Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Eve - 17 november 2011 11:09

Utbyggnand till ett befintligt bibliotek. Häftig utifrån, inte lika fantastisk inifrån.

Av Eve - 15 november 2011 17:03

Bostadsprojekt med inspiration från Holland, med kanaler och plats för att förankra sin kanot/kajak utanför dörren. Varje hus med olika utformning.

Av Eve - 25 september 2011 17:30

Avfärd från Karlskrona på eftermiddagen på fredagen för att komma fram till Malmö ett par timmar senare. Efter lite telefonguidning hittade vi till sist till hotellet. Billigt, och standarden därefter. Rummet var helt okej, toaletterna sådär, inte direkt världens mysigaste.

Ut på stan, mot centrum. Hittade en mysig restaurang med god mat och gott vin. Ordentligt uppfriskade av vinet (och aningens påverkade) letade vi oss mot stationen och därifrån, efter lite förvirring och fråganden, till triangeln, där vi mötte upp A:s kompis M, för att dra vidare och dansa salsa.

Trevligt ställe, bra musik och trevligt sällskap. Var dock inte riktigt i form (börjar väl helt enkelt bli gammal....) och blev trött tidigt, tråkigt nog. Blev kvar till två-tiden i alla fall och promenerade sedan hemåt i sakta mak, istället för att ta taxi, vilket var en aning korkat. Kom väl i säng och somnade vid fyra-fem nån gång till sist.

Sov länge, var väl inte jättepigga när vi vaknade upp. Frukost på McDonalds och sedan blev det en sväng för att kolla in centrum lite. Gick igenom en bondemarknad först, en hel del roligt att kolla på där (i matväg), hade vi bara haft bättre möjligheter att få hem det hade de säkert blivit fler inköp. Nu blev det en ask med olika sorters tomater, helt klart ett bra köp.

Letade oss vidare till stortorget och sedan lilla torget där det pågick en arts-and-crafts-liknande marknad. Fanns en hel del fint att kika på, blev till sist två par örhängen för mig. Efter det blev det en fika på Waynes, sedan en tur ner till Västra hamnen för att kika på byggnationen och byggnaderna därnere. Kul att få se turning torso på riktigt, och även resten av området.

Efter tog vi tåget tillbaka hem mot Karlskrona, pratade med en trevlig kvinna och var nöjda efter dagen.

Av Eve - 18 september 2011 20:27

Sent om sider, en månad senare, tänkte jag att jag skulle försöka sammanfatta resan.

Vi tillbringade först ett par dagar i Cabridge. Flyget var försenat rätt ordentligt, men vi kom iväg till sist. Väl på flygplatsen Stanstead så hade vi lite problem med att hitta rätt ställe att köpa biljetter på (går tydligen inte köpa tåg- och bussbiljetter på samma ställe), men till sist löste det sig. Vi hittade till vårt hostel, och våra rum, efter att ha gått uppför farliga trappor (dålig idé att inte se trappstegen och lyckas trampa snett). Helt okej rum för det priset vi betalade i alla fall, om än inget fantastiskt. Det blev en sväng ner ut på stan för att kika lite och hitta någonstans att äta. Sedan gick vi tillbaka till hostelet för att vila lite och smälta maten. Och råkade somna... Vaknade upp vid tio och då kändes det inte värt att göra så mycket mer än krypa ner under täcket, på riktigt.

Torsdagen började med kallt och småregnigt väder. Vi tog frukost på stående fot, och gick sedan runt och småfrös på stan en vända innan vi till sist tog vårt förnuft till fånga och gick in och satte oss på ett café/restaurangställe och tog en kopp te. Ordentligt uppiggade och uppvärmda blev det sedan ett besök på botaniska trädgården. Inte optimalt väder kanske, men det gick bra ändå och fanns mycket roligt att se där. Efter det blev det lite mat och varsin kanna te för att värma sig lite och sedan blev det en tur in på King's Chapel och runt området där runt. Tyvärr blev mitt minneskort fullt där, så blev inte så mycket bilder tagna för min del. Vandrade sedan runt på de olika universitetsområden i sökande efter suckarnas bro (kopia av den i Venedig) men hittade den inte. Sprang dock på Round Church istället. Efter det sökte vi oss tillbaka mot hostelet och köpte ett minneskort till mig på vägen. På kvällen blev det ett besök på kvarterskrogen för lite mat. Väldigt mysigt stället, men båda var trötta efter en tidig morgon så blev inte så långvariga.

Bild 1-5 Botaniska trädgården, 6 - King's Chapel, 7 - Kvarterskrogen

På fredagen hade vi ett par timmar innan vi skulle åka tillbaka till Stanstead för att hämta bilen vi hyrt. Så vi åt en ordentligt frukost och besökte ett par bokhandlar. Och så passade vi på att leta reda på suckarnas bro till sist och hittaden hantverksmarknad på vägen, där jag hittade ett par fina örhängen. Efter det tog vi bussen mot Stanstead för att hämta ut bilen. Så var det då dags att ge sig ut och köra i vänstertrafik... Inte helt lätt det, men tog oss i alla fall ut på motorvägen, och då blev det betydligt lättare. Var en del köer på vägen ner mot Ringwood, som det brukar vara runt London, men inte farligt. Tog väl drygt fyra timmar någonting att köra ner. Var dock lite farligt ute vid ett tillfälle, när vi svängde av från motorvägen för att leta reda på en toalett. Kom till en rondell och glömde kolla åt vänster höger och var lite väl nära en vit skåpbil som kom körande från just det hållet. Men både vi och bilen klarade oss utan skador, och i övrigt gick det bra. Var inte alltför svårt att hitta till B&B:et heller. Mysigt ställe, upp för en smal, något farlig heltäckningsmatta och längs en korridor. Stor dubbelsäng, bjälkar i taket, eget badrum och vattenkokare, te och tekoppar.  Och heltäckningsmatta i såväl rummet som badrummet. Och en riktigt ordentlig engelsk frukost varje morgon som vi blev riktigt bortskämda med. Inte farligt dyrt heller. Trötta som vi var gjorde vi inte så mycket mer utan nöjde oss med att spendra resten av kvällen på rummet.

Suckarnas bro

På lördagen tänkte vi åka till nåt speciellt slott först, men hittade skyltar till ett annat så det fick bli det istället. Highcliff castle, inte så mycket slott kanske i traditionell mening men likväl ett väldigt bra besök. Det är under återbyggnad eller vad man ska kalla det, brann två gånger under 1900-talet och man håller nu på att bit för bit återställa det. Kanske inte så häftig byggnad inuti som det en gång var, men väldigt bra utställningar om hur det en gång sett ut med gamla fotografier och så, och även en konstutställning och en del annan information. Tydligen ett populärt tillhåll för bröllop, matsalen var avstängd p.g.a detta när vi var där. Gick ner en sväng till stranden sen när vi kände oss klara med själva byggnaden, såg delar av flyguppvisningen som pågick i Bournemoth. Blev också en sväng in i naturreservatet (?) innan vår parkering gick ut och vi åkte vidare.

1-2 Highcliff Castle, 3 - Stranden nedanför Highcliff castle

Åkte sedan till Christchurch för att få oss en bit mat. Åt fish & chips nere vid vattnet och gick sedan för att kolla in kyrkan. Hade pågått ett bröllop där, men det var klara när vi kom dit och kyrkan öppnade strax igen för besökare. Hade tur och kom in precis när det skulle gå en tur upp i kyrktornet, så hakade på det och efter att ha gått runt runt på olika höga trappsteg i en halv evighet kom vi till sist upp och kunde se ut över Christchurch och bortom. Jättehärlig fin utsikt och väl värd uppgången. Efter nedgången blev det en snabb tur genom kyrkan innan den stängde för besökare igen. Drog oss tillbaka mot B&B:et en sväng och åkte sedan och hälsade på A:s syster K som bor en bit utanför, vid New Forest. Spenderade ett par timmar där och åkte och åt med dem när hennes kille C kom hem.

1 - Christchurch, 2 - Kyrktornet vi var uppe i, 3 - Utsikten från tornet

På söndagen blev det först en sväng in till centrum i Ringwood på jakt efter ett öppet café. Var lite dåligt med det, men hittade i alla fall ett ställe med lite sött ätbärt (pannkakor med glass, strössel, banana, grädde...). Åkte sedan om hämtade upp K för att åka ut och kolla på en gammal försvarsanläggning/slott Hurst Castle. Efter lite parkeringskrångel och en lång promenad längs en sandbank kom vi till sist ditut och spenderade ett par timmar med att gå runt där. Fick lite bråttom det sista och hade fick ta sista delen rätt fort för att hinna se allt innan de stängde, men det gjorde inte så mycket. Åt hemma hos K sedan på kvällen och spenderade ett par timmar med dem.

1 - Påväg ut, 2-4 - Hurst Castle, 5 - Vägen tillbaka, till vänster i bild sandbanken med gångstråket

Måndagen började med en promenad med K i New Forest i solen. Sedan åkte vi iväg till Bournemoth och stranden, vägen genom New Forest och kryssande mellan hästar. Gick utefter stranden där och A vågade sig på att bada, jag och K avstod dock. Badade fötterna lite i alla fall. Jag blev vrålförkyld på kvällen sedan så åkte hem rätt tidigt, men hann i alla fall säga hej till C:s dotter G kom över för att vara hos dem ett par dagar.

New Forest

På tisdagen åkte vi iväg till Monkey World en sväng, ett rescue center för apor. Roligt att gå runt där och kika på apor, och särskilt speciellt då jag sett det på tv (TV programmet Monkey Business spelades in här). Lite tråkigt väder, småregnigt och kallt, men blev ändå ett par timmar här. Vilade ut oss en stund på B&B:et sedan innan vi åkte över till K en sväng och lekte lite med G på kvällen. Sa hejdå och åkte hem för att packa lite inför morgondagens hemfärd.

Några apor på Monkey World

Begav oss iväg mot flygplatsen efter frukost för att ha ett par timmar på oss att köra på utan att behöva stressa. Körningen gick vi det här laget rätt bra, hade nu vant mig vid att köra på "fel" sida vägen och att kolla åt "fel" håll och växla med "fel" hand. Mycket trevlig bil att köra hade vi också. Tog bara drygt 2,5 h den här gången, i stort sett ingen köbildning alls och trafiken flöt på bra. Spenderade lite tid i en stad innan flygplatsen och gick i lite affärer innan vi till sist åkte och lämnade in bilen, checkade in väskorna och satte oss på planet. Inte så jättekul att flyga när man är förkyld (slog lock för örat uppe i luften och det la sig inte på ett par timmar sen). Men hem kom vi till sist och planet var inte så farligt försenat den här gången. Sammantaget var det en mycket trevlig resa.

Av Eve - 29 augusti 2011 11:35

Botaniska trädgården i Cambridge

Suckarnas bro i Cambridge (kopia av den i Venedig)

Highcliff Castle, och stranden nedanför

Utsikt från kyrktornet i Cristchurch

Utsikt från Hurst Castle, gångvägen på sandbanken in mot fastlandet igen

New Forest samt en wolly monkey på sett på Monkey World utanför Dorset

Av Eve - 9 maj 2011 23:00

Fredag: Avresa från Jönköping kl 9 för mig, A och El. Anlände till Göteborg vid ca elva, mötte upp M och gick på jakt efter en restaurang A mindes från tidigare besök. Hans lokalsinne svek oss dock, och den hittades inte. Ramlade dock på indisk restaurang, som fungerade bra som substitut, med god mat. Via flygbuss vidare mot flygplatsen (Göteborg City Airport), liten flygplats och det gick fort att checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och komma på planet. Knappt två timmars flygresa till Edinburgh, efter det passage av passkontroll och väntan på väskor, som kom hyfsat snabbt. Vidare med buss in mot stan, placerade längst fram i bussen på andra våningen fick vi får första skymt av Edinburgh. Och skrämdes av det faktum att alla körde på fel sida av vägen. Avklivan av bussen blev det en stunds väntan på att sista personen, som flygit från Stockholm, skulle dyka upp. Efter lite väntan gjorde han det och vi kunde checka in på rummet på hostelet där vi skulle bo och lämpa av oss våra grejer.

Efter det begav vi oss iväg för att få i oss en bit mat. Mycket folk ute, gick igenom ett par ställen innan vi till sist hittade ett som hade ett ledigt bord. Mycket gott med mat nu (simple steak & pommes frites), och första cidern. Efter det drog vi oss vidare och bevistade ett par ställen till, med nåt glas taget på ett par av dem, cider för min del. Fullt av folk, trevlig livemusik på de sista ställena. Efter en lång dag var vi dock trötta så det blev ganska tidig hemgång. Dock inte läggdags riktig än, utan vi satte oss en sväng i baren på hostelet först.

Lördag: Onyttig frukost på hostelet, (men god) i form av socker med socker och lite te på det. (Eller flingor med mjölk och sylt på, mackor med nutella och marmelad och en kopp te). Iväg ut på stan för att gå en (gratis) guidad tur runt staden. Riktigt, riktigt bra det, intressanta berättelser och fakta och trevliga miljöer att gå omkring i. Passade även på att pröva på en skottsk specielitet, deep fried mars bar (eller friterade mars-chokladbit). Mycket gott, men mastigt. Trött efter turen dock, lång och mycket vandrande. Ätande på trevlig restaurang, vilken dock inte hade haggis som vi egentligen hade tänkt på prova. Blev istället kyckling för min del, vilket funkade bra det med.

Efter det blev det lite strosande i affärer, jag och El letade balklänning, killarna kikade på kiltar, rörande oss i riktning mot utkikspunkten på Calton Hill, för att kika på utsikten. Väl där uppe så lyckades Er spräcka sina byxor när han klättrade på National Monument (Shame of Edinburgh), enda paret han hade med. När vi andra skrattat färdigt, drog vi oss därför ner mot stan igen för att Er skulle kunna köpa sig en kilt att ha istället. Vi delade på oss, så Er & M gick och kikade på kilt medan vi andra tre drog oss vidare mot ett köpcentrum, där A köpte skor och vi andra fortsatte leta baklänningar, utan något resultat dock. Efter det drog vi oss tillbaka till hostelet, varvid jag och A gick och la oss och vilade en sväng.

Nån timme senare började folk bli hungriga så vi drog ut igen för att försöka få en bit mat i oss, tre av oss klädda i kilt (vilket jag tyvärr missade att fota). Denna gång blev det Haggis, vilket faktiskt var rätt gott. Besökte ett par olika ställen under kvällen återigen, bl.a ett ställe med damtoan undangömd två våningar upp efter gång uppför läskig trappa. Inget vidare att gå den vägen upp själv kan jag säga! Vid ett stängde pubarna och vi drog oss hemåt, efter att ha införskaffat lite nattmat, som vi åt upp på hostelet. Kom i samspråk med en trevlig tjej, som precis slutat sitt jobb för kvällen, som strippa. Sedan i säng, för att komma upp hyfsat tidigit dan efter och åka ut till Cramond Island.

Söndag: Upp hyfsat tidigt, för att passa tidvattnet. Upptäckte när jag satt och åt frukost att jag sovit med linserna i, tog dock ett tag att komma fram till. Tycket jag såg dåligt i glasögonen, särskilt vänsterögat, vilket verkade konstigt, så fort kan väl inte synen försämras, på en dag bara? För att inse efter en stund att jag så bättre utan glasögon, underligt nog, vilket fick sin förklaring i att jag hade linserna kvar sedan dagen innan. Intelligent värre.

Efter frukosten iväg till bussen för att åka ut till ön. Vid lågvatten går det att gå på havsbotten ut, då tidvattnet drar sig tillbaka kraftigt. Så vi vandrade ut, längesmed ett försvarsverk, och gick sedan runt ön. Mycket trevligt, trots varierande väder, regn, sol och blåst i en salig blandning. Blev en del fotande och sedan vandrade vi åter mot land, varvid vi efter vägen en bit gick bredvid en häger. Buss in mot centrum igen, där vi satte oss och äta (nån sorts gryta med paj denna gång, tror det var den godaste måltiden på resan).

När maten var uppäten och cidern uppdrucken, blev det en tur till en second hand affär för att kika lite. Mycket roligt, blev dock inget köpt för min del. Efter det en whiskey affär för att kika lite och sedan in i en katedral. Därefter dämpande av sötsuget med en till fried marsbar, och vidare till ett café där de andra hittade lite annat gott. Vidare till en pub för att hälla i grabbarna (Er & A) lite akohol, efter det en affär för att vi tjejer (jag & El) skulle få köpa oss varsin sjal. Därefter följde vi vägen ner längs Royal Mile, varvid vissa ville ge sig iväg och klättra på klippor, så A & El begav sig iväg, vi andra gick och satte oss på pubben Worlds End.

När de andra väl klättrat klart anslöt de sig till oss och vi tog oss en bit att äta (Lax för min del, fish & chips för de flesta andra). Efter det drog vi oss tillbaka till hostelet, packade lite, och sedan gick de andra och la sig, medan jag och A bestämde oss för att stanna uppe. Klockan var då ca 12, och vi hade tänkt gå upp igen senaste 3.30 så det kändes onödigt att gå och lägga sig emellan. Spelade ett par omgångar biljard, (4 varav jag vann en omgång, den sista).

Måndag: Upp på rummet sedan för att packa det sista och sedan ta bussen till flygplatsen, sådär måttligt seg efter att inte ha sovit något, men piggare än de som faktiskt sovit. M köpte whiskey i tax freen, sedan åt vi frukost innan vi skyndade oss iväg till gaten, i onödan som det skulle visa sig då det var lång kö när vi kom fram. Kom till sist på planet, efter att El fått mäta sin väska, och försökte sova lite när vi väl lyft, vilket gick sådär inte vidare bekvämt att sova på flygplan, borde haft med mig en nackkudde av något slag. Väl framme gick det relativt fort att få ut väskan och åka in mot Göteborg, där vi satte oss och fikade en sväng i väntan på att bussen respektive tåget skulle gå. Till sist på bussen mot Jönköping, lite sovande, och sedan hemma i Jönköping igen, efter en mycket trevlig resa, om än något för kort.

Av Eve - 9 maj 2011 21:55

Trött, ingen sömn i natt, istället lite på flyget, bussen hem och sedan på soffan i lägenheten. Måste landa lite innan någon utförligare rapport om de senaste dagarna kommer, varit intensivt. Kan bara säga att jag älskade Edinburgh och var ledsen över att åka hem, inte haft något emot att stanna ett par dagar till. Ett par bilder så länge:

Av Eve - 16 november 2010 19:45

Halv elva mötte jag upp S utanför hennes, sedan åkte vi vidare mot lantligare trakter (hus mellan Moholm & Töreboda), där minibuss samt medresenärer möttes upp. En färd ut på oändliga, ojämna små grusvägar i för hög hastigheten, mitt ut i obygden där de sista två plockades upp. Vidare mot Stockholm for vi i 160 (bitvis). En alldeles för dyr lunch intogs utefter vägen, innan vi var framme någongång efter fyra. Efter en del väntan fick vi till sist komma på båten, efter att ha stått bakom fullpackade bilar (i dubbel märkelse, bilar fulla av fulla människor). På båten och till våra respektive hytter, två stycken fyra bäddars med våningssängar.

Efter en liten stund spenderad i hytten vidare till TaxFreen där en söt vakt släppte in oss några i taget. En parfym för min & S del, dricka av alkoholhaltigt slag för de andra i sällskapet. Lite mer umgängestid i hytten och sedan vidare till buffén. Alldeles för mycket mat på alldeles för kort tid, förrätter av varierande smak (den varmrökta laxen var godast), varmrätter (en aning dåligt kryddade i regel men ändå fullt ätbara) och ett antal desserter (goda och sockriga). Och så lite vin på det. Efter det är jag inte så säker på vad vi gjorde, men så småningom hamnade vi vid ena scenen där banden spelade. Lite vin till, en blinkande kub i en drink och lite star wars fäktande med ett par blinkande pinnar, en eller annan snus, vidare till andra scenen med spelande band, lite mer lek med pinnarna och så någon gång med ut på däck för att hämta till luft (rökfylld visserligen, men uppfriskande). Sådär, lite fram och lite tillbaka, S & A försvann tidigt (varvid P utsågs till min personliga livvakt (eller något dylikt, omhändertagande person (som stod för alkoholen, vattnet, citronerna och snusen))), någon gång senare droppade även par nr två av. Till sist jag vi upp och drog oss tillbaka till hytten (ca två) för lite mer star wars fäktande, väckande av de två sovande tråkmånsarna och till sist lite försök till sömn, vilket inte var det lättaste med ett snarkande ånglock i överslafen i våningssängen mitt emot min.

Väckt alldeles för tidigt av de två pratmånsarna i underslaferna, först av deras prat och sedan definitift vaken av S tuta som hon hade tagit med sig ("folk har dött för mindre" blev ett välanvänt citat under resans gång). Väckning av andra hytten, en riktigt dålig (och uttrycket "köra buss" fick en ny innebörd. Ny för mig iaf). 7 av 8 till frukostätning, sedan slappande i hytten, lite seightsing på båten (ut på däcket högst upp för att kika i fören på båten), för att bli avkörda när vi anlände till Stockholm vid tretiden någon gång. (Alla passagerare måste gå av båten under tiden de är i Stockholm så de kan städa (eller nåt sånt), även de som åker två dagar).

Efter ett antal sega timmar spenderade i ett fik vid terminalen, blev vi till sist påsläppta igen. Ner till hytterna för att ta igen oss lite innan maten, sedan vidare till buffén igen. Denna gången med vetskap om vad som var gott och därför med en mer noggrann strategi, man visste vad man ville ha. Dock blev det alldeles för mycket ätet även denna gång, men det är så det ska vara. Fullt tillräckligt utbud, men tydligen inte lika bra som det varit tidigare år om man får tro dem som vet. Åter till hytterna igen för att ta igen oss lite och smälta maten, med en liten utflykt (jag & S), för att hälla i mig lite kaffe, samt lyssna på lite musik. Efter att ha hämtat upp resten, drog vi oss bort mot stora baren för att stationera oss resten av kvällen i ett par stolar (efter att ha hittat resten av gänget som gått i förväg).

Ett antal drinkar, några fler blinkande pinnar och kuber, ett stycke jobbigt sprattelgubbe med ett något begränsat ordförråd (till störtsta delen oförstålig, och med samma ord som upprepades om och om igen ("kuken står"), och bara allmänt jobbig. Efter att ha suttit bredvid människan ett tag bytte jag plats och satte mig istället i säkerhet mitt emot). Trött men väntande på sista bandet. Eddie Meduza covers, definitivt INTE i min smak, men rätt skön stämning, och med ett par livligt diggande och drickande vänner. Efter det (ca halv tre, tre) drog S, A & jag oss tillbaka till hytten för att sova. P ramlade in någon gång under natten, och spenderade sedan en stor del av den med att ulka inne på toaletten och resten av den med att snarka, så sömnen blev väl sådär.

Uppgång vid elvatiden, lite frukost, en sväng till taxfreen och sedan lite spelande på manskinerna. Jag gick plus minus noll, S vann 50 kr. Träffade på en tjej när S skulle växla in småmynten, som växlade in sina vunna pengar, drygt 1900 kr. Då snackar vi vinst där. Måste varit tungt att släpa runt på de småpengarna dock. Ner till hytten för att packa och strax därpå var vi framme i Stockholm igen. Lite problem att hitta till bilen (svårt att hitta rätt trappa som gick till rätt bildäck (hissarna var inte att tänka på överfulla hela tiden)) kom vi till sist rätt.

Påväg ut ur Stockholm, följande skyltar åt ena hålet, tvärtemot rådet ifrån GPS:en. Ev. åt fel håll. Med en chaufför som vägrade vända. Efter byte av chaufför bar det av åt andra hållet. En missad avfart och ett varv inne i Stockholm senare var vi i alla fall påväg åt rätt håll. I regn och med en vindrutetorkare som inte funkade ordentligt. Således blev farten något begränsad. Middag på McDonalds, sedan nyinköp av vindrutetorkare och det bar vidare. Dricka inköp på en statoilmack, byta av chaufför och vidare iväg, nu in på vindlande, håliga grusvägar i mörkret för att droppa av de första två. Resten fortsatte, genom Töreboda och mot bilen.

Framme vid bytesplatsen, på med bilen för att få upp värmen och sedan vidare mot Skövdetrakten i odubbade däck på en hal landsväg. Farten var något låg (anpassad efter däck och väglag så av en god anlednig). Tills sist hemma igen vid kvart i elva, för att duscha, och beställa tågbiljett. I säng och sedan upp dagen efter klockan kvart över fem för att ta tåget vidare mot Jönköping och en föreläsning om installationer i byggnader (som jag lika gärna kunde ha skippat, kändes otroligt onödig).

Till syvende och sist, en roligt helg men såhär i efterhand så hade det räckt att åka över en dag, det var fullt tillräckligt. Men jag hade kul, och fick umgås med S och det är det viktigaste.