Alla inlägg den 7 november 2008

Av Eve - 7 november 2008 20:02


Därför är förfesten roligast:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3723253.ab


Således räcker det med att förfesta, det finns ingen som helst anledning till att gå ut på krogen efteråt. Var väl det jag visste. Bara slöseri med pengar.



Av Eve - 7 november 2008 12:13


(egentligen en kommentar till ett blogginlägg av Therese ( 

http://www.veckorevyn.com/bloggar/spark-i-baken/2008/11/06/mat-laddat-amne/index.xml?comment-saved=1&all-comments=1#comments )


Just med mat tänker jag på delar av ett program jag såg på för några månader sedan, med Paul McKenna och ett gäng människor som ville/behövde gå ner i vikt. Det han sa då är väl ganska kontroversiellt. Såg inte hela programmet, var väl en serie av program dessutom så det är taget lite ur sitt sammanhang, men ändå. Det han sa var ungefär såhär:


- Ät vad ni vill (det ni är sugna på alltså. Är du sugen på choklad, ät det ungefär. Han menade på att vi har glömt bort att lyssna på våra kroppar, som faktiskt vet vad vi behöver)


- När ni vill (när vi är hungriga är det för att kroppen behöver energi, och då gör den oss uppmärksamma på det)


- Sluta äta när ni är mätta (självklart eller hur? om man nu märker när man är mätt...)


Låter väl som ganska korkade saker att säga till någon som säg, är sjukligt fet?


Men det viktigaste var ändå

- Ät medvetet!
Han menade på att sjukligt feta personer tänker på mat hela tiden UTOM JUST NÄR DE ÄTER! Det har att göra med harmonerna som utsöndars när vi äter.

Äta medvetet är alltså att verkligen koncentrera sig på maten när man äter. Inte äta framför tv, eller hålla på med något annat samtidigt. Att verkligen tugga varje tugga ordentligt, kanske dubbelt så många gånger som du normalt gör. Lägga ner besticken på tallriken under tiden du tuggar, och inte ta upp dem igen förrän du tuggat klart maten och svalt ner dem. Att verkligen känna efter hur maten smakar, inte bara kast i sig maten för att man är hungrig.


Tycker det han sa var intressant och önskar jag hade sett mer av programmet...

Av Eve - 7 november 2008 11:46


Redovisningen gick f.ö bra, vi var först, lite jobbigt, men antagligen det bästa eftersom jag då inte hann bli särskilt nervös, och inte heller känna att vår var dålig jämfört med andras. Var i vilket fall som helst inte speciellt nervös, har inte riktigt haft tiden till det, har mest varit stressad över att få det klart till idag. K var helt med på förslaget, Kajan hade lite synpunkter, men väl motiverade som vi nog kan ta till oss och kanske ändra lite på förslaget så det blir ännu bättre. Är hur som helst sjukt nöjd med vårt förslag fortfarande, även efter att ha sett alla andras. Nu återstår då detaljplanerigen som blir bra knivig den, samt att skriva en rapport av det hela, tidskrävande värre.


Funderar på att göra eftermiddagen/kvällen till en ren laga mat/baka kväll, med följande:


- köttfärrssås

- bullar

- ungspannkaka

- bröd

- äppelpaj


Men får se lite, känns som om det blir lite väl mycket för en enda kväll.

Av Eve - 7 november 2008 11:24


Läste just en intressant artikel, med intressanta frågeställningar. Om än något lång:


http://www.voltaire.se/index.php?p=0&page=article&article=89


Jag är ändå på något sätt för systemet, även om det vore betydligt bekvämare att kunna köpa öl/vin/cider/sprit i en vanlig mataffär. Dock tror jag man har mer kontroll vad gäller åldersgränser på systemet än vad man skulle ha i en mataffär. Visst, det är inte perfekt på systemet heller, vet en del som ser äldre ut än vad det är och kunde gå på systemet ett par år innan du fyllde 20. Annars så tycker jag Finland hade en smart idé, personer som fyllt 18 får handla på systemet (eller deras motsvarighet), men bara upp till en viss procent (tror det är runt 20 % eller så). Alltså inte starksprit men en hel del annat. Så istället för att skicka in en äldre bekant att köpa ut en flaska vodka, en en 18 åring själv gå in och köpa ett par cider/öl istället. Lättare att bedömma påverkansgraden, och i allmänhet så har starksprit en tendens att slå fel. Vet en del som inte dricker sprit utan håller sig till öl eller cider för att det jämnt slår fel när de dricker sprit.


Men jag vet inte riktigt, det bästa är ju att inte dricka alls, i alla fall för levern. Har hört skräckhistorier om 18-åringar som varit hos läkaren och fått reda på att de har skrumplever och sedan samma kväll super igen. Det som är mest skrämmande är att det kryper ner i åldrarna. Hjärnan är inte färdigväxt förrän man är i 20-årsåldern, så risken för hjärnskador är betydligt högre ju yngre man är.


Samtidigt lever vi i ett fritt samhälle så frågan är hur mycket staten ska ha rätt att bestämma över våra liv?


Och 20-årsgräns på systemet kan ju diskuteras, jag menar, jag får köra bil och jag får dessutom bestämma över Sveriges framtid (jag får rösta), däremot får jag inte gå till systemet. Jag får dock dricka mig full på krogen, där det är tre-fyra gånger så dyrt, och risken för att bli misshandlad känns som betydligt större än om jag sitter hemma i en lägenhet i goda vänners sällskap.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards