Direktlänk till inlägg 2 mars 2009

Plugga?

Av Eve - 2 mars 2009 22:01


De gånger jag får för mig att sitta i lägenheten och plugga slutar det ungefär såhär:


- 10 min plugg

- 30 min "jag-ska-bara-googla-den-och-den-saken-kolla-mailen-och-den bloggen". Det var tänkt att ta ca 10 minuter, men tredubblades.

- 10 min plugg

- ett par timmar jag-skulle-bara-ta-en-paus-dricka-te-och-läsa-lite/kolla-på-ett-avsnitt (av valfri serie).

 

Inte konstigt att jag blir stressad när jag inte får något gjort. Förstår inte hur jag gjorde på gymnasiet och var jag hittade motivationen till att plugga så mycket som jag måste ha gjort med tanke på vilka betyg jag fick. För plugga gjorde jag väl? Minnena är lite suddiga. För att inte tala om hur mycket jag pluggade på Komvux, satt alltid kvar ett par timmar de dagar jag slutade tidigt och räknade matte/fysik/kemi/läste biologi/lärde mig spanskaläxan. Förstår inte hur det gick till.


Sen gick det snett nån gång när jag kom till universitetet. Och än mer snett när jag kom hit till högskolan. Allt vad planering av studietid heter glömdes kvar någonstans påvägen. Men på något vänster så klarar jag det ändå. Vore dock skönt att slippa stressen och känslan av att vara misslyckad för att jag inte har disciplin nog att sitta och plugga flera timmar utan uppehåll (inte för att det är bra det heller, man orkar inte hålla koncentrationen uppe så länge).


Det skulle nog funka om jag bytte miljö dock, gick iväg och satte mig i skolan eller på biblioteket eller nåt. Men eftersom det är för långt och gå, så tänkte jag pröva en annan sorts miljöbyte i morgon, byta ut köksbordet mot sängen. Vem vet, det kanske hjälper? Blir något krånligare att ta sig till datorn iaf, när man måste klättra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards