Alla inlägg under november 2010

Av Eve - 19 november 2010 12:23


Det kändes så bra igår under dagen. Arbetet flöt på, vissa saker löste sig inför våren och allt kändes om inte bra så åtminstone okej. På kvällen kraschade det. Det är så mycket som ska göras framöver, och jag ser inget slut på det. Jag ser inte hur jag ska hinna med något annat än att plugga, inte ens sådana enkla och nödvändiga saker som att handla, laga mat och städa, ev. komma igång med träningen igen. Jag ser inte när jag skulle få tid till det, allt jag ser är allt jag måste göra och inte kommer hinna med att göra. Lägenheten ser ut som om en smärre orkan gått fram, jag har ingen ordentlig mat hemma och smutstvätten hopar sig. Badrummet ska vi inte tala om. Men jag kan inte ta tag i det för jag vet att jag måste skriva en analys om Saxo Bank, utifrån ett antal kriterier jag inte förstår, måste fixa klart modellen eftersom jag inte kan lite på att någon annan gör det, fixa engelskan, som egentligen borde vara det som får ta stryk, men som jag faktiskt vill läsa och som jag tycker är roligast just nu eftersom den ger mig minst ångest. Och på det ska vi få in att räkna energibehovet för ett hus till, skriva en rapport etc. Och efter det börjar det om, med nästa deluppgift där en takterrass ska utformas, och sedan allt som vi inte hunnit med att fixa på byggnaden hittills ska fixas till. Och sedan tillkommer Hållbartbyggande, allt som ska läsas inför tentan och som jag helt har prioriterat bort hittills. Jag ser inget slut på det. Och det är det som är problemet, jag skulle orka om jag kunde se ett slut på det, den eller den dagen skulle kunna fungera som en ledig dag. Men jag ser inte det, jag ser bara plugga 24-7 ända fram till jul. Och jag orkar inte med det.

Av Eve - 18 november 2010 15:35


Varit en bra dag idag. Segt att gå upp i morse dock, hade varit gött att ha sovmorgon, men nu fick vi lite gjort istället. Mötte upp de andra i skolan vid halv nio och sedan satt vi och räknade energiberäkningar... Kom faktiskt en bit på väg, men det tog lite tid.


Arbetsmarknadsdag vid ett, gick runt och pratade lite med företagen om ev. examensarbete, men inte helt lätt då vi inte har klart för oss exakt vad vi vill göra. Känns svårt när man inte vet så jättemycket om det heller, och eftersom vi bestämde på förmiddagen att vi skulle jobba ihop han & jag, så hade vi i vilket fall inte hunnit diskutera det så mycket. Men det ska väl ge sig på något sätt, har fått lite idéer om vad det finns för företag och välja på kanske iaf. Känns att vara två i alla fall, och med någon jag litar på och som jag vet kommer att göra sin del (om det nu inte skulle hända något allvarligt). Samt någon som känns lugn, kan vara bra när jag börjar stressa upp mig. Känns som om vi har ungefär samma ambitionsnivå också, och det är ju bra. 


Nu blir det till att ta itu med engelskan samt lite arkitektur & teknik, med analysgrejen. Tänkte jag skulle försöka få något gjort, känns ändå som om motivationen är hyfsad just nu så då gäller det att passa på innan den försvinner igen...

Av Eve - 17 november 2010 09:08


Nu vet jag iaf vem jag ska undvika om det blir något mer grupparbete. Inte nog med att personen i fråga har svårt med att passa tider, så verkar den inte ha några svårigheter med att lämna över ansvaret, samt åka iväg när inlämning och redovisning närmar sig. Visst, lite får jag skylla mig själv, men jag kan inte skaka av mig känslan att den från skillnad till B inte jobbat i helgen, för det borde varit klart igår då. 


Men säger jag att det är okej, så får jag väl stå för det, även om det nu inte var det. Redovisningen är en sak, men att inte hinna göra det man åtagit sig, det är inte okej. Nästa gång blir det ändring, men då får jag sluta vara så jädrans konflikträdd och ta tag i det tidigare. Så kanske jag inte behöver klara mig på bara fem timmars sömn per natt i fortsättningen...

Av Eve - 16 november 2010 19:45


Halv elva mötte jag upp S utanför hennes, sedan åkte vi vidare mot lantligare trakter (hus mellan Moholm & Töreboda), där minibuss samt medresenärer möttes upp. En färd ut på oändliga, ojämna små grusvägar i för hög hastigheten, mitt ut i obygden där de sista två plockades upp. Vidare mot Stockholm for vi i 160 (bitvis). En alldeles för dyr lunch intogs utefter vägen, innan vi var framme någongång efter fyra. Efter en del väntan fick vi till sist komma på båten, efter att ha stått bakom fullpackade bilar (i dubbel märkelse, bilar fulla av fulla människor). På båten och till våra respektive hytter, två stycken fyra bäddars med våningssängar. 


Efter en liten stund spenderad i hytten vidare till TaxFreen där en söt vakt släppte in oss några i taget. En parfym för min & S del, dricka av alkoholhaltigt slag för de andra i sällskapet. Lite mer umgängestid i hytten och sedan vidare till buffén. Alldeles för mycket mat på alldeles för kort tid, förrätter av varierande smak (den varmrökta laxen var godast), varmrätter (en aning dåligt kryddade i regel men ändå fullt ätbara) och ett antal desserter (goda och sockriga). Och så lite vin på det. Efter det är jag inte så säker på vad vi gjorde, men så småningom hamnade vi vid ena scenen där banden spelade. Lite vin till, en blinkande kub i en drink och lite star wars fäktande med ett par blinkande pinnar, en eller annan snus, vidare till andra scenen med spelande band, lite mer lek med pinnarna och så någon gång med ut på däck för att hämta till luft (rökfylld visserligen, men uppfriskande). Sådär, lite fram och lite tillbaka, S & A försvann tidigt (varvid P utsågs till min personliga livvakt (eller något dylikt, omhändertagande person (som stod för alkoholen, vattnet, citronerna och snusen))), någon gång senare droppade även par nr två av. Till sist jag vi upp och drog oss tillbaka till hytten (ca två) för lite mer star wars fäktande, väckande av de två sovande tråkmånsarna och till sist lite försök till sömn, vilket inte var det lättaste med ett snarkande ånglock i överslafen i våningssängen mitt emot min.


Väckt alldeles för tidigt av de två pratmånsarna i underslaferna, först av deras prat och sedan definitift vaken av S tuta som hon hade tagit med sig ("folk har dött för mindre" blev ett välanvänt citat under resans gång). Väckning av andra hytten, en riktigt dålig (och uttrycket "köra buss" fick en ny innebörd. Ny för mig iaf). 7 av 8 till frukostätning, sedan slappande i hytten, lite seightsing på båten (ut på däcket högst upp för att kika i fören på båten), för att bli avkörda när vi anlände till Stockholm vid tretiden någon gång. (Alla passagerare måste gå av båten under tiden de är i Stockholm så de kan städa (eller nåt sånt), även de som åker två dagar). 


Efter ett antal sega timmar spenderade i ett fik vid terminalen, blev vi till sist påsläppta igen. Ner till hytterna för att ta igen oss lite innan maten, sedan vidare till buffén igen. Denna gången med vetskap om vad som var gott och därför med en mer noggrann strategi, man visste vad man ville ha. Dock blev det alldeles för mycket ätet även denna gång, men det är så det ska vara. Fullt tillräckligt utbud, men tydligen inte lika bra som det varit tidigare år om man får tro dem som vet. Åter till hytterna igen för att ta igen oss lite och smälta maten, med en liten utflykt (jag & S), för att hälla i mig lite kaffe, samt lyssna på lite musik. Efter att ha hämtat upp resten, drog vi oss bort mot stora baren för att stationera oss resten av kvällen i ett par stolar (efter att ha hittat resten av gänget som gått i förväg). 


Ett antal drinkar, några fler blinkande pinnar och kuber, ett stycke jobbigt sprattelgubbe med ett något begränsat ordförråd (till störtsta delen oförstålig, och med samma ord som upprepades om och om igen ("kuken står"), och bara allmänt jobbig. Efter att ha suttit bredvid människan ett tag bytte jag plats och satte mig istället i säkerhet mitt emot). Trött men väntande på sista bandet. Eddie Meduza covers, definitivt INTE i min smak, men rätt skön stämning, och med ett par livligt diggande och drickande vänner. Efter det (ca halv tre, tre) drog S, A & jag oss tillbaka till hytten för att sova. P ramlade in någon gång under natten, och spenderade sedan en stor del av den med att ulka inne på toaletten och resten av den med att snarka, så sömnen blev väl sådär. 


Uppgång vid elvatiden, lite frukost, en sväng till taxfreen och sedan lite spelande på manskinerna. Jag gick plus minus noll, S vann 50 kr. Träffade på en tjej när S skulle växla in småmynten, som växlade in sina vunna pengar, drygt 1900 kr. Då snackar vi vinst där. Måste varit tungt att släpa runt på de småpengarna dock. Ner till hytten för att packa och strax därpå var vi framme i Stockholm igen. Lite problem att hitta till bilen (svårt att hitta rätt trappa som gick till rätt bildäck (hissarna var inte att tänka på överfulla hela tiden)) kom vi till sist rätt. 


Påväg ut ur Stockholm, följande skyltar åt ena hålet, tvärtemot rådet ifrån GPS:en. Ev. åt fel håll. Med en chaufför som vägrade vända. Efter byte av chaufför bar det av åt andra hållet. En missad avfart och ett varv inne i Stockholm senare var vi i alla fall påväg åt rätt håll. I regn och med en vindrutetorkare som inte funkade ordentligt. Således blev farten något begränsad. Middag på McDonalds, sedan nyinköp av vindrutetorkare och det bar vidare. Dricka inköp på en statoilmack, byta av chaufför och vidare iväg, nu in på vindlande, håliga grusvägar i mörkret för att droppa av de första två. Resten fortsatte, genom Töreboda och mot bilen. 


Framme vid bytesplatsen, på med bilen för att få upp värmen och sedan vidare mot Skövdetrakten i odubbade däck på en hal landsväg. Farten var något låg (anpassad efter däck och väglag så av en god anlednig). Tills sist hemma igen vid kvart i elva, för att duscha, och beställa tågbiljett. I säng och sedan upp dagen efter klockan kvart över fem för att ta tåget vidare mot Jönköping och en föreläsning om installationer i byggnader (som jag lika gärna kunde ha skippat, kändes otroligt onödig). 


Till syvende och sist, en roligt helg men såhär i efterhand så hade det räckt att åka över en dag, det var fullt tillräckligt. Men jag hade kul, och fick umgås med S och det är det viktigaste. 

Av Eve - 16 november 2010 11:29


Hemma i lägenheten igen efter en fullspäckad helg (mer fullständig rapport senare). Åkte hemifrån (Skövde) strax efter tio i lördagsförmiddag och var hemma i Skövde igår tio i elva. Uppe i morse vid kvart över fem för att sedan ta tåget vid 6.27 för att gå på en föreläsning som kändes ovärd som bara den, förutom det faktum att den var måttligt ångestframkallande, vilket dock inte bör vara alltför svårt att ignorera. (Komplettering, komplettering...). Nu hemma en sväng, skrivit lite på rapporten samt börjat med en powerpoint. Vid ett är det seminarium, sedan till skolan för att försöka få någon ordning på arbetet. Efter det lära in redovisningen och kanske fixa klart den andra rapporten i det andra ämnet också. 


Så, efter den här helgen är jag en anings trött, stressad samt har tappat tron på mänskligheten i allmänhet och det manliga släktet i synnerhet. Men hellre det än att tappa tron på mig själv, det är inte mig det är fel på, det är alla andra...

Av Eve - 11 november 2010 19:11


Verkar inte få så otroligt mycket gjort ikväll, trots att jag vet att jag borde. Jag åker ju hem i morgon, och sedan vidare mot Stockholm och Rock at Sea, inte vid den bästa tidpunkten, då ju måndagen & tisdagen den här veckan försvann i och med Köpenhamnsresan, och så försvinner helgen + måndag. Och på tisdag har jag engelskaseminarium som är obligatoriskt. Redovisning på onsdag som B och S får ta huvudansvaret för. Vilket de nog klarar av bra, men det känns inte helt bra att bara lämna över det sådär. Men får försöka kompensera det för dem i nästa delmoment. Sedan är det ju alltid lite svårt att bara släppa något sådär, har nog lite av ett kontrollbehov, när det gäller betygsgrundande saker sådär...

Av Eve - 10 november 2010 20:09


Tog drygt 450 bilder i Köpenhamn, av varierande kvalité. Ett litet urvarl (utan närmare presentation). Får se om jag orkar skriva något mer, med lite mer om varje byggnad. Var ju ett par stycken...


            


            


  

  

  

      


          


      

Av Eve - 10 november 2010 07:00


Snökaos igår (som vi inte märkte så mycket av, förutom en lastbil som halkat av vägen och stod vikt som ett u vid sidan av andra körbanan). Inställda tåg, flyg och båttrurer. Underligt egentligen, det är ju likadant varje år. Jo, vi lever i Sverige, och ibland snöar det här på vintern. Tycker ju att vi borde lära oss någon gång, speciellt efter förra vinterns kaos...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards