Alla inlägg den 25 januari 2010

Av Eve - 25 januari 2010 21:11


Ericssons beslut att öka aktieutdelningen samtidigt som företaget säger upp drygt 6500, varav ca 1000 i Sverige tycker jag visar på ett djupt förakt för den "vanliga" människan, man visar tydligt att aktieägarna är dem man bryr sig mest om medan man skiter i sina anställda. Det visar tydligt på det som är fel med en marknadsekonomi och stora börsnoterade företag, avsaknaden av en human människosyn. När företag blir stora verkar de sluta bry sig om sina anställd och de reduceras till en siffra på ett papper. Man ser dem som ett problem, snarare än en tillgång. Vad man uppenbarligen glömmer är något som kallas "goodwill" och som är svårt att mäta direkt i pengar. Deras beslut skapar ont blod bland vanliga människor, även om beslutet kan motiveras så låter det inte bra i vanliga människors öron. Höj aktieutdelningen för all del, men att göra det just nu är väl ändå ett otroligt korkat beslut ur marknadsföringssynpunkt? Skapa "badwill" istället för "goodwill".

Av Eve - 25 januari 2010 00:20


Trots ångest över min ekonomi, är jag sugen på att beställa lite böcker. Efter noggran (nåja, vi säger så) eftertanke och lite räknande kom jag fram till att jag nog faktiskt har råd med det, trots dyra glasögon den här månaden. Tänkte mig följande:


       

(bilder från Adlibris)


Hittat en jättebra serie om/med vampyrer bl.a Läste första boken nån gång i höstas men kom mig inte för att beställa tvåan förrän nu. Förstår dock inte varför jag väntade så länge, med tanke på hur bra de är.


Serien handlar om Anita Blake, som är en "animator", hon jobbar med att väcka upp de döda (zombies). Hon är även känd i vissa (vampyr)kretsar som "the executioner" då hon även kan beteckans som vampyrdråpare (tänk buffy, men utan övernaturlig styrka och läkekött), vilket dock har gjorts svårare eftersom USA har infört lagar som gör det olagligt att döda vampyrer utan tillstånd ifrån en domstol. Hon jobbar i nära samarbet med polisen för att lösa brott med övernaturlig koppling, men har även en stor förmåga att hamna i trubbel på egen hand eller på andra jobbuppdrag som hon får.


Hursom, det två första böckerna är iaf jättebra, får se om det blir en beställning i veckan nu...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards