Direktlänk till inlägg 16 oktober 2008

Jaha

Av Eve - 16 oktober 2008 10:17


Så till slut då, även en svensk terrorist.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547227.ab


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547111.ab


Även om det är under diskussion hur högt uppsatt han faktiskt var i al-Quida, eller om han kanske till och med är oskyldig, att han varit kidnappad av anghängare till Saddam. Vara hur det vill med den saken, det jag funderar över är att enligt Säpo så har han varit föremål för flera utredningar men inte dömts. Detta kan möjligen inte bero på att han är oskyldig? Jag säger inte att det är så, men det kan vara så. Sen beskrivningen av artikeln: Så gick han från lugn kille i Stockholm till misstänkt al-Qaidaterrorist. Jag vet inte, jag kanske är överdrivet kritisk, med tanke på vad jag läser just nu, och jag för tillfället känner inför USA (stark avsky), men vad jag läser mellan raderna är : så gör vi för att förvandla fredliga muslimer till militanta, genom att misstänkligöra dem bara för att de är muslimer, låter Säpo förhöra dem bara för att de tillbringar mycket tid i moskén. Det är ju allmängiltig kunskap, alla djupt troende muslimer är terrorister.   


Jag vet inte, jag är färgad av min avsky för USA. Efter att ha läst om Irak-Irankriget under 80-talet, så är jag bestört och förbannad. Kort resume, Iraq anfaller Iran (provocerade eller inte, det var de som anföll först). USA hejar på, eftersom Iraq med Saddam Hussein i spetsen tillhör "de goda" (det faktum att han har låtit hänga tiotusentals av sitt eget folk, eller att han använder sig av biologisk krigföring (nervgas, senapsgas och dyl.) i sin krigföring, då inte enbart på militärer utan också på civila, bl.a kurder, har ingen betydelse). Iran tillhör "de onda" och ska därför bestraffas, för att de försvarar sig i ett krig de inte startade (det var inte de som invaderade Irak). Okej, det är inte bara USA som hejar på, utan resten av västvärlden och en stor del av arabvärlden hjälper Irak såväl ekonomiskt som med vapen. Så okej, Iran kan väl kanske inte heller sägas vara ett "bra" land att leva i, men det är ju knappast Iran heller.


Som sagt, jag är färgad i mina åskiter just nu, av en stark avsky för USA. Gör det mig till terrorist? Inte som det är nu, jag är svensk sen ett par generationer (eller tja, nåt däråt, finländskt blod finns också), kristen (i den mån att jag inte är muslim, troende är jag inte). Men om jag hade varit man, muslim och invadrare och tyckt illa om USA av ovanstående anledningar, samt troende och besökt en moské regelbundet, hade Säpo då tagit in mig till förhör? Eller kanske rentav fryst mina tillgångar eller lämnat ut mig till CIA? Jag undrar jag...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards