Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Eve - 3 januari 2011 21:09


Jag kommer från en familj av hamstrar. Inte bokstavligt dock, utan från en familj som gillar att samla på sig saker. Och som aldrig har flyttat (och således inte behövt rensa alltför mycket). En familj som har svårt att slänga bra-att-ha-saker. (Vilket i vissa fall kan vara bra, tack vare att pappa sparat grejer till rör så slapp vi stänga av vattnet helt i huset). 


Förutom att saker tar plats, så har det tidigare inte varit något problem. Minimalism är fult (enligt mig), visa mig inredningsbilder på en avskalad lägenhet, inredd i vitt och utan en överflödig i sikte och jag nickar och ler "det där är nog inget för mig". Vitt överhuvudtaget i inredning tenderar att bli lite tråkigt, inte sant? Eller också är det bara jag. Men vad är det för fel på lite färg?


Åter till problemet, har under de senaste veckorna fått panik av hur mycket saker som omger mig. Mitt (barndoms-)rum är smockfullt, varenda skrivbordslåda, hylla, skrivbordsyta (nästan), byråyta etc. Och kläder, kläder överallt. Och då ska vi komma ihåg att över hälften av mina kläder (och saker) befinner sig i min lägenhet i Jönköping.


Därför tänkte jag mig under (första halvåret iaf) 2011 någon form av inofficiellt köpstopp, eller snarare minskad konsumtion. Eller för att tala klarspråk, sluta köpa på mig en massa saker jag faktiskt inte behöver. Och rensa ur all onödig skit. 


Sedan finns det väl lite annat bakom det också, som tanken på att spara pengar och underlätta en framtida flytt ifrån lägenheten. (Appropå saker så räknas saker såsom fysiskta ting. Således inte fika på stan, biobesök, busskort (även om det är en fysisk sak), mat, tågbiljetter etc. Och det finns såklart en del undantag däribland nya vår/sommar/höstskor (mina gamla läcker in vatten) och cykelkorg (hatar att cykla med en matkasse på styret. Och säkert en del till. Och såklart kurslitteratur. Och stift).

Av Eve - 3 januari 2011 19:19


Hade ju tänkt ha något av ett inofficiellt köpstopp nu under första halvåret (för att dels spara pengar och dels vara miljövänlig = inte köpa saker jag som jag inte absolut behöver). Insett att det tydligen blir till att undvika att gå i affärer då. Speciellt bokaffärer. Var inne med Anniz på akademibokhandeln idag och hittade en del roligt som jag skulle velat köpt. Och såg en och annan intressant grej på HM också... 


Pluggade lite igår inför min omtenta. Fy fan vad tråkigt det var, definitivt inte en av de roligare kurserna... Känns som något av ett under att jag lyckades hålla mig vaken på de föreläsningar jag gick på, med tanke på hur tråkigt ämnet nu kändes. Eller också berodde det på hur häftet jag läste igenom var skrivet... Nåväl, får hoppas jag klara omtentan nu på söndag så slipper jag tänka mer på det. Och vore väldigt skönt att få den där jädras konstruktionstekniken ur världen nån gång också... Men det blir ju inte riktigt än iaf...


För övrigt verkade det vila något av en förbannelse över rese idag, när vi kom dit så blev en gammal dam hämtad av en ambulans och när jag skulle åka hem så var ytterligare ambulanser på ingång. Troligen en hjärtinfarkt då de i väntan på ambulansen gav någon hjärtmassage. 

Av Eve - 3 januari 2011 00:04


Inleder för övrigt det här året med att lyssna på Bonnie Tyler. Hittade ett klipp, kolla det underbara 80-talshåret, jackan och den något zombieaktiga (oengagerade?) publiken...


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards