dröm, även om det kan ta tid. Är ju inget jag kanske kan få börja jobba med direkt efter examen, men kanske efter att ha jobbat ett par år? Kan ju alltid börja i mindre skala med ett egeninköpt hus och gå därifrån. Lära mig det praktiska från grunden och bli byggjobbare såväl som ingenjör :D


Känns dock inte som det finns lika många roliga hus som det finns i England. Gillar tanken på höga, smala hus, som det de visade, även om det inte är speciellt praktiskt. Är inte ens säker på att man skulle få bygga det så i Sverige, om man byggde nytt idag. Visserligen är "radhus" eller vad man nu ska räkna det som kanske lite friare än vad flerbostadshus, men sedan finns det väl kanske ingen anledning till att göra det så i Sverige heller, är ju inte direkt så att vi har ont om plats. Sen är det ju inte praktiktiskt heller att springa upp och ner för trappor. Men det finns väl säkert roliga hus i Sverige också, bara man letar lite.

Av Eve - 20 januari 2010 18:41


Redovisningen idag gick faktiskt helt okej, de saker Kajan anmärkte på kändes motiverande och mer som råd eller nåt än kritik. Och det var sådant som jag även kände att jag höll med om och som bara skulle göra det hela bättre. Var riktigt kul att se allas olika planlösningar också, efter att ha jobbat med sin egen blir man lite blind och övertygad om att det bara finns ETT rätt svar, men ingen var exakt lik någon annan, även om de kunde delas in i delar som påminde om varandra.


Vandrade även runt en sväng på Torpa sedan i sällskap med en lärare och ett 50-tal andra elever och kikade på hus och balkonger etc. Kallt var det, trots att jag tycket jag hade klätt mig varmt innan för att jag inte skulle frysa. Tji, fick jag. Var dock långt ifrån den enda som frös.


Åkte hem en sväng efter det och åt lunch. Hade eg. tänkt vara kvar i skolan men var skönt att komma hem också och få tina upp och så, innan föreläsningen. Som för övrigt var riktigt intressant och inte alls på något sätt ett sömnämne trots att den låg sent på dagen och pågick i tre timmar (med pauser inräknat). Mycket bilder och ett väldigt intressant ämne var väl den främsta orsaken.


I morgon är jag ledig, inga föreläsningar/lektioner. Ska bli skönt, även om det blir till att plugga ändå förstås. Riktigt ledig är man aldrig som student...

Av Eve - 20 januari 2010 07:33


Av någon underlig anledning är jag förhållandevis pigg så här på morgonen, trots uppgång vid 6.15 och knappt 5,5 timmars sömn, att jämföra med jullovets snittade på 8-9 timmar. Dock lite jobbigt med tre timmars avslutande föreläsning mellan tre och sex känns som det är stor risk att somna under den. Får förebygga med kaffe.

Av Eve - 20 januari 2010 00:07


 

 


 


 

Av Eve - 19 januari 2010 22:20


Sitter och försöker rita upp två lägenheter med planlösning i CAD. Lite jobbigt när måtten vägrar stämma dock. Blir också irriterad på mig själv att jag alltid måste skjuta upp saker, jag borde ha jobbat med det igår så hade jag sluppit sitta ikväll och greja med det. Eller gjort som B och utgått ifrån pdf:en med extern referens.


I övrigt så körde vi igång med två nya kurser idag. Ser fram emot arkitekturhistorian, men läraren är kvar någonstans på stenåldern tror jag. Diabilder satt vi och såg på idag, var väl sådant man gjorde senast på lågstadiet? Men likväl kul och lättare med ett sådant ämne när man får se bilder också. Dock inte helt lyckat med en nedsläckt, mörk föreläsningssal en eftermiddag när vi börat åtta. Nära att somna, trots att det han sa var intressant.


Ser inte fram emot morgondagens lilla redovisning, eller diskussion snarare, kan inte ta kritik på ett bra sätt, även om den är konstruktiv. Tar det alldeles för personligt.

Av Eve - 18 januari 2010 22:32


Börjat fylla i ansökan om utlandsstudier ikväll. Vill ju helst till Spanien, som det känns i nuläget, men allteftersom jag fyllde i andrahandsalternativ så kändes det som att det skulle vara okej att åka någon annan stans också. Men det ska väl inte vara omöjligt, fanns rätt många platser där.


Annars är humöret i botten, jag är fylld av dåligt samvete över allt jag inte gjort, en uppgift som vi fick idag som ska vara klar på onsdag, och över att vi bildat en grupp utöver våra handledargrupper. Vilket vi dock fick godkännande till, men det känns ändå inte helt okej av någon anledning. Uppenbarligen kan jag inte hantera stress särskilt bra efter att ha varit ledig såpass länge.


Nåväl, ska kurera mig med en kopp te och andra delen om Maria Montessori på SvtPlay.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards