Alla inlägg den 26 december 2011

Av Eve - 26 december 2011 14:12


Hade uppe det för diskussion för ett tag sedan, men var inte säker på exakt var jag hade läst det någonstans, eller hur tillförlitlig källan var. Letat vidare nu, och hittat en del, så vitt jag kan bedömma, tillförlitligt. 


Först här. Vidare här (som listar källor som är intressanta och verkar relevanta/korrekta. Även intressant att man gjort en studie om hur föräldrar reagerar på det här med att socker skulle göra barn hyperaktiva). Här om godis bl.a Här en som möjligen motsäger detta lite, då det kan vara så att ett stort sockerintag kan orsaka symptom liknande dem för ADHD (om jag förstår det rätt). Här en (rätt liten) studie om socker och dess effekt på aggression för normala barn och barn med ADHD. Vidare här, också en studie som verkar tyda på att socker inte i sig själv orsakar hyperaktivitet hos barn. Vidare här. Det ytterligare en hel del via söksidor, t.ex Academic Search Elite, men sidan kräver inloggning så länkar inte till det jag hittat där. Inte helt lätt att bedömma tillförlitligheten på allt heller, även om det verkar bra. 


Är inte rätt person att dra slutsatser av det här egentligen, är inte speciellt insatt i ämnet, men enligt min (personliga) bedömning så verkar det inte var så att socker (i sig) får barn att bli hyperaktiva. Därmed inte sagt att barn (eller vuxna heller för den delen) kan äta hur mycket socker de vill, det finns andra faktorer att ta hänsyn till.

Av Eve - 26 december 2011 13:09


Inte på alltför bra humör idag. Allt känns bara hopplöst, känner mig fast i tillvaron, som att jag inte kommer någonstans. Vill inte bo hemma resten av livet, men ser ingen annan mölighet. Att få ett jobb känns avlägset, om jag inte läser till undersköterska och börjar jobba inom hemvården på allvar. Att faktiskt få ett jobb inom det jag är utbildad känns omöjligt. Alla kräver erfarenhet, och det får man inte om man inte först kunnat jobba. Alla vill ha någon med erfarnhet, men ingen är beredd att lära upp en. Ingenting fungerar och allt går åt helvete...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards