Alla inlägg under november 2010

Av Eve - 9 november 2010 21:19


Åter i Jönköping då efter två intensiva dagar i Köpenhamn. Jätteroligt och intressant att få se alla fantastiska byggnader och projekt, men det känns som om jag skulle må bra av att få ett par dagar ledigt. Alltför många intryck och känslor av överväldigande, för många imponerande och inspirerande byggnader, som blev lite för mycket. Ingen tid att sortera intrycken eller reflektera över dem. Eftersom vi inte hade så mycket tid så blev det också mest, ut ur bussen, gå runt och fota och sedan in i bussen igen. Men i korta drag kan Köpenhamn summeras som massor av cyklister, iskalla vindar och intressant arkitektur. Nu, lite varm choklad, och sedan läggdags då vi börjar åtta i morgon...

Av Eve - 8 november 2010 06:35


Upp alldeles för tidigt, efter allt för lite sömn (drygt 3,5 timmar), för att hinna duscha och packa klart. Får sova på bussen sedan tror jag. Hörde för övrigt att det ska bli svårare att komma in i Danmark (för invandrare). Undrar om det släpper oss över gränsen?... Hur som, ser verkligen fram emot det här två dagarna i Köpenhamn, ska bli skönt att komma bort lite och få se lite intressant arkitektur. 

Av Eve - 7 november 2010 19:23


Köpenhamn måndag-tisdag och sedan Rock at Sea lördag-måndag. Enda som känns lite jobbigt är att försöka få in allt skolarbete så det avklaras på de tre övriga dagarna. Men det får lösa sig på något sätt. Blir till att ta itu med packningen nu, det går sådär. Och varför göra det nu, när jag kan skjuta upp det några minuter till? Framförhållning är helt klart inte min starka sida...

Av Eve - 6 november 2010 22:59


I torsdags, inget plugg alls. Skyllde på trötthet efter studibesöken. Och sov faktiskt två timmar på eftermiddagen.

I går, motivationsbrist, och således inget plugg. Tänkte att det kunde vara bra med lite ledigt för att få tillbaka motivationen...

I dag, mensvärk. Och en webförläsning som inte funkade. Så inte mer än en timmes plugg. 


I morgon, handla, packa och oroa sig inför Köpenhamnsresan. Så frågan är hur mycket pluggande det blir där.


Och, ja det går bra det här. Å andra sidan så är det faktiskt inte så mycket att göra i skolan än...


Såg dock idag att jag klarade engelskatentan i alla fall, fick t.o.m ett VG (med 1,5 poängs marginal). Känns bra att något gick vägen i alla fall. Bara en tenta och en inlämningsuppgift kvar att oroa sig över. 

Av Eve - 5 november 2010 13:03


- De fick reda på könet på barnet tidigt, och de har inhandlat en väldans massa kläder. Lite väl mycket kanske, de växer ju ur kläderna fort. Men det finns ju en liten chans att testet visade fel, att det faktiskt är en kille. 

- Jo, det vore ju lite jobbigt, men det är ju inte som om det inte går att använda kläderna ändå, ungen bryr sig ju inte om vad de har på sig, inte när de är så små.

- Nja, kläderna som har har köpt är ju okej, rätt så neutrala med byxor och tröjor med tryck på. Men hennes är verkligen puttinuttiga, mycket krimskrams, volanger och så. Så det vore ju inte speciellt kul om det blev en kille. Som tur är blir barnkammaren rätt så neutralt inredd, han ville inte ha det i rosa


För alla vet ju att pojkar som bär rosa växer upp och blir bögar. Eller förstörda för resten av livet. Eller att världen går under. 


Det får mig att känna mig något uppgiven. Dels, för att jag vet att jag har en vän som anser att det är något fel att klä killar, bebisar med hankön, i "tjejkläder". Och jag skäms, över att jag inte gjorde klart vad jag anser om saken, om det faktum att redan tidigt lära barn att det finns tjej- och killkläder. För det är en samhällskonstruktion, inget faktiskt biologiskt oundvidkligt samband. Men istället försökte jag resoneras som så med henne att små barn inte bryr sig eller märker skillnad. Men det var som om vi pratade förbi varandra. Och feg och konflikträdd som jag är så lät jag ämnet bero. Och i slutändan undrar jag om den stora idioten i det hela ändå är jag. Och det är p.g.a sådana som mig, som tiger, som världen aldrig kommer bli en bättre plats. Det är inte de med fördommar som är problemet, utan de som vet bättre men är för fega för att säga något.


Och om jag nu skulle få barn någon gång och få en pojke, så kommer jag troligen undvika att klä honom i rosa. För att det finns folk som anser att det är fel. Och jag inte vill att han ska råka illa ut p.g.a att andra människor är idioter. Och att jag vet att om jag gjorde det, så skulle mina vänner viska bakom ryggen på mig och anse att jag gjorde något som var fel. En av mina bästa vänner skulle anse att jag var en dålig mamma för att jag klädde min son i rosa kläder. Och något av det som skrämmer mig mest är att min vän läser till förskolelärare. Får de inte lära sig något om könsroller undrar jag? Ta del av den där undersökningen som gjordes på hur olika dagispersonal behandlar tjejer jämmfört med killar? Det är så jag blir rädd. 


Men samtidigt, vem var det, om inte jag själv, som stod inne på MQ för ett par år sedan och tillsammmans med A deklarerade att killar inte ska ha rosa på sig för att de inte passar i det? Man ska inte kasta sten i glashus. Särskilt inte när man är för feg för att plocka upp stenen i första hand.

Av Eve - 5 november 2010 12:33


Känner mig extremt opeppad till att plugga just nu. Och inte så att det krisar med det egentligen, har eg. en tenta den 13 november, men då jag är bortrest då så kan jag ändå inte göra den utan får göra en omtenta i december. Och det andra finns det tid till framöver. Men jag vet att jag borde få en del gjort, då tiden inte kommer finnas till det nästa vecka p.g.a en studieresa och en kryssning. Men motivationen finns inte där. Trött på att plugga nu. För ovanlighetens skull menar jag... Meh, får ta tag i det i helgen istället...

Av Eve - 4 november 2010 06:49


Tredje dagen i rad som jag är uppe före solen. Borde vara förbjudet att behöva gå upp när det fortfarande är mörkt ute. I helgen ska jag sova länge i alla fall. Men först ska jag klara av ett studiebesök. Inga föreläsningar idag i alla fall, och det är ju något att vara tacksam över. Och att gårdagens redovisning gick okej, samt att vi slapp göra den på engelska (utbytesstudenterna blev ivägskickade till andra gruppen). 

Av Eve - 2 november 2010 21:44


Var och hämtade ut tentan i installationsteknik idag. Ett poäng ifrån godkänd. Känns en aning surt, särskilt med tanke på att jag hade fått ett poäng till om jag bara hade läst en uppgift ordentligt. Och med tanke på att det är den tentan som kändes bäst av de jag gjorde, så är jag lite orolig. Men med tanke på att det är min första underkända tenta (duggor räknas inte) sedan jag började läsa på högskola/universitet så vill jag ändå hävda att jag tar det hela med ro. Och planerar för en omtenta i januari. 


Nu blir det tar till att gå och lägga sig för att försöka ta igen gårdagsnattens förlorade sömn. Vill ju inte gäspa mig igenom min redovisning i morgon menar jag...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards