Alla inlägg den 15 maj 2010

Av Eve - 15 maj 2010 10:01


Tänkte köra någon form av livsavstämning då, för att ha till senare år.


Kärleken: Återsåg J i somras och kom till vissa insikter (om mig själv framför allt), samt pussade en pojk en blöt kväll i Rättvik. I övrigt har det inte hänt så mycket på den fronten. Å andra sidan är det inget jag prioriterar i nuläget, jag trivs alldeles utmärkt med att vara själv, och inte känna att jag är låst på något sätt, t.ex vad gäller planera på att plugga utomlands ett halvår.


Karrirämässigt: Förra sommaren jobbade jag, den här står jag än så länge utan jobb, vilket väl inte känns som något optimalt, då jag behöver pengarna. Men annars hade det varit skönt att vara helledig en sommar, för första gången på fyra år (om inte längre t.o.m.). 


Utbildningsmässigt: I nuläget är jag extremt skoltrött. Den här terminen har varit jävligt tuff, tre tentor i första läsperioden samt en djävulsk inlämningsuppgift, den här ytterligare jobbiga inlämningsuppgifter och tenta som inte känns helt lätt då jag inte hunnit jobba mycket med uppgifter till den kursen under de senaste veckorna eftersom jag suttit med inlämningsuppgiften. Och sedan fick jag min första underkända kurs i januari, vilken jag fortfarande inte lämnat in kompletteringen för. Dock sägs det att hösten ska bli något lättare.


Vänskap: Lärt känna A, gruppkamraterna från i höstas i form av L,L och J, lärt känna M bättre och med henne även R & S samt mina "grannar" K & E. Så ur det perspektivet har det varit ett bra år. Och jag är tacksam över dem, även om större delen av min bekantskapskrets i Jönköping kommer att försvinna till hösten (A, M och S drar utomlands, K flyttar hem igen). 


Hälsomässigt: När det gäller mat kör jag numer enligt devisen, mat ska vara gott. Så en enkelt är det. Utifrån det blandar jag lite, kör lite LCHF, alltså ordentlig grädde istället för matlagnings, "fet" mjölk, steker i smör istället för olja. Dock äter jag inte speciellt mycket "kött", om man i det undantar kycklig och fisk och en del köttfärs i olika utföranden. Blir även en del vegetariskt, även om detta mer beror på ekonomiska aspekter än något annat. Träningsmässigt ser det katastrofalt ut för tillfället, även om jag faktiskt gjorde yoga i veckan. Men lat är jag. Dock går eller cyklar jag i regel till skolan, så lite vardagsmotion får jag allt. 


Bokmässigt: Jag läser mer än någonsin, och för första gången har jag en lista med böcker som jag vill läsa att utgå ifrån, vilket underlättar. I nuläget har jag en stark fantasyperiod, det är det jag vill läsa och "vanliga" böcker känns i regel tråkiga. Men det går i perioden. 


Ekonomi: Tja, mycket beror ju på om jag får jobb i sommar eller inte. Höstens ekonomi var väl sådär, i regel höll jag min budget, men inte mycket mer och vissa månader överskred jag den, vilket känns som om det var rätt onödigt såhär i efterhand. Våren har dock sett mycket bättre ut, tack vare mer pengar har jag kunnat spara mer och jag har även blivit mer återhållsam med spenderandet eftersom jag känt att jag måste spara pengar för att ha till resan till Mexiko. Det bådar gott inför framtiden, att jag faktiskt klarar av att leva billigt utan större problem. 


Framtidsplaner: Jag ser inte mycket längre än till examen, efter det vet jag inte och jag tänker inte så mycket på det. Till våren åker jag till Mexiko, vilket blir en utmaning men förhoppningsvis en rolig sådan. Efter det blir det åter till skolan för att göra exjobbet och kanske läsa några kurser också och till jul 2011 borde jag vara klar. I övrigt har jag inga direkta planer, mer diffusa möjligen, som att få ett jobb och en bostad där jag får plats med alla mina grejer och kan flytta hemifrån "på riktigt". 


I övrigt kan nämnas att jag blir allt mer övertygad ateist, mitt intresse för inlärning och studietekniker har mattats något, men att jag istället blivit mer intresserad av religionskritik och filosofi. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards