Direktlänk till inlägg 26 februari 2008

Betygsfunderingar

Av Eve - 26 februari 2008 22:00


Precis kollat på Klass 9A. Intressant och se det där. Läraren är otroligt viktig för elevernas inlärning. Jag har nog ändå haft väldig tur med mina lärare. Har hört skräckexempel från kompisar, som hade engelskalärare som bara lärde dem färgerna och enkla ord, lärare som hade "gullegrisar" i klassen, som satte betyg efter person och inte efter prestationer. Som hoppade över grammtikdelen i svenska och engelska för att det är "tråkigt" med grammatik. Som slängde ut hela klassen utan två elever. Som tryckte ner elever. Som lovade en elev ett visst betyg om de gjorde en del bra, men sedan inte höll det löftet. Ja, jag har haft tur jag.


Sedan är lärare inte allt, det går lyckas utan, eller trots att man har en dålig lärare. Dock kräver det mer av eleven, mer motivation, och lätthet att lära sig, att själv kunna ta ut vad som är viktigt, att själv orka.


I slutändan betyder inte betygen någonting. De är ett medel på vägen, för att komma in på rätt gymnasium, för att visa att man har en viss utbildning, för att komma in på en viss utbildning på universitet eller högskola. Men när du sedan kommer ut i arbetslivet betyder det inte någonting alls. Där är det erfarenhet som räknas. Så, ibland under man, varför denna betygsstress? För att komma in på rätt gymnasium, för att komma in på rätt utbildning, men sedan då?


Jag kommer inte längre. Det finns inget högre steg jag måste jobba mot, jag behöver bara min examen. Det finns ingen annan utbildning jag måste söka på mina betyg, det borde inte längre finnas någon hets. Det är bara fem år jag ska ta mig igenom, och förhoppnigsvis lära mig saker jag kan ha nytta av när jag kommer ut i arbetslivet.


Så varför är det så svårt att släppa det, släppa betygshetsen? Varför är det så svårt att sluta se godkänt som ett misslyckande, att sluta bry sig om ifall andra får bättre betyg än jag själv får. Varför är det så svårt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards