Alla inlägg den 15 augusti 2008

Av Eve - 15 augusti 2008 09:32


Artikeln finns på aftonbladet.se


Nog för att det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten, men det kan nog ändå vara ett bra alternativ istället för att sätta ungdomar i fängelse. Känns inte som om det är något särskilt utvecklande miljö för ungdomar det. Men vad vet jag?


Nej, det jag reagerar på var det sista i artikeln:


Den nya straffpåföljden skulle kunna dömas ut för brottslingar mellan 15 och 18 år. Men Helena Bouveng kan tänka sig att gå ännu längre, och använda gps för att övervaka unga skolkare som inte fyllt 15.

– Jag tycker man borde diskutera det. Det skulle kunna vara ett verktyg för föräldrar och socialtjänst att veta att barnet faktiskt är i skolan.


Det, om något, börjar lukta unket. Istället för att ta reda på varför ungdomarna inte går till skolan, tvinga dem att gå dit. Istället för att angripa sjukdomen, mildra symptomen. Den skola vi har idag är inte tillräckligt bra. Alltför många går ut ur den, och tror att de är dumma i huvudet. Allt för få får faktiskt lära sig något om sig själva. Hur många får göra en lärstilsanalys? Hur många som kommer till gymnasiet vet om de är taktila, auditiva, visuella eller kinestetiker? Hur många vet ens vad det här är? Själv fick jag inte lära mig det förrän jag gick en kurs i studieteknik på komvux. Dock erkänner jag villigt att jag aldrig haft svårt för mig i skolan. Jag starkt auditiv (vad gäller och lyssna, har dock inte ett enormt behov av att prata om det för att lära mig), med inslag av visuell och taktil. Detta har gjort att jag har (hyfsat) lätt att komma ihåg och lära mig saker som gåtts igenom på lektioner/föreläsningar. Skolvärlden är som gjord för sådana som mig, och för starkt visuella personer. Däremot, för de stackare som rårkar vara kinestetiker, är läget annorlunda. "Sitt ner, sitt still, koncentrera dig! (se till att lära dig något din dumme fan)" Lätt för läraren att säga. Det skulle vara som om någon satte ögonbindel på en visuell person, eller öronproppar på en auditiv. Kinestetiker lär sig med hela kroppen, när de får röra sig, känna på saker, osv. De kan inte sitta still och lära sig saker. Jag skulle tro (även om jag inte har några som helst bevis på detta) att många av de barn som får diagnoser såsom ADHD egentligen "bara" är starkt kinestetiska. Skolvärlden är inte anpassad till deras behov.


Nej, inför lärstilsanalyser redan i mellanstadiet, gärna redan tidigare, det borde då vara lättare och veta vad man ska göra med de "stöka barnen" "de som inte kan lära sig". Har kurser i studieteknik, gärna tidigt, men absolut senast på högstadiet, då betygen börjar bli viktiga. Anpassa lektioner efter alla, inte bara auditiv och visuella. Och sist men inte minst, gör skolan rolig igen. Gör eleverna motiverad. Titta på "Klass 9A" som gick på SVT, hur mycket de höjde sig. Visst, en del kan säkert tillskrivas förväntningarna, och det faktum att de blev filmade. Men något måste de "nya lärarna" ändå ha gjort rätt. Ta till vara detta, studera framgångsrika lärare, och vad de gör för att utveckla eleverna. Jag tror det är detta, eller liknande åtgärder som behövs för att fånga in skolkare, inte övervaka dem som om de vore brottslingar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards