Direktlänk till inlägg 20 maj 2012

London 13-17 maj

Av Eve - 20 maj 2012 17:16

Söndag

Blev nedkörda till flygplatsen i Göteborg då det inte gick några tåg. Flygresan gick bra och efter en snabb lunch på flygplatsen tog vi bussen in till London. Letade oss fram till hostelet, Astor Victoria, (helt okej, men duscharna funkade sådär) och vilade lite. Begav oss sedan ut på stan med sikte på en av de bokhandlar jag sett ut innan, Waterstones, blev några böcker inköpta och sedan en sväng förbi Picadilly Circus och lite glassätanden på ett mysigt café. Påväg mot tunnelbanan blev det en kort avstickare ut på en bro och lite fotande. Fixade oystercard och åkte tunnelbana tillbaka till Victoria Station. Köpte med oss soppa hem som vi sedan värmde och åt på hostelet.

Utsikt från bron mot London Eye & Big Ben

Måndag

Köpte biljetter till en hop on/hop off buss och satte oss på taket för att åka runt. Vädret var inte det bästa, regnigt, kallt och blåsigt, så gav upp efter en stund och satte oss nere istället. Gick av en stund för att få en paus och passade på att besöka den andra bokhandeln jag märkt ut, Forbidden Planet (typ som Sciencefiction-bokhandeln i Sverige) och köpte ett antal böcker, samt köpte skor till A. Käkade pizza till lunch på en italiensk restaurang, väldigt gott. Hoppade på bussen igen efter att ha fått stå och vänta i regnet ett tag. Hoppade av igen för att åka båt på Themsen fram och tillbaka en bit istället och få se lite från vattenvägen istället. Åter på bussen för att åka sista biten av turen och sedan tog vi oss tillbaka till hostelet för lite vilan, innan vi begav oss ut för att äta middag. Blev fish and chips på den lokala kvarterskrogen och sedan hem igen för att sova.

Tisdag:

Iväg tidigt för att leta oss fram till Soanemuseet. Bra att vara ute i god tid och väldigt roligt och intressant att gå runt där och kika på allt han hade samlat på sig, verkligen en prylmänniska det. Också intressant att se de arkitektoniska lösningarna, med ljusschakt för att få ner dagsljus (i och med att det inte fanns elektriskt ljus då). Efter det tog vi oss bort mot British Museum, vilket verkligen var stort. Gick inte igenom så mycket av det, lade fokus på en utställningar om Japan, Kina och Asien och med lunch (sallad) emellan, men redan det blev nästan för mycket. Gick snabbt igenom flera andra rum, bara för att gå runt lite. Roligt att ha sett det i alla fall. Efter det blev det en tur för att leta reda på en second hand butik för böcker, men orkade inte leta igenom utbudet när vi väl kom dit utan gav upp och åkte hem och vilade lite istället.

Bilder från British Museum

Tog oss bort mot teatern efter det och hittade en mysig liten restaurang ned för en trappa i närområdet. För 25 pund så fick vi två varmrätter och två efterrätter (pannkakor), samt ett glas vin och en öl, så det kändes klart prisvärt. Maten var väl okej (gammon (nån sorts fläskkött) & pineapple), inte riktigt vad jag var ute efter och lite snålt med ananas, men som sagt helt okej och trevligt ställe. Efter maten drog vi oss bort mot teatern, Her majesty's theater, där vi skulle se Fantomen på operan. Satt högt upp, med hyfsad bra sikt, men det blev ibland lite väl högt upp tyvärr då taket kom ivägen för att man skulle se vissa saker. En aning kallt var det också då vi satt vi ventilationsutblås. Bra skådespelare (bl.a. Peter Jöback som Fantomen!) och intressant historia i alla fall, speciellt roligt för mig som inte hade så bra koll alls på historien sedan innan. Efteråt tog vi tunnelbanan tillbaka mot Victora station och promenerade därifrån till hostelet.

Inifrån Her Majesty's Theater

Onsdag:

Inledde dagen med att bege oss bort mot Science Museum. Efter lite väntan ute i solen, då vi var tidiga, så fick vi komma in. Besökte några uställningar, dels om hemmet förr, veterinärhistorien, energi i framtiden och människokroppen samt tog en fika. I och med att det var mycket interaktivt så var det väldigt roligt, och ett perfekt ställe att ta med barn till, vilket märktes på de många skolklasserna. Allra roligast var energi i framtiden och människokroppen, som hade en mängd olika spel och liknande man kunde göra, bl.a ett då man i ett fiktivt land skulle försöka tillgodose energibehovet i samhället genom att bygga olika anläggningar för det.

Efter det blev det en snabb lunch (nudlar) innan vi gick till hotellet för att vila, p.g.a halsont och huvudvärk (för min del). Lite piggare sen gav vi oss ut för att leta reda på något ställe som serverade afternoon tea, hittade till sist ett riktigt mysigt och prisvärt, 8 pund för två personer, ordentligt mätta blev vi, men kanske inte direkt det nyttigaste man kan äta. Sedan tog vi tunnelbanan bort till Tower of London, för att promenera över Tower Bridge och gå utefter South Bank bort mot Millenium Bridge. Hade turen att få se delar av broöppningen (av Tower Bridge). Blev en kopp te på vägen för att lindra halsen. Gick över Millenium Bridge och förbid S:t Pauls Cathedral för att sedan ta tunnelbanan tillbaka till hostelet.

1) Tower Bridge, 2) Utsikt från South Bank mot andra sidan, 3) Millennium Bridge & S:t Pauls Cathedral

Torsdag

Checkade ut på morgonen och låste in bagaget i förvaringsrummet på hostelet innan vi tog tunnelbanan bort mot Hyde Park. Gick förbi Royal Albert Hall en sväng innan vi kom in i Hyde Park, kul att ha sett. Promenerade igenom parken, tittade på prinsessan Dianas minnesmonument och åt på ett café där, delade på en väldigt god vegetarisk frukost samt en bit chokladkaka. Svängde förbi Buckingham Palace på vägen tillbaka, men det var stängt för allmänheten så gick inte att komma in, utan vi gav upp och gick och åt istället. Blev en riktigt god Hunters Chicken för mig och vegetarisk fish and chips för A (hallomiost istället för fisk, spännande val det). Tillbaka till hostelet för att hämta väskorna och sedan till bussen för att åka till flygplatsen. Bussresan tog en halvtimme längre än beräknat så tur att vi var ute i god tid. Flygresan hem var en aning dramatisk, försenat flyg (de hade tydligen haft problem innan avresa i Sverige med dörrarna så folk kunde bara boarda i fram), fullt med bagage så det fick trängas in på alla möjliga och omöjliga ställen, två flygvärdinnor som var osams och arga på varandra, en full passagerare som var bak och rotade och en läskig landning, då det tydligen blåste ordentligt så blev den väldigt vinglig och dan. Men hem kom vi i alla fall.

1) Royal Albert Hall, 2 & 3) Hyde park 4) Del av prinsessan Dianas minnesmonument

Mycket nöjd med resan och ser fram emot att åka tillbaka någon gång och se mer av stan och allt det vi inte hann med, samt kanske lägga lite mer tid och pengar på shopping.