Alla inlägg under februari 2010

Av Eve - 10 februari 2010 13:57


Överlevde dagens redovisning, trots att vi båda var rätt så nervösa innan. Var ju ingen jättestor grej heller egentligen, och tror ingen av oss hade övat innan (vilket man alltid, alltid borde göra). Vi hade 15 min på oss, tror vårt tog knappt fem minuter. Med tillkommen kritik av Kajan, vilken dock inte blev överdriven, uppenbarligen var det godkänt. Det är f.ö nackdelen med att redovisa för honom, man får i regel väldigt mycket (konstruktiv) kritik. Såldes är det även en fördel. Men ibland är det enklare med någon som herr gammelbjörn som är enklare att ha och göra med och i regel inte har lika mycket att säga.


Välbehövligt med sovmorgon i morse var det iaf. Hade egentligen tänkt sitta och skissa på mitt projekt igår kväll, men var trött och hade ont i huvudet så jag såg på "Chronicles of Riddick" istället. Med de två följande biokvällarna är det här uppenbarligen en filmvecka. Helgen satsar jag på att det ska bli en kombinerad plugg-, städ- och musikhelg (nytt HIM-album).


För övrigt har jag uppenbarligen inte lärt mig något, beställ inte en skiva från USA om du vill ha den i tid (=releasedatumet). Den kommer aldrig i tid. Och limited editions är aldrig särskilt prisvärda. Tur att Spotify finns. 

Av Eve - 9 februari 2010 20:27


Ovärt används tydligen inte av Jönköpingsbor. Och slödryck förstås inte av skåningar eller stockholmare. Ids för övrigt ett användbart ord enligt mig, även om man inte är norrlänning. 


Jo, det här var ett ovärt inlägg. 

Av Eve - 9 februari 2010 18:17


Tydligen ska jag gå på bio i morgon. Och på torsdag. Hade jag ingen aning om i morse. Tur att jag har A ibland som drar med mig på saker, och T som övertalar mig. The Wolfman och The princess and the Frog blir det. Lagom blandning sådär, en varulvsfilm (?) och en tecknad grodfilm. 


Och min vecka är gjord, bara nu skivan dyker upp inom de närmaste dagarna.

Av Eve - 9 februari 2010 07:16


... när man börjar drömma om kolonner av olika stilar, joniska, doriska eller korintiska minns jag inte längre. Blev uppenbarligen lite mycket arkitekturhistoria igår...


Idag satsar jag istället på byggnadsutformning, med lite tur drömmer jag i natt fram ett jättebra förslag för hur mina byggnader ska se ut, komplett med planlösningar över trapphus och lägenheter. Hoppas kan man ju alltid...

Av Eve - 8 februari 2010 18:01


Var nog bra att få en helg hemma, mycket av studiemotivationen verkar ha kommit tillbaka, och något av stressen lagt sig något. Sedan tillkommer ett beslut som togs i förmiddags, som visserligen ökar på stressen något men ändå kanske kan fungera bra i det långa loppet. 


I veckan gäller att jobba på bra, sammanfatta arkitektoniska tidsåldrar från den grekiska till den eklekticismen, med typiska drag och viktig byggnader, och f.o.m renässansen även viktiga arkitekter. Och samtidigt försöka komma nån vart med skissandet av min byggnad, med betoning på sektionen och senare planlösningar. Förhoppningsvis behöver jag då inte jobba alltför mycket hemma under vecka sju när jag är ledig. 

Av Eve - 7 februari 2010 20:25


Spenderade lördagen med att läsa klart en bok "Den översvämmade hjärnan - en bok om arbetsminne, IQ och den stigande informationsfloden" (Torkel Klingberg). Är ju intresserad av inlärning och minne och spenderar en del tid med att läsa böcker på det temat. Kan dock inte säga att boken ifråga gav mig så mycket. Fokus ligger på arbetsminne, och hur våra begränsningar i arbetsminnet förklarar de uppmärksamhets- och minnesproblem vi upplever i vardagen. Det hela framställs mer vetenskapligt än de senaste böckerna jag läst, dock utan att bli alltför svårläst eller tråkigt vilket får ses som positivt. Och visst lär jag mig en del nytt, bl.a att det genomsnittliga IQ:t har ökat de senaste decenniumen och en tänkbar förklaring på varför. Och att det troligen går att träna upp arbetsminnet, även om det som det framställs inte är så lätt. 


Dock ger mig boken ändå inte så mycket. Jag är för det första mer intresserad av långtidsminne och att komma ihåg saker under längre perioder, än att förbättra mitt arbetsminne (även om jag inte tackar nej till det heller) och problemlösningsförmåga. Och det känns ändå på nåt vis som om det fattas en bit i förklaringarna, allt handlar inte om arbetsminne och IQ och jag tror inte det enda sättet att arbete med barn med ADHD är att förbättra deras arbetsminne. (I bokens försvar ska dock tillägas att inget sådant direkt antyds, det är jag som uppfattar det så). Det känns också till viss del hopplöst då det är krävande att förbättra sitt arbetsminne, man måste arbeta på exakt rätt sätt och arbetsminnet försämras med åldern, tror det verkliga förfallet börjar om två år, när jag fyller 25. 


Så även om det fanns en del tankeväckande material, så var det här helt enkelt inte en bok för mig. 

Av Eve - 7 februari 2010 19:32


Haft en lugn och skön helg i Skövde. Bland en massa, massa snö, kändes snarare som jag var i Norrland, med en meter snö på baksidan och igensnöade trottoarer och pulsade i skogen med blöta byxor som följd eftersom snön gick över stövlarna. Skönt med lite lugn, även om det nästan blev för lugnt ibland, skyller det på att jag tog för få böcker med mig hem plus att jag inte tog med mig datorn. Men nu är allt åter tillbaka till det normala, med skola i morgon igen. Sen är det ju sportlov (omtentavecka) snart då också..

Av Eve - 5 februari 2010 14:40


Läser just nu "Varsamt ombyggt" en bok utgiven av Boverket, som jag hittade på biblioteket och känner att det är det här, det här jag vill göra. Bygga om/renovera gamla hus utan att de förlorar sin själ, uppdatera planlösningar och bostadsstandard till dagens mått och samtidigt bevara det gamla, husens uttryck och vackra fasader och unika inredningsdetaljer, färgsättning etc. Jag bryr mig inte om nybyggnad, i regel så är alla nya flerbostadshus som byggs idag (som jag har sett) fula och utan karaktär. Visst kunde jag kanske rikta in mig på att ändra det, men ombyggnad känns mer rätt för mig. Nu har jag ett mål med min utbildning och för min framtid, det gäller bara att verka för att det ska uppfyllas. Två år (drygt inkl. utlandsstudier) och sedan börjar arbetet på allvar. Redan nu måste jag dock försöka rikta in mig, lära mig mer om arkitekturhistoria och byggnadshistoria etc. till att börja med, så får jag se sen. Allt kommer inte att hända direkt, men ge mig en sådär tio år så är jag kanske där sedan. År 2020 kanske?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards