Alla inlägg den 24 februari 2010

Av Eve - 24 februari 2010 22:21


Kollade på en skiva på CDon när jag var hemma under förra veckan. Priset var nedsatt och jag tänkte jag skulle beställa den så fort jag fick pengar (CSN i morgon, jippie!). Nu kommer jag inte på vilken skiva det var. Jävligt irriterande. 


För övrigt hatar jag budfirmor. DHL och UPS suger. Varför verkar det bara jobba idioter där? Hur jävla svårt kan det vara att ringa flera olika dagar, och inte flera gånger en dag? Eller skicka ett litet sms kanske? Idioter. 

Av Eve - 24 februari 2010 21:27


Varit en rolig, men lång dag. Åkte i morse vid halv åtta tiden från JKP och kom tillbaka tjugo över sju nu ikväll. S skulle eg. följt med men hon missade avresan och kom försent :(


Började det hela med en föreläsning/presentation hos Sweco, som ritat ett bostadsområde i Mölnlycke (strax utanför GBG). Väldigt intressant, även kul att en f.d elev från högskolan (och vår utbildning) som jobbar där nu kom förbi och sa hej. Känns hoppfullt inför framtiden. Besökte sedan området det sista vi gjorde innan vi åkte hem. Härliga hus i ett vackert område (även om jag tror att det kommer mer till sin rätt när det inte är en massa snö). 


      


Efter det besökte vi ett studentbostadshus, även det riktigt intressant då det byggdes nytt in i befintligt bebyggelse på en tomt som från början var berg, en tomt där ingen tidigare trott att det gått och bygga. Med inre loftgångar som leder fram till lägenhetsdörrarna, och en trappa förankrad i berget (som kommer i dagen i entréhallen). Jättehäftigt, ett sådant ställe jag skulle kunna tänka mig att bo på (om jag vore student i Göteborg. Bortsett ifrån det faktum att det är väldigt dyrt, och två års köande för att få bostad där). Var även inne i en av lägenheterna (en etage) och kikade. (Extern föreläsare, han som var med och byggde det). 


            


Efter det tog vi lunch, åt alldeles för mycket men eftersom vi ändå gick en del (även om huvuddelen av avstånden täcktes med bussåkning) så får väl det ses som okej.


Efter det besökte vi Godhemshemsberget (vid Majorna, mysigt området med underbara landstingshus (här skulle jag verkligen kunna tänka mig att bo. Eller i Haga)). Prefabbygge med intressant fasadgestaltning (och likaså intressanta planlösningar, vilka vi dock inte fick se eftersom vi inte gick in i husen). (Extern föreläsare, från arkitektkontoret som ritade det). 


 

  


Började känna mig lite seg efter det här, en tupplur hade inte varit helt fel. Och man kan faktiskt få nog av att se på hus, även om de är fina och/eller intressanta. Dock bar det vidare till Lunden, där vi fick se huset vars planlösning Kajan visat ett antal gånger (osäkert hur många, fyra-fem?). Dock var det inte lika fint som jag trodde det skulle vara och som det såg ut på bilderna.


  


Efter det fick vi se ett äldre bostadshus, radhus på betongdäck i Kallebäck. Q-märkt, och rätt så underligt bygge.


 

  


Näst sista blev ett område i Mölndal, en förtätning som gått hyfsat smärtfritt (inga överklaganden som många av de andra byggnadsförslagen fått). Riktigt snygga hus, med fina materialval och intressanta planlösningar.


 

  


Sist besökte vi alltså det området vi fått presentation av i början av dagen. Riktigt intressant resa som var väl värd sitt pris (50 kr för resan, 79 kr för maten) och jag är glad att jag åkte med. Många av de hus vi besökte är sådana som Kajan tagit upp under sina föreläsningar och det var intressant att se hur de såg ut i verkligheten och placerade i sina omgivningar. 


Något som hade varit intressant för övrigt hade varit en stadsvandring inne i själva Göteborg, med lite mer blandad bebyggelse och äldre hus etc. Men ska ju på stadsvandring i Jönköping senare i A-historian så det får väl räcka med det. Hade inte orkat med särskilt mycket mer idag heller i vilket fall. 


För övrigt blev jag sugen på att flytta till Göteborg. Hittade en himla massa hus som såg trevliga ut att bo i. Och jag som alltid sagt att jag aldrig vill bo i en storstad...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards