Alla inlägg under maj 2010

Av Eve - 15 maj 2010 10:01


Tänkte köra någon form av livsavstämning då, för att ha till senare år.


Kärleken: Återsåg J i somras och kom till vissa insikter (om mig själv framför allt), samt pussade en pojk en blöt kväll i Rättvik. I övrigt har det inte hänt så mycket på den fronten. Å andra sidan är det inget jag prioriterar i nuläget, jag trivs alldeles utmärkt med att vara själv, och inte känna att jag är låst på något sätt, t.ex vad gäller planera på att plugga utomlands ett halvår.


Karrirämässigt: Förra sommaren jobbade jag, den här står jag än så länge utan jobb, vilket väl inte känns som något optimalt, då jag behöver pengarna. Men annars hade det varit skönt att vara helledig en sommar, för första gången på fyra år (om inte längre t.o.m.). 


Utbildningsmässigt: I nuläget är jag extremt skoltrött. Den här terminen har varit jävligt tuff, tre tentor i första läsperioden samt en djävulsk inlämningsuppgift, den här ytterligare jobbiga inlämningsuppgifter och tenta som inte känns helt lätt då jag inte hunnit jobba mycket med uppgifter till den kursen under de senaste veckorna eftersom jag suttit med inlämningsuppgiften. Och sedan fick jag min första underkända kurs i januari, vilken jag fortfarande inte lämnat in kompletteringen för. Dock sägs det att hösten ska bli något lättare.


Vänskap: Lärt känna A, gruppkamraterna från i höstas i form av L,L och J, lärt känna M bättre och med henne även R & S samt mina "grannar" K & E. Så ur det perspektivet har det varit ett bra år. Och jag är tacksam över dem, även om större delen av min bekantskapskrets i Jönköping kommer att försvinna till hösten (A, M och S drar utomlands, K flyttar hem igen). 


Hälsomässigt: När det gäller mat kör jag numer enligt devisen, mat ska vara gott. Så en enkelt är det. Utifrån det blandar jag lite, kör lite LCHF, alltså ordentlig grädde istället för matlagnings, "fet" mjölk, steker i smör istället för olja. Dock äter jag inte speciellt mycket "kött", om man i det undantar kycklig och fisk och en del köttfärs i olika utföranden. Blir även en del vegetariskt, även om detta mer beror på ekonomiska aspekter än något annat. Träningsmässigt ser det katastrofalt ut för tillfället, även om jag faktiskt gjorde yoga i veckan. Men lat är jag. Dock går eller cyklar jag i regel till skolan, så lite vardagsmotion får jag allt. 


Bokmässigt: Jag läser mer än någonsin, och för första gången har jag en lista med böcker som jag vill läsa att utgå ifrån, vilket underlättar. I nuläget har jag en stark fantasyperiod, det är det jag vill läsa och "vanliga" böcker känns i regel tråkiga. Men det går i perioden. 


Ekonomi: Tja, mycket beror ju på om jag får jobb i sommar eller inte. Höstens ekonomi var väl sådär, i regel höll jag min budget, men inte mycket mer och vissa månader överskred jag den, vilket känns som om det var rätt onödigt såhär i efterhand. Våren har dock sett mycket bättre ut, tack vare mer pengar har jag kunnat spara mer och jag har även blivit mer återhållsam med spenderandet eftersom jag känt att jag måste spara pengar för att ha till resan till Mexiko. Det bådar gott inför framtiden, att jag faktiskt klarar av att leva billigt utan större problem. 


Framtidsplaner: Jag ser inte mycket längre än till examen, efter det vet jag inte och jag tänker inte så mycket på det. Till våren åker jag till Mexiko, vilket blir en utmaning men förhoppningsvis en rolig sådan. Efter det blir det åter till skolan för att göra exjobbet och kanske läsa några kurser också och till jul 2011 borde jag vara klar. I övrigt har jag inga direkta planer, mer diffusa möjligen, som att få ett jobb och en bostad där jag får plats med alla mina grejer och kan flytta hemifrån "på riktigt". 


I övrigt kan nämnas att jag blir allt mer övertygad ateist, mitt intresse för inlärning och studietekniker har mattats något, men att jag istället blivit mer intresserad av religionskritik och filosofi. 

Av Eve - 13 maj 2010 22:18


Vad jag gjort istället för att rita klart CAD-delarna av konstruktionsuppgiften i eftermiddag:


- Plockat undan grejer

- Dammsugit

- Städat badrummet

- Diskat

- Gjort lite yoga (första gången på ett par månader)

- Läst bloggar

- Sett på tv

- Målat naglarna


Men nu är det dags att ta itu med det om jag ska hinna klart till i morgon. En kopp kaffe och sedan kör vi. Undrar hur lång tid det kommer ta bara, i värsta fall blir det en favorit i repris, skippad nattsömn för att istället cada hela natten. 

Av Eve - 12 maj 2010 22:07


Förmiddagen spenderades med föreläsning där Kajan gästade, roligt att de hade föreläsningen tillsammans, en konstruktör och en arkitekt, lite olika perspektiv sådär. Efter det satt vi och räknade konstruktionsteknik, för att därefter gå till skissen där jag till sist fick lite synpunkter, vilket var bra, håller med om det hon sa och försökte tänka på det och ändra för att förbättra det. I övrigt har gårdagens stress lagt sig något, låg och vände och vred på mig när jag skulle sova igår, men det löser sig nog på något vis. Det gör det ju alltid. Måste bara ta tag i det, skriva ner allt jag måste göra nu innan sommaren och sedan bara se till att göra det. Och vissa saker går ju faktiskt att skjuta upp till i höst. 

Av Eve - 11 maj 2010 23:13


Fick tillbaka projekten i Byggnadsutformningen, fick en trea. Drygt tre poäng över godkäntgränsen, men är ändå rätt glad, slapp ju komplettera, vilket var det som jag var mest orolig över. Och det var ju inte som om jag själv tyckte det jag hade gjort var speciellt bra. 


Satt kvar efter skissen sedan med A och skissade vidare lite, eller tja, försökte iaf, även om vi inte fick så mycket gjort. Skulle ju på film vid sju så det kändes inte som om det var så stor idé att gå hem emellan. Såg på Avatar, helt okej den här gången också, även om jag satt och vred mig lite på stolen det sista, den är låång, och slaget i slutet är inte speciellt spännande när man sett den en gång förut. 


Efter det var vi kvar en sväng och snackade skit innan vi kom iväg. Hade ju ingen cykel med mig men Elin skjutsade mig, dock med det problemet att jag fick sitta baklänges för att få plats, eftersom hon hade en cykelkorg på ena sidan. En aning läskigt kan jag lätt säga, speciellt i svängarna och över gupp. Dock var hon riktigt duktig på att skjutsa. Trevligt att sitta baklänges och prata med K som cyklade bredvid också. 

Av Eve - 10 maj 2010 23:08


Morgonen och förmiddagen spenderades med att försöka räkna konstruktionsuppgiften, vilket dock inte gick något vidare. Därför slutade det med att jag satt och lästa istället. Första delen av eftermiddagen innehöll en föreläsning då jag var allmänt sur, fick ut en uppgift nu som ska vara inlämnad den 24:e, om två veckor alltså. Vilket kanske hade varit okej om det nu varit så att vi bara hade haft den att göra (och räkneuppgifter), för den kan bli något omfattande iaf och inte precis jättelätt även om man hängt med under föreläsningarna. Men nejdå, vi har en jävla massa annat då, bl.a den där h-vetes konstruktionsuppgiften som mest verkar bestå av en massa gissningar eftersom vi inte vet exakt vad vi ska göra eller varför och inte har tillräckligt med lärarledd tid för att fråga. Grattis.


Senare delen av eftermiddagen och en del av kvällen satt jag och A kvar i skolan och jobbade med skissen. Tidskrävande, en uppgift tog tre timmar att slutföra, men jag har åtminstone gjort någonting idag. Trevligt att sitta två också, bra att varva mer koncentrerat jobb med lite mindre koncentrerat (=tjöt av allmän karaktär). Och bra för humöret, var inte speciellt bra efter föreläsningen, men kom upp sig ordentligt efter att ha fått prata av sig och skratta lite. Nu väntar ett par fullspäckade veckor. På något sätt ska väl det också gå. 

Av Eve - 9 maj 2010 16:14



Bury all your secrets in my skin.
Come away with innocence, and leave me with my sins.
The air around me still feels like a cage
And love is just a camouflage for what resembles rage again...

So if you love me, let me go.
And run away before I know.
My heart is just too dark to care. 
I can't destroy what isn't there.

Deliver me into my Fate -
If I'm alone I cannot hate
I don't deserve to have you...
Ooh, my smile was taken long ago,
If I can change I hope I never know.

I still press your letters to my lips
And cherish them in parts of me that savor every kiss.
I couldn't face a life without your light,
But all of that was ripped apart, when you refused to fight.

So save your breath, I will not care.
I think I made it very clear.
You couldn't hate enough to love.
Is that supposed to be enough?

I only wish you weren't my friend.
Then I could hurt you in the end.
I never claimed to be a Saint...
Ooh, my own was banished long ago,
It took the Death of Hope to let you go

So break yourself against my stones
And spit your pity in my soul.
You never needed any help...
You sold me out to save yourself...

And I won't listen to your shame.
You ran away, you're all the same.
Angels lie to keep control...
Ooh, my love was punished long ago,
If you still care, don't ever let me know...
If you still care, don't ever let me know...

Av Eve - 9 maj 2010 09:50


Hade en hyfsat ineffektiv dag igår. Var och handlade på förmiddagen, efter att ha tagit sovmorgon. Satt efter det och läste och tryckte i mig sockriga saker (muffins och glass i stora lass) samtidigt som jag läste ut en bok. Efter det var jag hos E och fikade en sväng, hon bjöd igen på kladdkaka och te (hemmagjort mintte) sedan hon var här en fredag. Efter det satt vi lite med konstruktionsuppgiften, men kan inte säga att någon av oss fick särskilt mycket gjort. Dock inte för att vi inte försökte, problemet var snarare att vi inte kunde och inte visste hur vi skulle göra. Skulle behöva en lektion till att fråga på känns det som, men det är ju något kört. Komplettering någon? Men det går väl det med. 

Av Eve - 6 maj 2010 19:09


- Sitta i skolan och plugga. De två timmarna jag satt idag (utöver schemalagda) fick jag mer gjort än de fem timmar jag satt i tisdags. Kändes det som i alla fall.


- Sluta ha dåligt samvete över att min planering spricker och jag inte pluggar så mycket som jag hade tänkt och känna att jag måste plugga mer någon annan dag istället. Om planeringen alltid spricker, var den kanske inte realistisk från början?


- Ta itu med de dåliga ursäkterna jag har för att inte bege mig till skolan när jag ska plugga. Som: det är jobbigt att ta sig dit. Nej, det är det inte. Med buss går det fort, till fots tar det längre tid men är billigare och ger motion, med cykel är det visserligen lite jobbigt, men det gör motion och går fortare än att gå eller ta bussen. Men jag vill inte. Nehej, och? Vem skulle göra det åt dig menar du? Du har ändå valt att göra det här, så du får faktiskt skylla dig själv och sluta klaga. 


På så sätt ska jag nog lyckas klara av de närmaste veckorna innan sommarlovet också, motivationsbrist till trots...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards