Direktlänk till inlägg 27 augusti 2009

Tjugotvå, snart död och borta

Av Eve - 27 augusti 2009 21:18


Är det själviskt att vänta med att skaffa barn tills man är 35? För snart ett år sedan var jag helt inställd på att bara jag blev klar med min utbildning, träffade en bra kille och fick ett fast jobb så skulle jag skaffa barn sedan, helst senast vid 28 års ålder, men i vilket fall innan 30. Det finns argument både för att vänta och för att inte vänta med att skaffa barn.


Nu känner jag bara att jag inte är redo. Emotionellt och erfarenhetsmässigt. Jag har inte hunnit med att göra det jag vill, jag har inte hunnit med att resa, jag har inte hunnit med att vara ung och vårdslös tillräckligt än. Det är så mycket jag inte hunnit med att göra, så mycket jag inte har upplevt. Och ett barn skulle vara ivägen. Förresten är jag inte mycket mer än ett barn själv, jag är inte redo, inte tillräckligt mogen. Jag är inte redo att ge upp min frihet, att kunna göra vad jag vill utan att ta hänsyn till någon annan än mig själv.


Bara för att många av mina vänner absolut inte vill vänta särskilt mycket längre med att skaffa barn, varför ska jag då låta mig påverkas av det? Det finns ingen anledning, vi lever olika liv och har kanske nått olika stadier i vår utveckling.


Men å andra sidan finns det risker med att vänta också. Det blir svårare, risken för komplikationer ökar etc. Och sen kommer ju problemet med generationer, att jag kommer vara äldre när mina egna barn får barn och att de kanske inte kommer vara så gamla när jag dör, utan blir mammalösa för tidigt. Jag så hur hårt det tog på min mamma och hennes systrar när mormor gick bort, 79 år gammal. Mamma var inte redo att bli föräldralös vid 46 lika lite som någon av sina systrar, särskilt inte när vänner och bekanta fortfarande har kanske båda sina föräldrar i livet och pigga och glada. Mormor var lite över trettio när hon fick barn, dock var det inte av eget val hon väntade så länge.


Men jag har ett val. Kanske måste jag välja antingen eller, antingen ge upp en dröm och frihet och ansvarslöshet, eller en dröm om barn och någon som för mitt arv vidare. Det finns så mycket jag vill hinna med, så mycket jag måste hinna med, för det här är den enda chans jag har. Jag måste klämma ut så mycket som möjligt av livet, för det är allt för kort och döden allt för slutgiltig. Men jag är trots det vårdslös och tillvaratar inte livets chanser. Trots att jag så gott som dagligen reflekterar och får ångest över det faktum att det som är jag, mina tankar och idéer och min rika inre värld, alla nära och kära, en dag ska försvinna, upphöra att existera som om det aldrig har funnits, bortglömda i evigheten tar jag inte tillvara livet chanser, jag lever inte som jag lär, att försöka klämma ut det mesta av livet.


Snacka om att slösa bort sitt liv

 
 
anniz

anniz

29 augusti 2009 16:22

Nu gillar jag inte barn men förstår ditt tänkande och finner det inte alls själviskt. Det är bättre att man är redo för en grej för då mår man bättre av det än att hasta sig in i något och eventuellt må skit!

http://magyarisch.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards