Alla inlägg den 2 oktober 2008

Av Eve - 2 oktober 2008 16:14


Tänkvärt:


http://www.aftonbladet.se/debatt/article3435484.ab


Förstatligade banker är bra, då hamnar kontrollen över hur mycket pengar som skapas under människor som inte blir rika på att trycka nya pengar.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=834400


Det mest tragikomiska är att många republikaner som varit med och stiftat lagar som bidragit till detta gigantiska marknadsmisslyckande inte vill vara med och betala för städnotan


Men när hela ekonomins livskraft är hotad är det dags att rucka på principerna. Bankerna kan få gå i putten och dra med sig resten av ekonomin i fallet, bara det sker med de heliga principernas flagga i topp, tycks somliga republikaner resonera. Då är det mer fruktbart att lägga ihop plus och minus. Det är svårt att inte tro att vinsterna med paketet är större än dess kostnader.


http://www.expressen.se/debatt/1.1318423/tack-och-lov-att-bush-fick-nobben


Borde vi inte först studera de tiotusentals sidorna regleringar som redan finns och vad de 12 190 personer som på heltid reglerar finansmarknader bara på federal nivå i USA gjorde när det begav sig?


Politiker lyfte i decennier fram bolåneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac som föredömen som gav bolån till fattiga hushåll. De grundades av staten och har verkat i skydd av offentliga garantier, så att de kunde låna billigare och få en dominerande ställning.
1995 tvingades även privata banker och bolåneinstitut expandera utlåningen till hushåll med sämre kreditvärdighet. Med hot om regelskärpningar och böter skulle det nu bli slut på sådan "diskriminering". Men eftersom dessa subprime-lån var riskabla fick de samtidigt rätten att gömma undan dem i paket med bättre lån och sälja dem vidare.



Bolånekrisen i USA då. Jag tror att det är nödvändigt med någon form av krispaket för att rädda USA:s ekonomi, och således också vår ekonomi, allt som händer i USA påverkar också oss i allra högsta grad. Dock tror jag inte på ökad statlig kontroll, problemen i USA har skapats då den amerkanska staten lagt sig i för mycket, inte för lite. Nej, den amerikanska bolånermarknaden är i stort behov av en självsanering, en anpassning till verkligheten, där man inte långar ut pengar utan säkerhet. Dock, att helt skita i att göra något känns inte heller rätt, visst ekonomin kommer återhämta sig så småningom, men det kan ta tid, och under tiden påverkar alldeles för många människor alldeles för hårt. Ett mellanting vore nog bäst, men hur det ser ut är upp till någon med bättre kunskaper än mig att klara ut.


För egen del är jag inte speciellt oroad. Som student har jag inget jobb att förlora, inga lån jag måste tänka på och jag litar på att när jag tar min examen om tre år så kommer ekonomin att ha återhämtat sig. Vidare är jag inte speciellt orolig för våra svenska banker, vi har ett annat läge i Sverige, pengar lånas inte ut utan säkerhet på samma sätt. Jag har tvärtom hört att det ska vara svårt att få lån, (vilket jag alltid blir fundersam över när jag ser Lyxfällan och hur lätt det går för alla där att få banklån istället för att ha krediter av andra slag med höga kreditkostnader). Nej, de svenska bankerna är jag ännu inte orolig för, men för många kan det nog bli hårt framöver. Och det kan ta ett tag innan ekonomin återhämtar sig.

Av Eve - 2 oktober 2008 13:31


Känns som en av de där dagarna när livet bara är bra. När jag trivs med livet, vem jag är och var jag står. När jag accepterat att jag är den jag är och på nåt sätt allt som lett fram till den jag är idag. Trots tre mindre bra år på gymnasiet skulle jag inte ändra något, för då skulle jag inte vara den jag är idag, som jag för tillfället faktiskt gillar.


En av de känslor jag önskar jag kunde lagra på burk och spara i skafferiet och plocka fram en av de andra dagarna, när allt är skit. Tyvärr går det ju inte att göra så.


Annars så har det varit en kort skoldag idag, en lektion i morse där vi gick igenom bullerberäkningar (faktiskt riktigt intressant) samt lite mer om solförhållanden. Efter det satt vi med matten, och skrev rent lite och så, även om vi inte blev helt klara med det, ska ju inte lämnas in förrän i morrn så det hinner vi med det också.


Annars så ska jag spendera resten av eftermiddagen och kvällen med att plugga. Blir även till att packa, åker hem en sväng i morgon. Blir väl till att träffa S en sväng, samt kolla på gardiner med mamma, annars så får vi väl se. Vore ju bra om jag hann plugga också, även om jag vet hur det brukar bli med den saken...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards