Direktlänk till inlägg 29 december 2009

Det är inte lätt att sammanfatta ett decennium...

Av Eve - 29 december 2009 18:19


Vid millenniumskiftet var jag tolv år, inte riktigt tonåring, och det nya året och millenniet firades på lokal med en massa andra familjer, bl.a familjen Jonsson. Vi åt säkert god mat, men det minns jag inte. Sköt raketer gjordes det och finklädda var vi i vilket fall och har för mig att det var riktigt kallt, som det ju brukar vara på nyår.


Sedan följer fyra år på Vasa, i ny klass medföljande av ett par tidigare klasskompisar. Lärde känna M och S och tävlade med M om att komma först till skåpet när vi delade. Tillbringade tid i barackerna, där toaletterna enkelt gick att låsa upp utifrån, för att sedan flytta in i nyrenoverade lokaler och få egna skåp. Åkte buss till och från skolan och blev mosad.


Lärde mig franska och åkte till Strasbourg med franskaklasserna. Spelade kort under rasterna och fuskade i neger och president. Vårt kompisgäng fick öknamnet tysta gänget av en lärare som inte tyckte vi gjorde vår åsikt hörd tillräckligt mycket, när det snarare kanske var så att ingen egentligen frågade efter den? Lämnande Vasa med 1 G (gympa) 8 VG och 8 MVG.


Spelade tennis med M och E i omgångar, bytte tränare då och då och ramlade av hästar på ridskolan där jag lärde känna Anniz och Johanna. Hästar kom och gick, liksom andra deltagare i gruppen.


Tre år spenderades sedan på Västerhöjd med att gå Samhäll. Vandrade genom   mörker som reflekterades i hårfärg och kläder, hade trasiga jeans och svarta panda-ögon. Upptäckte HIM och såg dem live i Stockholm med Anniz, skrämde folk ur tunnelbanevagnar med mitt prat. Lärde känna Emma och Elin under språklektionerna och senare blev S en god vän när Löväng flyttade in. Fortsatte rida och jobbade även en del som tennistränare utöver att jag fortsatte spela själv. Lärde mig spanska och grunderna i bokföring, läste religion såväl som marknadsföring.


Blev full för första gången och vandrade längs järnvägsspåret och sjöng. Firade S födelsedag och träffade J i vilken jag för en stund trodde mig ha funnit en jämlike. Blev tröstad av Lena och gick ensam på bio för att se Brokeback Mountain. Lärde känna V och fick en god vän i henne. Blev av med oskulden och åkte på cruising med S.


Tog studenten i vit långärmad klänning köpt på HM och med bara MVG:n i betyget. Gick på balen i grön klänning som mamma hade sytt och spenderade sista kvällen med klassen för att sedan slippa dem. Jobbade på sjukhuset under sommaren och började komma ur mitt skal av ensamhet. Färgen kom åter.


Läste på Komvux och lärde känna Frida och Martin. Pluggade som en gnu och drömde om att komma bort från stan. Läste biologi och spanska endast för skojs skull och drömde om att flytta hemifrån. Spenderade helgerna flängande ute på krogen med V och S.


Flyttade till Luleå för att plugga till Civilingenjör. Upplevde frostnätter i augusti och bodde själv för första gången, fick översvämning i badrummet och sov med fönstret öppet i 17 minusgrader. Klarade en mattetenta genom att räkna gamla tentor men utan att fatta någonting och en fysiktenta utan att plugga. Slogs på krogen och spydde i buskarna på väg hem ifrån krogen. Lärde mig namn på joner tillsammans med en, plus Mini. Blev besviken på lärare, programansvariga och folk som jag trodde var mina vänner. Blev bländad av en guldring under en redovisning och började prata norrländsk dialekt.


  Hoppade av utbildningen i Luleå och flyttade istället till Jönköping. Hittade en lägenhet med fyra meter i tak med för få element. Ritade höjdkurvor och släntade, räknade matte och lärde mig om ledarskap. Var nära och somna under vissa föreläsningar medan tiden under andra flög iväg. Fick nya vänner i S och B. Var studentambassadör och tillbringade min fjärde sommar jobbandes på sjukhuset. Började på mitt andra år och lärde känna A, J, och L. Och sen var vi här.


Under tiden har mormor och morfar gått bort men fyra kusinbarn har fötts. En väninna jag lärde känna tiden på Komvux väntar barn, V har ett stadigvarande förhållande och flyttar till Skövde inom kort. Tennisen har jag lagt på hyllan och ridningen ligger på is. Två hundar har flyttat in hos oss i Skövde och förgyller med sin närvaro. S har skaffat häst och bostadsrätt. Två flygplan körde in i höga torn och Anna Lindh dog i Stockholm. Jag tog körkort men synen försämrades och jag fick glasögon och linser. Och tiden går sin gilla gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

30

Av Eve - 15 maj 2017 20:28

  Känns inte som det är så stor skillnad mot 29 än. Haft en bra helg med besök av delar av familjen samt övernattning i Brösarp sön-mån. Vandring, lite spa och trerätters middag. Hundvänligt ställe så Spiridon fick vara med han också, även om han f...

Av Eve - 27 januari 2017 18:06

  En stor del av januari har redan gått, men bättre sent än aldrig. Tänkte i går köra månadsutmaningar, en grej per månad att undvika eller lägga till. Började i januari med en månad utan sötsaker, vilket har gått okej men sötsuget har inte försvun...

Av Eve - 3 januari 2017 17:45

  Efter att ha försökt prata engelska idag insåg jag hur totalt kass jag är på det. Min hör- och läsförståelse är ganska bra, men när det gäller att tala så låser det sig totalt. Visserligen är facktermer inom mitt yrkesområde något som är skitsvår...

Av Eve - 31 december 2016 17:15


      Julstädning och julpyntande, varit på julbord med jobbet, varit och kikat på handbollsem (gruppspelsmatcher, Ungern-Montenegro samt Danmark-Tjeckine) vilket var jättekul, sett Malmö Lucia på stortorget (stämningsfullt med kylslaget), var...

Av Eve - 24 december 2016 08:00

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards