Alla inlägg under januari 2012

Av Eve - 15 januari 2012 23:30


Köpt: 

6 st böcker (beställda förra veckan men fick dem den här)


Rensat:

10 st böcker

2 gamla plånböcker

1 utsliten BH

3 trosor


Promenerat:

Gått lite i Gävle, drygt en timme, mellan skolan och hotellet och ut på stan för att hitta någonstans att äta. I övrigt korta promenader med hundarna.


Mildare produkter

Inhandlat Soapwallas deoderantkräm, (som ska vara fri från aluminium och andra skadliga syntetiska kemikalier), då min gamla deoderant började ta slut. Återstår att se om den är något att ha, men den verkar ha fått bra rescensioner av många i alla fall (dock inte alla). 

Av Eve - 15 januari 2012 17:17


Tillbaka hemma efter en helg i Gävle. Seminarieträff under lördagen, mkt bra men en aning uttröttande att sitta och lyssna (framförallt) mellan nio och halv fem, så var en aning seg sedan på kvällen. Även trevligt att träffa såväl Th som A igen. Åt gott och tog det rätt lugnt emellan. Tågresorna fram och tillbaka gick bra, och känns rätt skönt att vara hemma igen. Tiden gick väldigt fort dock. Och stället vi bodde på, Järnvägshotellet, var väldigt bra, mysiga rum, bra service och bra frukost. 


Anlände till Gävle vid fem på fredagen och mötte upp A på statione. Checkade in på hotellet och satte oss och pluggade lite på hotellet. Th anlände strax innan åtta, och vi begav oss strax därefter ut för att hitta nånstans att äta. Efter lite virrande så bestämde vi oss för att köra på Bishop Arms och letade upp det m.h.a karta. Väl där riktigt god mat och god cider, för min del åtminstone, gjorde nog bäst val av oss tre. Därefter tillbaka till hotellet, lite snabbpluggande inför lördagen och sedan i säng. 


Uppe på lördagen kvart över sju för att äta frukost vid halv åtta. Ingen bra start, ont i vänsterögat och allmänt seg. Efter frukost blev det en promenad mot skolan, på hala gångvägar. Men soligt väder och vacker stad och fina byggnader att kika på utefter vägen, samt ett vattendrag. Väl i skolan mötte vi upp resten av klassen och M som åkt bil till Gävle. Sedan en hel dags föreläsningar, med avbrott (väl kort) för god lunch (soppa och äppelkaka till efterätt) och eftermiddagsfika. Till sist klara vid halv fem, och trötta (åtmonstone jag), ont i huvudet (till och från under hela dagen). Vandrade ner mot stan igen och tog igen oss en stund på hotellet innan vi begav oss ut för att hitta nåt att äta. Blev jättegod pizza (grekisk) på en mysig restaurang och sedan tillbaka till hotellet igen. Lite pluggande, lite läsande och sänggående vid tolv.


Idag vaknande vid kvart över åtta, lite slöande och läsande först, och sedan frukost för att vinka adjö till Th strax därefter. Lite pluggande och sedan utcheckning och påstigning till tåget hemåt. Smärtfri resa hemåt (dock en medpassagerar som mystiskt gick upp i rök, hon sa att hon skulle sitta bredvid mig men skulle ställa undan sitt bagage först, och sedan kom hon aldrig tillbaka), och framme några minuter före utsatt tid. Skönt att komma hem, även om det blir tentapluggande i veckan framöver nu...

Av Eve - 13 januari 2012 11:06


Om en timme åker jag mot station för att sätta mig på tåget mot Gävle för ett seminarium i ena kursen jag läser. Fullt upp igår med att få undan saker inför idag, men det gick på något vis, trots att jag varit så ineffektiv tidigare i veckan. Nu bara att hoppas på att tågen är i tid. Åter på söndag. 

Av Eve - 11 januari 2012 15:46


Läkare som tycker det är en bra idé att skriva ut homeopatiska preparat, journalister som förespråka healing, psykologer som sysslar med feng shui. På något vis förväntar jag mig mer, att läkare ska ha grundläggande kännedom om vetenskaplig evidens och använda det i sitt arbete, att journalister ska kunna undersöka saker innna de uttalar sig (om det finns något som vetenskaplig tyder på att healing fungerar) och att psykologer faktiskt ska syssla med sådant som kan ha en vetenskaplig koppling, som man vet fungerar. Uppenbarligen betyder inte det faktum att man utbildad sig till ett yrke ett skit, att man skulle vara bättre på att ta reda på fakta innan man uttalar sig, och att kunna bedömma saker utifrån vad som verkar rimligt, undersöka om det finns någon forskning på området, och vad den säger. Jag är uppenbarligen naiv. Och för övrigt funderar jag över om det finns någon yrkesgrupp som jag hyser mer förakt för än journalister. Detta trots att jag vet att det finns många som faktiskt är bra inne den yrkeskåren. Men rötäggen ger resten dåligt rykte. 

Av Eve - 10 januari 2012 21:28


Inte fått speciellt mycket gjort idag. Läste lite ineffektiv på förmiddagen, men sedan blev det inte mycket mer pluggande. Fastnade i en bok istället. Får jobba på ordentligt i morgon...

Av Eve - 9 januari 2012 15:11


Haft svårt att somna nu två nätter i rad. I natt så låg jag väl vaken någon timme bara, men natten innan dess så var det två timmar. Alltid en svår omställning att gå från att sova bredvid någon till att sova själv, men brukar inte riktigt var så här illa. Var inne lite på vårdguiden och läste lite råd där, bl.a "Om du inte kan sova – gå upp och gör något annat tills du blir sömnig. Tänd helst inte lampan." Blev en aning konfunderad över vad jag skulle kunna göra när jag inte kan sova som inte kräver att jag tänder lampan (och som inte gör att jag ev. blir piggare). Både läsning och virkning kräver trots allt någon form av ljus. Och hur jag ska lyckas gå upp utan att tända lampan och råka trampa på nån hund som ligger och sover är också en bra fråga. Hoppas hur som helst att jag lyckas somna lättare i natt.

Av Eve - 8 januari 2012 23:30


Köpt:

2 st böcker


Rensat:

1 trasig plånbok

Ett antal småsaker från plånböcker, gamla passerkort och presentkort.

Gammalt smink

En kasse med kläder: 3 t-shirts, 4 par jeans, 2 par svart byxor. (Inga av de klädesplaggen är medräknade i klädinventeringen, de plockades ut innan men har inte kommit mig för att lämna iväg dem förrän nu)


Promenerat:

En hyfsad promenad med A för att köpa bröd och låta hund komma ut. Korta promenader med hundarna.


Bara att konstatera att det här med att skriva upp vad jag rensar ut faktiskt redan fått mig att till sist göra mig av med saker jag rensat ur för länge sedan (kläder) men inte kommit mig för att faktiskt gå iväg och lägga i insamlingskärl (second hand). 

Av Eve - 8 januari 2012 12:57


Alltså, det där med självdisciplin och plugga och göra saker i tid är inte riktigt min grej. Tur att A är betydligt värre så jag kan få känna mig duktig ibland...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards