Alla inlägg den 17 november 2008

Av Eve - 17 november 2008 19:33


Sitter och funderar på vilken ljudbok jag ska välja härnäst, lutar åt en Stephan King bok, Revolvermannen. Men får fundera lite till på saken, finns ju en del att välja på. Tänkte sätta mig och virka till den sen, ljudboken alltså, när jag väl har valt klart.


F.ö precis gjort fem solhälsningar (3 A och 2 B), ty lite är ju bättre än inget eller hur? Måste verkligen komma igång med yogan ordentligt igen, vet ju hur gott det gör mig. Är dock för lat för mitt eget bästa...

Av Eve - 17 november 2008 16:46


Kallt idag, riktigt frusen känner jag mig just nu, har fortfarande inte tinat upp efter promenaderna. Nästan så jag måste ta på mig vinterjackan snart, illa det, borde klara ner till fem minusgrader med höstjackan tycker jag, funkade ju längre norrut iaf om vi säger så. Varit riktigt duktig och promenerat en del idag, först blev det en tur ner till Maxi, även om jag tog bussen hem, och sedan en tur stan och utmed vattnet på tillbakavägen. Kallt var det dock, frös om benen. Druckit en kopp te nu, men känner mig inte speciellt varmare för det.

Av Eve - 17 november 2008 12:28


För dem som inte såg gårdagens program av Kalla fakta:


http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=683625


En bra bok att läsa om man vill veta mer är Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt.


Blev förbanna efter att ha sett det. Det må vara så att det inte alltid är det lättaste att få pengar till sin forskning, men å andra sidan, är det inte lite konstigt när två forskare som är så djupt involverade i olika delar av livsmedelsindustrin, också sitter med i livsmedelsverket och ger råd om vad vi ska äta?


Sen verkar ju inte dessa två forskare ens vilja ta upp debatten på en okej nivå, de vill inte ens tänka tanken på att de kanske skulle ha fel, och de som driver frågan om en LCHF kost, kanske har vissa poänger ändå.


Kolhydrater är socker/sockerarter. Det är ett faktum, inget vi kom på igår, det lärs ut på gymnaiset, om inte tidigare, tror vi pratade om det när jag gick på högstadiet. Då är ju frågan om man verkligen ska rekommendera en diabetiker att äta mycket kolhydrater (socker), när det är det som gör att de får problem? Det verkar ju lite korkat, som att säga till en alkoholist att dricka ett glas vin till maten för att det är bra för hjärtat. Kanske inte världens bästa liknelse, men ändå.


Sen får vi ju faktiskt inte glömma bort att vi är olika som indivinder allihop, och därför kanske alla inte kan äta samma kost. Det är viktigt att utgå ifrån sina egna förutsättningar, och pröva sig fram för att försöka känna efter vad som funkar för en själv.


Dock vore det ju intressant att se fler studier på hur LCHF-kost påverkar vikt och blodsocker. En släkting till mig, som har problem med sina leder, provade för ett par år sedan att äta mindre kolhydrater. Hennes besvär blev mindre av detta. Inget klart bevis för varken det ena eller det andra, men ändå värt att tänka på.


Själv äter jag för tillfället nån variant av LCHF, mest för att jag är nyfiken på att se vad som händer, snarare än att jag skulle ha något egentligt behov av att gå ner i vikt eller få bättre blodsocker värden. Äter dock fortfarande bröd, vilket ju inte kan ses som särskilt nyttigt. Vet inte om jag märker av något än, möjlig att jag har blivit piggare, men det kan lika gärna vara inbillning. Även möjligt att lite av sötsuget har försvunnit, men det kan lika gärna vara inbillning det också. Å andra sidan mår jag också illa på morgonen/förmiddagen ett par timmar efter frukost. Det är dock ett återkommande problem som jag har haft sen jag gick på högstadiet, så inte heller det har nödvändigtvis med LCHF- kosten att göra.


Förresten, kan vara intressant att läsa också:

http://www.kostdoktorn.se/?p=4608


http://www.expressen.se/halsa/annabasen/1.1370827/anna-basen-hej-fett-och-protein-tack-hej-sju-kilo

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards