Direktlänk till inlägg 23 december 2011

För mäns välbefinnande är fortfarande viktigare än kvinnors

Av Eve - 23 december 2011 13:07


Läste för ett tag sedan Sarah Waters The Night Watch, i vilken (bl.a.) en kvinna hamnar på sjukhus efter en illegal abort som inte gått som den ska. Hon har ett förhållande med en gift man, och de använder inte kondom, eftersom han inte tycker det är "skönt". Jag hoppas att vi kommit längre idag, men tvivlar lite på det. Förutom det faktum att aborter är lagliga och mindre riskfyllda. Vet att det finns killar som i regel väljer bort kondom, vid tillfälliga förbindelser, just med argumentet att det inte är "skönt" (=de kan inte få orgasm med kondom). 


Sedan läser jag en artikel på DN om manliga preventivmedel och att de inte är så långt bort som man (=jag) tidigare trott. Utan att det kanske tvärtom handlar om det faktum att de, liksom preventivmedel för kvinnor, har biverkningar. Men att män inte kan acceptera det, eftesom de inte drabbas direkt (de blir inte själva gravida) och därför inte ser nyttan med att ev. må lite dåligt för att skydda sig och sin partner mot ett oönskar barn. Men kvinnor ska minsan må dåligt över det... Tycker dock att det argumentet verkar underligt, då jag tror att det finns en efterfråga, även bland män, på dylika preventivmedel. Och en oönskad graviditet drabbar också män, då de blir skyldiga att betala underhåll, även om de inte ville ha barnet, men kvinnan väljer att behålla det. Så jag hoppas, trots allt, att det kan bli verklighet, inom en hyfsat snar framtid. Självklart vore preventivmedel helt utan biverkningar att föredra, men med tanke på att det ändå handlar om att strula med kroppens hormoner, så tror jag inte det är möjligt. Så det vore bra om alternativet fanns. Och alla drabbas trots allt inte av biverkningar. Och funkar inte det, så finns det trots allt kondom. Kanske inte lika skönt, en aning jobbigt och mekigt att greja med varje gång, men det funkar det också. 

 
 
Ingen bild

A

26 december 2011 15:53

"Så jag hoppas, trots allt, att det kan bli verklighet, inom en inte alltför snar framtid. "
Blev det inte ett "inte" för mkt? :P (blev nog inte bra bara för man tog bort ett "inte" men hoppas du förstår vad jag menar och inte läser vad jag skriver...)
Håller med dig att det är konstigt... Det är konstigt att läkermedelsbolagen resonerar att det inte finns ett intresse. Borde ju vara viktigt både för hetro par där p-piller lr liknande har stora biverkningar för tjejen och även för killar som faktiskt vill använda skydd å förhoppningsvis även dubbla skydd vid tillfälliga relationer.

Eve

29 december 2011 22:34

Ah, jo lite fel formulerat det ja :P

Jo, tycker ju verkligen det är konstigt, intresset borde ju finnas...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards