Alla inlägg under januari 2009

Av Eve - 14 januari 2009 18:39


Intressanta föreläsningar idag, bl.a så slaktade föreläsaren Maslows behovsteori rätt ordentligt, troligen med all rätt också. Lite skoj sådär. Mindre roligt är väl att den teorin fortfarande lärs ut på gymnasium och högskolar, trots att forskning visat att den är felaktig. Rentan skrämmande.


Lite skämtande har också hunnits med, efter konstaterandet att slöja är accepterat på de anställda på liseberg, medan det inte är förenligt med deras arbetsuppgifter att helt täcka ansiktet (t.ex. ha burka). Varvid någon kläcker ur sig "om man inte är kanin". Ibland behöver man skratta även om ämnet är allvarligt. Särskilt som tydligen det mesta utav svensk näringsliv vad gäller ledarskap och arbetsplatsklimat är åt helvete. Blir roligt att komma ut och börja jobba om några år. Eller inte.


Nåja, förberedda blir vi väl åtminstone. Och en bra kurs är det, som tar upp allt detta. Nu blir det till att förbereda sig inför grupparbetespass i morgon vid lunch...


För övrigt ångrar jag att jag köpte "slit-och-släng"-mobilen, då jag nu har hittat en annan som jag vill ha. Och som jag nu har fått oväntade pengar från aktieförsäljning. Nåväl, får väl fundera lite på saken...

Av Eve - 13 januari 2009 16:51


Rastlös och trött på allt. Skulle fått gjort så mycket idag, men fick inte gjort något som vanligt. Inte för att jag riktigt vet vad allt det jag skulle fått gjort är för något, men ändå. Vet inte varför allt plötsligt känns så hopplöst, efter en så bra dag igår. Kanske är det bara lågt blodsocker, hunger som gör det. Kanske är det vädret. Kanske sovmorgonen och medförande trötthet. Jag vet inte. Kanske bara stress över att jag är så långt ifrån perfekt man kan vara. I andra änden av ytterligeheten, utan att för den skulle vara dålig. Men kanske är det bara en lögn, som vi fått oss itutat sen barndomen, allt annat än perfekt (utsökt) är dåligt, det finns inte fler än två tillstånd. Kanske är det där felet ligger, i ett samhälle som föraktar allt som inte är perfekt. Hursom, ska nog sluta leka hobbypsykolog åt mig själv, även om jag hittar felen är jag knappast särskilt objektiv. Nåväl, baka bröd funkar som terapi det med...

Av Eve - 12 januari 2009 20:50


En hyllnig till Johanna & Elin, utan er hade jag inte överlevt gymnasiet.


(Eller jag har precis lärt mig hur man lägger in youtube-klipp och blev lite galen).

Av Eve - 12 januari 2009 20:49

Av Eve - 12 januari 2009 18:56


Tänkte skriva något om Israel-Palestina kriget eller vad man nu ska kalla det. Men dels tror jag det finns andra som gör det bättre, och dels känner jag inte för att bli anklagad för att vara nazist/antisemit. Dock känns det lite fel att ett land ska komma undan med att försöka utrota ett annat folk, som de dessutom drivit bort från deras hem, bara för att ett gäng idioter under 40-talet försökte utrota dem. Två fel blir inte ett rätt. Israel kunde väl ge sig på nynazister istället? Tvivlar på att världen skulle sakna dem. Men jag kan ha fel.


Intressant

Av Eve - 12 januari 2009 18:06


Sådärja, då vart kursböcker för drygt 700 beställda (så kan det gå när man får för sig att läsa extrakurser. Och då har jag inte ens beställt extrakurs nummer två:s kursbok, den går på strax över 1000 kr. Men det är ett senare problem), linser för nära tusenlappen och en billig "slit och släng"-mobil. Är rädd att min brakar ihop snart, den har börjat uppföra sig lite underligt. Inte konstigt med tanke på hur gammal den är. Och vad den har blivit utsatt för.


Första skoldagen idag då. Började med en ny kurs, jätteintressant verkar den vara och med en bra föreläsare. Trots att han är utbildad psykolog. Han vet vad han talar om och han har bestämda åsikter, på gott och ont, samt erfarenheter från ett flertal branscher då han även jobbar som konsult. Kontroversiell, och med en annorlunda syn på chefer och ledarskap än vad vi kanske fått lära oss tidigare. Det blir nog en rolig kurs det här. Även om det är kämpigt att sitta och lyssna (samt diskutera) mellan 10-16. Ska bli skönt att vara ledig imorgon. Rätt okej schema också, är i skolan mellan 10-16 (eller 17) på måndagar och onsdagar, 8-12 på torsdagar och ledig tisdag och fredag :)

Av Eve - 11 januari 2009 18:14


För att sammanfatta mitt 2008 då:


Januari: Bloggen såg dagen ljus, mitt badrum översvämmades, jag vrålpluggade inför en mattetenta (som jag faktiskt klarade) och lärde känna mina nya kamrater i geostyret 2008.



Februari: Styretarbetet gick vidare, hade en rolig kväll på styrelsegasquen med folk från de andra styreterna (nytt ord) och gick och frös på vinterfestivalen trots varm choklad och våfflor.


Mars: En tur hem till Skövde, S inflyttningsfest besöktes och jag undvek noggrant att plugga inför kommande fysiktenta. Trots detta så klarade jag den, jag borde fått stryk.


April: En trevlig företagskväll, en gratisdag på STIL då jag konstaterade att gym inte är något för mig, samt ytterligare en hemresa, från vinter, till vår till vinter och tillbaka till vinter igen.


 

 

Maj: Ingen bra månad trots födelsedag. Nejdå, vissa personer slogs på krogen, gick ensamma längs soliga vägar och bestämde sig för att hoppa av sin utbildning. Jag nämner inga namn…


Juni: Allvar, besvikelse på (f.d.) kompisar, brorsan tog studenten och jag började sommarjobba. Midsommar firades med en dryg göteborgare. Idiot. En sväng till Olstorp hanns också med, kvällen spenderades med att prata med en Johan och dansa bugg med en annan Johan. Samt träffa släkten.


Juli: Mera jobb, första antagningsbeskedet till Högskolan i Jönköping, (8:e reserv). Start av kantarellkurs för A, var på Winnerbäcks konsert i M-stad och på crusing med S i Fkp. Trevlig månad.


Augusti: Jobbslut och skolstart, roadtrip till Luleå för att hämta hem grejerna, fick ta farväl av gamla lägenheten, skrev kontrakt på ny lägenhet lite längre söderut (underdrift).



September: Inflytt i nya lägenheten, laserdome med ett gäng goa grabbar och tjejer samt fika med en skåning som jag inte sett på två år. Och en dalsläning som jag sett lite oftare. Trevligt det.


Oktober: Tentapluggande och Halloweenfest.



November: Finbesök i lägenheten (Anniz)


December: Första mötet inför blivande studentambassadörsskap, fullt upp i slutet av terminen med pluggande och ritande, Skövde brinner och W förlorar sin lägenhet, julfirande med släkten och titt på nya kusinbarnet Wilma. Nyår med Anniz och Mikaela, fyverkerier och galenskaper.

Av Eve - 11 januari 2009 13:27


Så var man (jag) åter i JKP efter julledigheten. Förutom att lata mig och vända på dygnet har jag även hunnit med att läsa ett antal böcker (enligt temat magi, dvs två Harry Potter-böcker plus alla tre LOTR), fika med kompisar, busa med hundarna, störa mig på resten av familjen, se en massa filmer på tv (bra filmer och mindre bra filmer. Samt julfilmer...), ett biobesök, nyår med en person som vägrade titta på mig och en som somnade varje gång jag sa något (vi spelade spel), två bäbisar, en på ett halvår och en på två veckor (den yngsta var sötast)... Hmm, det var nog det. Latat mig var det ja...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards