Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Idioter och flerspråksfunderingar

Av Eve - 16 mars 2012 20:06


Ett sätt att höja blodtrycket på/få en hjärtinfarkt: läsa en tråd på familjeliv. Det ultimata beviset för att människor är idioter.


Fundrerar för övrigt på om man kan lära ett barn att bli tvåspråkigt, om båda föräldrarna är svenska? Tänker mig att man pratar både svenska och engelska hemma, kanske varannan dag för att se till att fördelningen blir lika? Måste ju vara ett bra sätt. Och sen kanske lära sig ett tredje språk att prata med barnet? Och utvecklande för föräldrarna dessutom.

 
 
Art By Tina - Art & Fashion

Art By Tina - Art & Fashion

17 mars 2012 11:10

Jag har flera vänner som lär sina barn olika språk och det funkar bra för dom. En väns bror pratar spanska, hans tjej finska men dom bor i sverige så barnet lär sig alla tre språken. En annan vän, svensk, bor i england med sin engelskman och har nyligen fått en liten bebis som dom redan från start pratar båda språken med. Jag tycker det är bra, tänk vilka möjligheter som öppnar sig när man kan flera språk!

http://trueborn.blogg.se

Eve

17 mars 2012 14:40

Är ju perfekt för barnen det, att ha med sig det redan som små. Tänker dock att det blir annorlunda om båda föräldrarna har samma modersmål.

 
Ingen bild

A

18 mars 2012 00:10

Kan nog vara svårt att få att funka i praktiken. Att man bli lat, glömmer av och inte orkar hålla på med ett språk som känns mer krävande och konstlat. Är ju mer naturligt när någon har det som modersmål eller att man bor i ett annat land på något sätt så man får det naturligt.
Annars så tycker jag ju att idéen är mycket bra och tilltalas till själva konceptet. Tror att barnet har stora fördelar om de kan växa upp som tvåspråkig. Säkert lättare om man kan komma iväg å vara borta i ett land där språket talas en längre tid. Då bör ju barnet vara snabbt med att snappa upp å snart prata bättre än föräldrarna ^^

Eve

18 mars 2012 11:24

kanske inte helt lätt att få att funka i praktiken, men borde ju inte vara omöjligt...

precis :)

 
anniz

anniz

18 mars 2012 01:18

Haha, antar att du menar tråden där en mamma blev förfärad över att hennes unge lärde sig päron och äpple på arabiska? Okej, jag kan förstå att man egentligen borde fokusera på det svenska språket när de ännu inte direkt kan det felfritt men inte fan bör man reagera sådär av just ETT språk.. koko.

http://bloodyhandcuffs.blogg.se

Eve

18 mars 2012 11:24

japp. fast det handlade ju inte om att lära barnen ett nytt språk, utan några få ord, vilket ju kan öka förståelsen för det egna språket också... lite skrämmande att sådana som hon har barn bara, verkar ju inte riktigt vara öppensinnad...

 
anniz

anniz

18 mars 2012 13:17

Nejnej, det vet jag. Det läste jag med. Men på sätt o vis så förstår jag hennes tanke, men inte hennes "nu är mitt barns liv förstört för all framtid".

http://bloodyhandcuffs.blogg.se

Eve

18 mars 2012 22:23

har fortfarande svårt att se vad det skulle göra för skada när det handlar om enstaka ord och barn lär ju sig språk bättre än vuxna, så ser inte hur det skulle kunna inverka negativt...

 
anniz

anniz

19 mars 2012 15:34

För man kanske bör fundera på om ungen ska bli bättre på sitt egna språk innan? Jag har aldrig kritiserat på så sätt, men kan på sätt o vis även förstå.

http://bloodyhandcuffs.blogg.se

Eve

19 mars 2012 22:20

Tror inte det ena utesluter det andra, och finns ju barn som växer upp som tvåspråkiga... barn har lättare för att lära sig språk än vuxna... så jag har svårt att se ett problem med det, men kanske skulle tänka annorlunda om jag hade egna barn...

 
anniz

anniz

19 mars 2012 23:27

Men jag tror ändå vi bra misstolkar varandra just nu.. :p

http://bloodyhandcuffs.blogg.se

Eve

20 mars 2012 19:30

kan säkert vara så... lätt att det blir missförstånd i skrift, lättare att tolka när man pratar med varandra på riktigt :P

 
agata

agata

21 mars 2012 18:09

Vart går gränsen till familjeliv? Ta gärna en titt in till mig och säg vad du tycker. Har just kommit igång och behöver lite läsare som pepp för att fortsätta.

http://agata.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards