Alla inlägg under oktober 2009

Av Eve - 13 oktober 2009 09:16


Är det vinter redan? Tydligen, tycker dock snön kunde väntat nån månad till innan den kom, löven har ju inte ens fallit från träden än. Inte för att jag tror det kommer lägga sig direkt, för blött och varmt för det. Men ändå. Blir nog till att ta bussen till skolan idag, känner inte för att cykla om det snöar.

Av Eve - 12 oktober 2009 20:07


Spenderat ett par timmar i skolan idag, pluggandes med A och gänget. Finns inget bättre än att sitta i ett gäng som förstår ungefär lika mycket som en själv (eller snarare lika lite). Dela dumhet är glad dumhet, eller hur det nu var. Hursom, känns skönt att veta att jag inte är den enda som inte har koll på allt, eller som pluggade på fel sätt inför förra tentan. Ska dock bli skönt i morgon, vid tre när den här tentan är över, och bara mättekniken kvar, den är lätt iaf.

Av Eve - 11 oktober 2009 17:21


Sitter och pluggar ekonomi. Det går jättebra, eller inte. Koncentrationen är i det närmaste icke-existerande och lika illa ställt är det med motivationen. Problemet är lite också att jag inte vet vad jag ska plugga på. Jag menar, vi får ha med oss kursboken på själva tentan, varför då plugga överhuvudtaget? Visserligen är det viktiga inte att vi ska lära oss saker utan till, utan förstå sambanden. Exakt vilka samband det är vi ska förstå, och hur vi ska kunna förstå dem, det är oklart. Blir nog bättre i morgon dock, ska iväg till skolan och sitta där och plugga med A och hans gäng. Alltid bra att vara flera. Och vi ska tydligen räkna, så lite lättare kan det nog bli iaf. Ska dock bli otroligt skönt när den här tentan är över och det bara är mättekniken kvar. Den är lätt iaf, och lätt att plugga inför också.

Av Eve - 10 oktober 2009 17:08


Tentan gick väl okej, långt ifrån bra men ett godkänt ska jag väl kunna få ändå. Den var inte överdrivet svår, det var helt enkelt jag som pluggat för lite, eller på fel sätt/på fel saker. Dock känns det som det är så svårt att plugga när det år så mycket olika saker det handlar om, som det var nu. Jag vill hellre plugga översiktligt, så jag vet lika om allt. Men det funkar inte riktigt så, det är lite för mycket fokus på detaljkunskap på tentan. Hade jag varit smart hade jag helt enkelt pluggat på instuderingsfrågorna bättre, och skitit i resten, som att läsa boken. Men nu gjorde jag inte det, så det är inte mycket och göra åt. Bara att fortsätta med pluggandet inför de två andra tentorna.

Av Eve - 10 oktober 2009 09:59


Till första tentan. Vet inte hur det känns, men är så himla trött på ämnet nu i vilket fall så det får gå som det går. Inte särkskilt troligt att det går och trycka in något extra de här sista timmarna i vilket fall. Det jag kan, det kan jag och resten är det försent att göra något åt.


Är extremt trött på att tentaplugga nu, och då har vi precis bara börjat. Efter fem, när tentan är över, är det bara att ladda om och fortsätta med nästa grej, inför tisdagen. Och kanske även börja kika på torsdagens. Men jag vill verkligen inte plugga mer, är så otroligt trött på att inte få göra något annat, bara sitta och läsa i böckerna eller svara på instuderingsfrågorna eller räkna ett par uppgifter. Vill inte. Men det behövs, dålig planering leder till en kämpig tentavecka så är det bara. Får jobba på det till nästa läsperiod, planeringsbiten.

Av Eve - 9 oktober 2009 13:25


Spenderade ett par timmar i Götene igår, hos vårt fadderföretag. Riktigt  bra den här gången, vi fick nog det vi behövde informationsväg, plus att vi fick gå runt och kika lite i lokalerna och inne i fabriken. Var dock jättetrött när jag kom hem så det blev inget pluggat igår. Å andra sidan, hade jag börjat plugga tidigare så hade jag sluppit ha panik nu i slutet så jag får skylla mig själv.


Kan inte säga att jag är så mycket piggare idag dock, kunde inte somna igår då SJ:s mobilbiljettjänst fick lite fnatt och skickade mig fyra gånger så många sms biljetter som jag behövde, och pappa höll på att greja i hallen alldeles för sent. Att sedan på upp klockan sex i morse, för att hinna med åtta-tåget och sitta ett par timmar i skolan och plugga var väl ingen höjdare sådär pigghetsmässigt. Å andra sidan är det mindre än en vecka kvar tills alla tentor är avklarade och jag får sova ut...

Av Eve - 7 oktober 2009 14:58


Stod att jag hade fått ett meddelande från Csn när jag loggade in på min mail, själva sidan (Csn:s) krånglade när jag försökte logga in och jag kände hur irritationen byggdes upp. Då jag var rädd för att de körde "en favorit i repris" förberedde jag mig mentalt för att ringa upp dem och skälla ut dem. När jag till sist kom in på sidan så visade det sig bara att de ville meddela att min ansökna för Csn-bidrag blivit godkänd och att de siffror som finns angivna utgår ifrån att höjningen blir godkänd av riksdagen (vilket den tydligen inte blivit än, jag som trodde det var klart?). Så det var bara att svälja ilskan och försöka omvända den till pluggmotivation. Vilket dock inte fungerade så bra sen, men ändå, försöka duger.

Av Eve - 6 oktober 2009 23:07


Det går i ett nu känns det som. Jag lever med stommar och stomstabilisering, stommar av trä, stål och betong, brandkrav och fuktberäkningar. Jag hemsöks av Sarasvathy, tänker i nyckeltal, ser vinklar i gon och tänker koordintar för ortogonal utsättning eller inmätning. Tiden rinner iväg, och det finns tusen instuderingsfrågor att besvara, tusen sinom tusen räkneuppgifter att räkna igenom igen och hundra föreläsningspowerpoints att leta igenom. Jag leker föreläsare och håller föredrag för mig själv i lägenheten, inklusive kaffepauser ibland när det behövs. Livet får stå tillbaka den närmaste tiden, allt är inlärning och tentapluggande, förutom sömn och mat som bör skötas bättre än bäst. Mat som är bra för hjärnan, lax eller bra för smaklökarna och magen, kyckling, eller mat som är bra för kreativteten, något nytt som jag inte lagat förrut. Sömnen bör vara minst 6 och högst 8 timmar, uppstigning inte senare än 8, sänggående inte senare än 12. Och så får det vara, när stressen hållit på att lugna ner sig, slänger sadistiska lärare fram en inlämning som ska vara inne samma dag som tenta nummer två går av stapeln. En inlämning som inte kan påbörjas förrän vi haft vårt möte på torsdag. Och stressen får en helt ny dimension. Livet i övrigt får ta ett uppehåll och förhoppningsvis återkomma klockan 8 torsdagen den 15 oktober.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards