Alla inlägg under maj 2012

Av Eve - 6 maj 2012 19:09
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Eve - 6 maj 2012 18:15


Köpt:

Inget


Rensat:

Inget

Av Eve - 6 maj 2012 09:34


         

Av Eve - 4 maj 2012 20:24


Något som jag upplever att man på planeringsnivå pratar om är hur man ska minska biltrafiken. Det finns dock ett glapp där, emellan planerar och "vanligt" folk, i min värld illustrerade av personer från mindre städer, ofta med lägre utbildning, eller utbildade i "klassiska" yrken (sjukvård/förskola för kvinnor, hantverkaryrken eller dylikt för män). 


Det hela är för mig aktuellt just nu, dels för att jag läser om kommunal planering och dels för att jag och A, när vi pratar om var/hur vi ska bo i framtiden, är löst inne på att försöka undvika att skaffa bil, för att dels slippa alla kostnader och dels av miljöskäl. 


Insåg dock under samtal med två nära vänner i helgen att jag kan komma att få problem med det i framtiden. I nuläget så har jag två vänner som bor utanför stan, men ändå in något som kan betecknas tätort, och som servas med bussförbindelser som går hyfsat ofta (runt en gång i timmen). En av vännerna från helgen planerar att flytta ut på landet, denna gång handlar det om ett ställe som (mig veterligen) ligger en bra bit ifrån busshållsplatser och där det således inte funkar att åka kollektiv till. För deras del kommer det innebär att de behöver minst två bilar. För min del, att hon antingen får komma till mig eller att vi får ses i stan. 


Vad jag finner mest underligt är dock det faktum att ingen (eller tja, få) av mina vänner verkar ifrågasätta bilens existensberättigande. Istället klagas över höga parkeringsavgifter i stan, eller brist på parkeringsplatser. Man reflekterar inte över varför det är på ett visst sätt, och verkar inte koppla ihop att deras (och andras) bilkörande faktiskt är ett problem.


En intressant iakttagelse är även, något som i mina öron låter väldigt underligt, är folk som inte vet hur kollektivtrafiken funkar längre (=de har ingen uppfattning om hur den går eller hur man betalar) eftersom de aldrig åker kollektivt. Trots att de bor i områden som ändå har en hyfsad kollektivtrafik. Jag föredrar rätt ofta att åka buss istället för bil, som in till stan, då jag slipper krångla med parkering och det blir närmare att gå (om man inte vill betala dyr parkeringsavgift och har tur att hitta en ledig plats i centrum). Eller att det verkar vara så självklart att åka bil till jobbet. De två arbetsplatser jag varit i kontakt med det senaste, där verkar folk antingen åka bil eller om de bor nära, gå eller möjligen cyklar till jobbet. Buss är nästan ett okänt koncept, med något litet undantag. 


Samtidigt har jag full förståelse för att man väljer att åka bil istället för att resa kollektivt. Under min praktik nu, så åker jag med en arbetskamrat 4 dagar i veckan. Den resan tar drygt en halvtimme. Under en dag i veckan så åker jag (vanligen) buss, vilket tar jag drygt en timme, med ett byte, varav 45 min är bussresa och 15 min är väntan emellan bytena. Det gör en skillnad på en timme om dagen i restid, en timme som man faktiskt kan använda till något roligare än att åka buss (även om jag egentligen inte har så mycket emot att åka buss, perfekt att sitta och läsa då vilket inte går i en bil och det gör inget om man somnar). 


Att ha bil innebär en frihet som inte går att få utan. Bor man och arbetar i stan, så kan man klara av det vardagliga utan bil. Men det blir problem, om man råkar ha bekanta som bor utanför stadsgränsen. Det handlar inte ens om att bo på landet. Bor man utanför centrum, drygt 15 min med bil i något som fortfarande räknas in till tätorten, så klarar man sig inte utan bil om man jobbar skift eller bara vill göra något så enkelt som att möte upp en vän klockan sju en söndagkväll, om man råkar missa bussen som går en gång i timmen. Att gå på bio en söndagkväll klockan nio är bara att glömma.


Samtidigt är bilen i sig något som begränsar en, främst ekonomiskt. Dels har man en värdeminskning, dels en bensinkostnad som bara kommer att bli dyrare och dyrare, och sedan skatter på det. Så tillkommer alla reparationer, speciellt om man köpt en äldre bil, och kanske även en ny om man har otur. Pengar som man skulle kunna lägga på något roligare istället.


Att minska bilberoendet är svårt, speciellt i mindre städer. Dels så är inte kollektivtrafiken tillräckligt utbyggd och dels så finns inte intresset hos folk, man vill ha bil och ser inget prolem med sitt eget bilkörande. Att välja att gå emot normen då, att välja att inte ha bil, kan bli ett socialt problem, då det kan innebära en begränsning i ens (mitt) sociala umgänge. Och det är något som jag i nuläget inte vet vad jag ska göra åt, eller komma ifrån. Å andra sidan så är det väl egentligen deras problem också.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards